شناسهٔ خبر: 68371597 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

طراحی و ساخت اولین خط تولید «کک کلسینه» برای اولین بار در سطح کشور

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی خبر داد: اولین خط تولید «کُک کلسینه» با درجه خلوص ۹۸.۵ درصد برای اولین بار در کشور توسط شرکت دانش بنیان اروم ماشین صنعت پیمان گستر طراحی و ساخته شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از آذربایجان‌غربی به نقل از پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی، نوری نیا با بیان اینکه این خط قادر است مواد اولیه کک را با درمای حدود ۱۴۰۰ درجه سانتی‌گراد فرآوری کند و تبدیل به محصول کک کلسینه شده با درجه خلوص ۹۸ درصد کند، اظهار داشت: ویژگی‌های منحصر به فرد این خط کاهش ۳۰ درصدی مصرف گاز به‌دلیل نصب فن‌های هوای ثانویه در روی جداره کولر و کاهش ۹۰ درصدی مصرف آب به دلیل طراحی سیستم کولر دو جداره است.
رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی ادامه داد: این محصول که به عنوان ماده حیاتی کشور در صنایع آلومینیوم و فولادسازی محسوب می‌شود، در سال‌های اخیر از طریق واردات تهیه و مورد استفاده قرار می‌گرفت که باعث خروج ارز از کشور می‌شد.
به گفته نوری نیا، با اجرای این طرح ضمن جلوگیری از خروج ارز از کشور خام فروشی محصولات معدنی را نیز نخواهیم داشت چرا که تا به حال کک نفتی را به صورت خام به کشورهای دیگر صادر می‌کردیم و در مقابل کلسینه را وارد می‌کردیم.
وی ابراز اینکه دستیابی به این تکنولوژی برای اولین بار در کشور توسط این شرکت دانش بنیان در راستای فرمایشان رهبر معظم انقلاب در راستای توسعه شرکت‌های دانش بنیان بوده است، توضیح داد: این واحد تولیدی این مجموعه آماده تولید خطوط فراوری این محصول معدنی در کشور به منظور تأمین ماده اولیه و بی‌نیازی از واردات است و این خط تولید روزانه قادر به تولید ۱۰ تن درروز است و ۵۰۰ نفر به طور مستقیم مشغول به کار خواهند شد.

نظر شما