شناسهٔ خبر: 68367028 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان | لینک خبر

برگزاری دومین نشست ادبی «قلم‌پرها»

مرکز آفرینش‌های ادبی خراسان رضوی دومین نشست ادبی «قلم‌پرها» را برگزار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان خراسان رضوی، سمیه سلامی‌راد کارشناس مسئول ادبی استان با اعلام این خبر گفت: عصر پنجشنبه ۲۵ مرداد ماه ۱۴۰۳ در مرکز ۴ مشهد، دومین نشست ادبی «قلم‌پرها» ویژه اعضا فعال انجمن‌های ادبی استان با حضور الهام دهقان برگزار شد.

سلامی‌راد افزود: «قلم‌پرها» یکی از برنامه‌های عملیاتی واحد آفرینش‌های ادبی ستاد استان در سال جاری است که با هدف آموزش حرفه‌ای نقد ادبی، آشنایی اعضا با مکاتب‌ ادبی و معرفی چهره‌های برجسته هنر و ادبیات ایران و جهان برای اعضا فعال نوجوان و ارشد کارگاه‌ها و انجمن‌های ادبی استان پیش‌بینی و در حال اجراست.

کارشناس مسئول ادبی استان ادامه داد: این نشست ادبی ماهی یک‌بار به صورت حضوری و سه دفعه به صورت آفلاین و مجازی برگزار می‌شود و در هر جلسه یک نکته مربوط به حوزه شعر یا داستان مطرح و در راستای آن تمرین کارگاهی به اعضا داده می‌شود. همچنین علاوه بر ادبیات، بهره‌مندی از مفاهیم برخی هنرها از جمله سینما، تأتر، نقاشی در پیشنهاده‌ی این طرح دیده شده و پژوهشگری و مطالعه تخصصی، پیرامون مباحث تعریف شده در قالب تکالیف کارگاهی از اعضا شرکت کننده انتظار می‌رود.

سلامی‌راد افزود: الهام دهقان در این نشست درباره اهمیت داشتن گروه‌های هم‌نویسی و اهمیت شرکت در محافل ادبی و مسابقات ادبی بحث و گفتگو کرد. دهقان گفت تجربه‌ی نویسندگان برجسته نشان می‌دهد که هم‌نویس جایگاه و ارزش ویژه‌ای در خلق آثار ادبی دارد. او ویژگی‌های هم‌نویس را با اعضا به بحث گذاشت و یادآور شد: توان ادبی شما و هم‌نویس باید در یک سطح باشد تا شکل معلم و شاگردی نگیرد. هم‌نویس باید جدی، منظم و منتقد باشد. باید سبک نویسندگی شما را درک کند و نخواهد که اثر شما، مشابه سبک نویسندگی خودش شود. هم‌نویسی باید قانون داشته باشد و ارتباط شکل‌گرفته در قالب نوشتن جدی محسوب شود.

دهقان همچنین خطاب به اعضا نوجوان از اهمیت نشست‌ها، جلسات ادبی و شرکت در آن‌ها را گفت و تأکید کرد که این گردهمایی‌ها قطعاً به رشد و بالندگی ادبی می‌انجامد و شما را با فضای روز نوشتن آشنا می‌کند. پایان‌بخش برنامه، انجام یک تمرین کارگاهی بود و اعضا در این کارگاه با مقوله‌ی سرعت در انتقال احساسات و شخصیت‌های غیرانسانی آشنا شدند.  

سلامی‌راد در پایان با اشاره به توانمندی ادبی و دانش تخصصی الهام دهقان، مربی باسابقه‌ی مراکز مشهد گفت: این برنامه، یکی از فعالیت‌های مجازی خانم دهقان در دوران کرونا و پس از آن بود که به دلیل استقبال خوب و نتایج درخشانی که حاصل شد، تصمیم گرفتیم نگاه جامع‌تری نسبت به شیوه برگزاری آن داشته و مخاطبان آن را در سطح استان گسترش دهیم.

نظر شما