شناسهٔ خبر: 68361282 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

ببینید | حل مساله اف‌ای‌تی‌اف راحت‌ترین کار است/ مخالفان دلیل روشن بیاورند

یک دیپلمات بازنشسته معتقد است که حل مساله اف ای تی اف راحت‌ترین کار در حوزه خارجی برای دولت جدید است. او می‌گوید بخش زیادی از اقدامات مورد نظر اف ای تی اف در نهادهای داخلی انجام می‌شود علاوه بر آن ، این نهاد برای بررسی عملی شدن یا نشدن مقراراتش به داخل کشور بازرس نمی‌فرستد. کوروش احمدی یادآوری می‌کند که مخالفان پیوستن به اف ای تی اف هیچ گاه دلیل مستند و متقنی برای مخالفتشان ارایه نکردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین کوروش احمدی در کافه خبر در مورد اهمیت حل مساله اف ای تی اف گفت: حل مساله اف ای تی اف به این خاطر باید اولویت آقای پزشکیان در سیاست‌خارجی باشد چون راحت‌ترین کار است و از طرف دیگر امکان اینکه کار زیادی روی سایر مسایل مهم‌ مثل تحریم و تمرکز بر مسایل منطقه‌ای و تخفیف تنش در منطقه انجام شود، فعلا وجود ندارد.

تا اطلاع ثانوی یعنی تا مشخص شدن تکلیف انتخابات ریاست جمهوری امریکا کار چندانی نمی‌شود کرد، چون دولت امریکا درگیر مساله انتخابات است و در سیاست‌داخلی امریکا ما موقعیت خوبی نداریم و تبلیغات{منفی} زیادی روی مسایل ایران شده و کار کردن با ایران در شرایط فعلی برای طرف‌های درگیر در انتخابات نفعی که ندارد، هزینه هم دارد. تا ۲۰ ژانویه ۲۰۲۵ که رییس جممهور جدید امریکا وارد کاخ سفید شود، بسیار بعید است که امکان شکل‌گیری یک مذاکره معنی‌دار وجود داشته‌باشد. در ارتباط با مسایل منطقه هم باید روندی تدریجی دنبال کنیم. دولت اقای پزشکیان باید مسایل منطقه را در دستور کار قرار دهد و راهبردی برای آن اندیشیده‌شود و تدوین کند و به تدریج در مورد آن پیش برود.

اف ای تی اف برای راستی آزمایی اجرا وارد کشورها نمی‌شود

ایران باید یکسری کارها در مورد توصیه‌های چهل گانه اف ای تی اف انجام دهد و به‌طور مشخص روی برنامه عملی که به ایران داده‌اند، کار شود. همچنین موضوع کنوانسیون پالرمو و منع مالی تروریسم هم هست. برنامه عملی که به ایران داده‌شده به طور گسترده‌تر در قوانین داخلی به آن پرداخته ایم و به‌شکل مقررارت لازم‌الاجرا درآمده و این چیزی است که اف ای تی اف می‌خواهد. اف ای تی اف چیزی غیر از این نیست که کشورها این‌ مباحث را در قوانین داخلی خودشان وارد کنند و رعایتش را برای شهروندان خود لازم‌الاجرا کنند.

اف ای تی اف دنبال راستی‌آزمایی اجرای قوانین وارد کشورها نمی‌شود و اصلا عملی نیست که بتواند وارد این حوزه‌ها شو . موردی که مانده کنوانسیون پالرمو و کنوانسیون منع مالی تروریسم است. جالب اینجاست که مجلس این دو کنوانسیون را تصویب کرده ولی در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام مانده و قفل شده است.

متاسفانه مخالفان پذیرش توصیه‌های اف ای تی اف نیز هیچ‌گاه دلیل روشن و مستند و مستدلی برای مخالفت‌شان ارایه نکرده‌اند.

۳۱۱۳۱۱

نظر شما