شناسهٔ خبر: 68368497 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

باید از ظرفیت واردات خودرو به عنوان تنفس برای ساماندهی بازار استفاده کرد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه باید از ظرفیت واردات به عنوان تنفس برای ساماندهی بازار خودرو استفاده کرد، گفت: علاوه بر واردات، باید بر افزایش تولید از نظر کمّی و کیفی نیز تاکید کرد زیرا با امکانات موجود تحقق این مهم امکان پذیر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رضا تقی‌پور انوری درباره اجرای قانون واردات خودرو اظهار کرد: از حدود ۴ سال پیش کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم موضوع واردات خودرو را پیگیری کرد تا سرانجام با تاکید نمایندگان این موضوع به قانون تبدیل شد، در ادامه نیز این قانون بسط پیدا کرد و اجازه واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال صادر شد که متأسفانه قانون واردات خودروهای کارکرده تاکنون اجرایی نشده است.

وی عدم تدوین نظام حکمرانی بازار و صنعت خودرو را علت نابسامانی این حوزه دانست و افزود: مافیای خودرو موجب می‌شود که ناکارآمدی در این حوزه کماکان استمرار داشته باشد در واقع تعارض منافع موجب شده که مردم از شرایط موجود راضی نباشند؛ در حال حاضر از یک سو تولید داخل از مشکلات مدیریتی رنج می‌برد و از سوی دیگر واردات علیرغم تاکید مجلس و تصویب قانون به سرعت اجرایی نشده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آئین نامه تدوین شده برای واردات خودروهای کارکرده آئین‌نامه بدی نیست اما باید متولی اجرای آن به درستی مشخص شود، از دولت و وزارت صمت جدید انتظار داریم که این قانون را به درستی و با سرعت اجرایی کند شرایط فعلی بازار و صنعت خودرو قابل قبول نیست.

تقی‌پور انوری با بیان اینکه باید از ظرفیت واردات به عنوان تنفس برای ساماندهی بازار خودرو استفاده کرد، اضافه کرد: علاوه بر واردات، باید بر افزایش تولید از نظر کمّی و کیفی نیز تاکید کرد زیرا با امکانات موجود تحقق این مهم شدنی است؛ کشوری که موشک‌های پیشرفته تولید می‌کند، برای تولید خودروهای باکیفیت و با قیمت مناسب مشکلی نخواهد داشت اما اینکه هنوز این اتفاق رخ نداده نشان می‌دهد که باید توجه بیشتری به آن داشت.

وی در پایان عنوان کرد: در یک اقدام عاجل باید واردات خودرو تسهیل شود البته در این زمینه فقط وزارت صمت مسئول نیست و سایر سازمان‌ها و نهادها مانند بانک مرکزی نیز باید به وظایف خود در حوزه تأمین ارز عمل کند.

نظر شما