شناسهٔ خبر: 68370665 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

نشست نقد کتاب «اسب دریایی» برگزار شد؛

حقایقی درباره کودکان و نوجوانان طلاق در رمان «اسب دریایی»

نویسنده رمان نوجوان «اسب دریایی» در این نشست گفت: این رمان نه شعار می‌دهد و نه مستقیم حرف می‌زند. دنیایش را می‌سازد و در ادامه شخصیت را در مسیری که باید، قرار می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا نشست نقد و بررسی رمان «اسب دریایی» در کتابخانه اخلاق واقع در فرهنگسرای اخلاق برگزار شد.

در این نشست اکرم سلیمانی ایرانشاهی، نویسنده کتاب، مرضیه قلی‌زاده و خلیل نیک‌پور، منتقدان ادبی، طاهره امینی جزه، کارشناس ادبی و اعضای کانون ادبی زنگ داستان حضور پیدا کرده و به صحبت پرداختند.

در نشست نقد و بررسی کتاب «اسب دریایی» نگاه‌های اسطوره‌ای و فرهنگی جامعه مدنظر قرار گرفت. در ابتدای این نشست، اکرم سلیمانی ایرانشاهی، نویسنده کتاب «اسب دریایی»، درباره این کتاب گفت: این رمان نه شعار می‌دهد و نه مستقیم حرف می‌زند. دنیایش را می‌سازد و در ادامه شخصیت را در مسیری که باید، قرار می‌دهد. در این رمان نگاه‌های اسطوره‌ای و فرهنگی جامعه نیز مدنظر قرار گرفته است؛ مثلاً گاوی خردمند در داستان است به نام «سری» و در اساطیر ایرانی «سریشوک» گاو خرمندی است که فراهم‌کننده شادمانی است. همچنین «شارو» در زبان کردی به معنای پنهان است و در این داستان هم موجودی بنفش و کرکی وجود دارد که درواقع نماد نیمه پنهان شخصیت «اهورا» است.

در ادامه این نشست، خلیل نیک‌پور و مرضیه قلی‌زاده، منتقدان ادبی و طاهره امینی جزه، کارشناس ادبی به تحلیل رمان پرداختند و آن را از نظر عناصر داستانی، فرم و محتوا بررسی کردند و سپس با رویکرد روان‌شناختی به تجزیه و تحلیل عناصر فانتزی داستان پرداختند و به این موضوع اشاره کردند که رمان نوجوان «اسب دریایی» به تحلیل ذهن یک نوجوانان آسیب‌دیده از طلاق می‌پردازد؛ گرچه برای نوجوانان نوشته شده است اما می‌تواند مخاطب بزرگسال نیز داشته باشد؛ چراکه به مسائل، مشکلات و روابط اجتماعی نوجوانان نیز می‌پردازد. «وای» یا «وایو» موجود فانتزی دیگری است که در اسطوره‌های ایرانی، نماد ایزدِ باد است و بین آسمان و زمین در حرکت است. این نماد هم در کتاب وجود دارد و واسطه‌ای بین گذشته و آینده شخصیت داستانی است.

در ادامه طاهره امینی جزه، کارشناس و منتقد ادبی، ضمن قدردانی از همراهی و تلاش‌های کانون ادبی زنگ داستان بیان کرد: در مجموع، رمان تصویرسازی‌های خوبی ارائه می‌دهد. از زبان کودک و نوجوان به خوبی استفاده می‌کند، موجودات خیالی را در جایگاه خودشان قرار می‌دهد و نشان می‌دهد که هر کدام از این موجودات فانتزی، گوشه‌ای از ذهن آشفته نوجوان داستان است و به این ترتیب اختلالات شخصیتی او را هویدا می‌کند؛ شخصیت‌هایی که به شکل فانتزی سر از جهان مدرن ما بیرون می‌آورند. نویسنده درنهایت به طور نامحسوس، گره‌گشایی معضلات شخصیت را هم نشان می‌دهد و با تحول شخصیتی نرم، او را در موقعیتی واقعی از زندگی قرار می‌دهد. او می‌کوشد نشان دهد که اول باید مشکل را پذیرفت و بعد طوری حرکت کرد که آسیب کمتری دید و در این راه، موجودات تخیلی دست شخصیت را می‌گیرند و واسطه بین مخاطب و داستان می شوند تا تعریفی متفاوت از جهان اندیشه را ارائه دهند.

رمان نوجوان «اسب دریایی» نوشته اکرم سلیمانی ایرانشاهی، در ۲۱۷ صفحه و ۴۷ فصل کوتاه در سال ۱۴۰۲ از سوی انتشارات بوی کاغذ وارد بازار نشر شده است. اکرم سلیمانی ایرانشاهی در این رمان، تلاش کرده به زوایای پنهان اندیشه اهورا، شخصیت اول داستان نزدیک شود و با نگاهی متفاوت وسواس ذهنی او را بررسی کند. رمان، پیرامون مبحث طلاق است؛ اما تلاش نکرده است که مستقیماً به خود معضل طلاق بپردازد یا به دنبال مقصر بگردد؛ بلکه گرفتاری‌های پس از این رخداد را بررسی کرده و حقیقتی عمیق پیرامون کودکان طلاق را پیشِ روی مخاطب قرار داده است. نویسنده با خلق یک فضای فانتزی، جهانی متفاوت آفریده که در عین تلخی، گاه رگه‌هایی از طنز را هم در بردارد. او می‌کوشد به طور واقع‌بینانه‌ای جهان را ببیند و به حل مسئله بپردازد.

نظر شما