شناسهٔ خبر: 68366176 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان برای کنترل ریزگردها

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: حفاظت و احیای منابع طبیعی از اولویت‌های مهم واساسی این سازمان است و تمرکز بر فعالیت‌های حفاظتی تنها معطوف به جنگل‌ها نمی‌شود بلکه مراتع، بیابان‌ها و حتی بیشه‌زارها را نیز در برمی‌گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا حسن وحید صبح امروز در نشست با تنی چند از نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: در سالیان اخیر استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه منابع طبیعی زمینه مناسبی را برای ارتقای سطح دانش و پژوهش‌ها و مطالعات این حوزه فراهم آورده است.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشورافزود: در تفسیر عکس‌های هوایی، دفتر مهندسی و مطالعات اکنون از سیستم‌های نوآورانه و روز دنیا کمک می‌گیرد و راه‌اندازی سیستم‌های پایش مانند پیشگیری از حریق، فرسایش خاک و زمین لغزش همچنین سیل در مرکز دفتر مهندسی و مطالعات در جهت بهره‌گیری از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است.

وحید اضافه کرد: با این وجود در بخش احیای جنگل‌ها و مراتع و برای مقابله با چالش‌های موجود در منابع طبیعی همچون بیابان‌زایی، فرسایش خاک، تبخیر و تعرق منابع آبی و فرونشست دشت‌ها همچنین پایین رفتن سطح سفره‌های زیر زمینی و غیره نیازمند دانش‌های علمی و فناورانه هستیم تا شاهد اثربخشی بیشتر آن در حوزه منابع طبیعی باشیم.

وی در ادامه گفت: در برنامه هفتم توسعه و در بخش منابع طبیعی تکلیف داریم ۲۰ درصد ضریب حفاظت از منابع طبیعی  را افزایش دهیم و سالانه ۴ میلیون هکتار و در طول برنامه پنج ساله ۲۰ میلیون هکتار اقدامات بیابان‌زدایی داشته باشیم و در بخش مراتع نیز باید به سمت تولید گونه‌های متنوع و کشت گیاهان دارویی موثر و اقتصادی حرکت کنیم و پیشرفت در این مسیر به‌طور قطع با روش‌های علمی نوین و به کارگیری از فناوری‌های روز دنیا میسر خواهد شد.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر ارتباط خوبی بین سازمان منابع طبیعی با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و شرکت‌های دانش بنیان وجود دارد و در زمینه کنترل ریزگردها و شن‌های روان قراردادهایی با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد کرده‌ایم و از پیشنهادات و ایده‌هایی که منطبق با اصول و قوانین منابع طبیعی باشد، استقبال می‌کنیم.

در این نشست، نمایندگان شرکت‌های دانش بنیان درباره تولید نهال «ترافل» و تاثیر آن در احیای جنگل‌ها و همچنین تولید گیاه «کاپاریس» و این که تا چه میزان این گونه گیاهی می‌تواند در کنترل فرسایش آبی و بادی خاک و جلوگیری از بروز ریزگردها به کشور تاثیر گذار باشد، گزارشی را ارائه کردند.

در ادامه نقی شعبانیان - معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی گفت: هدف سازمان احیای جنگل و حفاظت از جنگل است و ما معتقدیم منابع طبیعی با فعالیت‌های مبتنی بر دانش روز و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند مشکلات و چالش‌های موجود در بخش جنگل را رفع کند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی، شعبانیان تاکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در پایش آفات و بیماری‌های جنگلی، نظارت و پایش عرصه‌های منابع طبیعی، تصویربرداری از عرصه‌ها و اعلام وضعیت گونه‌های مرتعی و جنگلی و پیشرفت جنگل‌کاری همچنین استفاده از تکنیک‌های کارآمد و علمی در جهت تولید آب به منابع طبیعی کمک کنند.

انتهای پیام

نظر شما