شناسهٔ خبر: 68371042 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شانا | لینک خبر

بی‌پی:

تسهیل کاهش عرضه اوپک پلاس بازار را به سمت مازاد عرضه سوق می‌دهد

اقتصاددان ارشد بی‌پی گفت: اوپک‌پلاس در بحبوحه افزایش عرضه ایالات‌متحده آمریکا و گویان، زمینه را برای افزایش تولید نفت محدود کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، اسپنسر دیل بیان کرد: اوپک‌پلاس (ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش) دامنه را برای افزایش عرضه محدود کرده است و این موضوع بر قیمت نفت فشار می‌آورد، درحالی‌که عرضه ازسوی ایالات‌متحده آمریکا، برزیل و گویان رو به افزایش خواهد بود.

وی افزود: اعضای اوپک‌پلاس همچنین درباره تسهیل کاهش عرضه نفت نگران خواهند بود؛ زیرا اگر این اقدام را در پیش بگیرند، سرعت رشد عرضه از تقاضا فراتر می‌رود و این اوضاع به بی‌ثباتی در بازار منجر خواهد شد و این تصمیم به خود اعضای این ائتلاف بستگی خواهد داشت.

داده‌های هفته گذشته آژانس بین‌المللی انرژی نشان داد چنانچه برنامه شماری از اعضای اوپک‌پلاس برای تسهیل کاهش عرضه از اکتبر امسال آغاز شود، بازارهای جهانی نفت طی سه ماه آینده از کمبود به‌سمت مازاد عرضه می‌رود.

اوپک‌پلاس حدود دو سال از افزایش عرضه نفت خودداری کرده است تا قیمت‌ها را افزایش دهند.

با کاهش عرضه اوپک‌پلاس به‌دلیل تضعیف اقتصاد چین و در پی آن کاهش تقاضای سوخت و نفت این کشور آسیایی، رشد قیمت نفت خام در سال جاری میلادی مهار شد و این موضوع بازار نفت را درباره اینکه آیا اوپک‌پلاس بخشی از برنامه کاهش عرضه خود را تسهیل می‌کند یا خیر مردد کرده است.

دیل گفت: جدا از شرایط تقاضا، تنش‌ها در منطقه خاورمیانه، اختلال‌ها در عرضه و شرایط آب‌وهوایی از عوامل تعیین‌کننده قیمت‌های جهانی نفت خام در سال آینده میلادی خواهند بود.

نظر شما