شناسهٔ خبر: 68361239 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مقام جهاد دانشگاهی:

سامانه جامع «ساختارهای نوآوری و فناوری» جهاد دانشگاهی ایجاد شد 

تهران- ایرنا- رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاد دانشگاهی از ایجاد سامانه جامع ساختارهای نوآوری و فناوری جهاد دانشگاهی و شروع به فعالیت آن در مرحله آزمایشی خبر داد.

صاحب‌خبر -

مسعود ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا افزود:‌ از آنجا که تعداد زیادی مرکز نوآوری و مرکز رشد و سه پارک علم و فناوری در سطح کشور در زیرمجموعه جهاد دانشگاهی فعالیت می‌کنند و هر کدام از آنها سامانه مجزا داشته و ورود اطلاعات به آنها به صورت دستی بود، نیاز به یک سامانه یکپارچه به شدت احساس می‌شد.

معاون رئیس جهاد دانشگاهی توضیح داد: اکنون با ایجاد و استقرار سامانه جامع ساختارهای نوآوری و فناوری، هر زمان که نیاز باشد به اطلاعات مراکز نوآوری و رشد و پارک‌ها از جمله آمار شرکت‌های فعال در زیرمجموعه، تعداد کارکنان، میزان فروش و صادرات،‌ وضعیت دانش‌بنیانی و نوع محصولات آنها دسترسی خواهیم داشت که این اطلاعات، در گام اول در اختیار جهاد دانشگاهی است و بعد هم در اختیار عموم هم قرار می‌گیرد تا علاقه‌مندان بتوانند با شرکت‌ها مراوده داشته باشند و در صورت نیاز و تمایل، محصولات آنها را خریداری کنند.

به گفته ابراهیمی،‌ این سامانه از حدود دو هفته قبل به صورت آزمایشی شروع به فعالیت کرده و تا یکی دو هفته آینده، فرآیند ورود اطلاعات به آن آغاز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ با توجه به زیاد بودن تعداد شرکتهای مستقر در مراکز رشد و نوآوری و پارک‌های علم و فناوری، احتمالا ورود اطلاعات آنها به سامانه، یکی دو ماه طول می‌کشد و بعد از اتمام این مرحله، رسما رونمایی می‌شود.

سامانه جامع «ساختارهای نوآوری و فناوری» جهاد دانشگاهی ایجاد شد 

ابراهیمی،‌ سیاست جدید سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاد دانشگاهی را بر هم‌رسانی توانمندی‌های فنی و تحقیقاتی جهاد دانشگاهی با توانمندی مالی و مدیریتی بخش خصوصی عنوان کرد و گفت:‌ بر همین مبنا به طور مستمر، شاهد اعلام آمادگی بخش خصوصی برای مشارکت در طرح‌ها و استفاده از قابلیتهای فنی و پژوهشی جهاد دانشگاهی هستیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال،‌ در کمتر از یک ماه اخیر، دو مورد تقاضای بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری به مبلغ ۱۵ میلیارد تومان و ۳۰ میلیارد تومان داشتیم که این مشارکت در زمینه بازیافت فلزات سنگین و گرانبها از باتری، موبایل و زباله‌های الکترونیکی و کامپیوتر که بعضا خطرناک و در عین حال، ارزشمند هستند، صورت می‌گیرد.

ابراهیمی تصریح کرد: این دو مورد، وارد فاز مذاکرات نهایی و انعقاد قرارداد شده است و جهاد دانشگاهی، دانش فنی استخراج فلزات گرانبها را در اختیار بخش خصوصی قرار خواهد داد.

وی در پاسخ به ایرنا درباره خدمات قابل ارائه به شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد جهاد دانشگاهی نیز گفت: پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد،‌ یک سبد حمایتی تکلیفی دارند که اساسا شکل‌گیری آنها مبتنی بر ارائه همین خدمات بوده ولی متاسفانه به دلیل اندک بودن منابع مالی در اختیار، اغلب پارک‌های علم و فناوری کشور در ارائه خدمات که طیف وسیعی از خدمات آموزشی، مشاوره، آزمایشگاهی، کارگاهی، تسهیل‌گری‌های مالی، صادراتی را در برمی‌گیرد، موفق نبوده‌اند.

رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاد دانشگاهی ادامه داد:‌ به همین دلیل، از حدود ۲۰ تا ۲۵ خدمت تکلیفی پارک‌ها و مراکز رشد، الان این خدمات عملا به اختصاص فضای فیزیکی به شرکت‌های متقاضی، محدود شده است، و ما به عنوان جهاد دانشگاهی در تلاش هستیم که آن خدمات را با تامین منابع از بخش‌های دیگر احیا کنیم و این محل‌ها به معنای واقعی،‌ پارک علم و فناوری باشند.

نظر شما