شناسهٔ خبر: 68361198 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌وگو|

سایت‌ها و صفحات مجازی نوظهور؛ منشا دروغ‌پراکنی‌های حقوق بشری درباره ایران

کارشناس رسانه با اشاره به دروغ‎پراکنی سایت‎ها و صفحات خلق‎الساعه درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، معتقد است که رسانه‌های فارسی‌زبانی که در حال دروغ‌سازی درباره وضعیت حقوق بشر در ایران هستند، زمینه را برای پروپاگاندای ضدایرانی در زمینه حقوق بشر فراهم می‌کنند.

صاحب‌خبر -

رشد قارچ‌گونه رسانه‌های فارسی‌زبان برای پوشش آنچه نقض حقوق بشر در ایران خوانده می‌شود، از ابعاد مختلفی قابل بررسی است.

چرایی فعالیت و هدف آنها از دروغ‌سازی و دروغ‌پراکنی درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، مهم‌ترین موضوعی است که با بررسی آن، می‌توان به شناختی کلی از آن‌ها دست یافت.

درهمین رابطه حمیدرضا حسینی دانا، رئیس اندیشکده راهبردی رسانه و فضای مجازی و کارشناس رسانه در کفت‌وگو با میزان معتقد است که وب‌سایت‌ها و صفحات مجازی نوظهور فارسی‌زبان به‌عنوان پیاده‌نظام جنگ نرم کشورهای غربی مدعی حقوق بشر تلاش می‌کنند القاگر نقض حقوق بشر در ایران باشند.

استفاده غرب از قدرت نرم درپی درک قدرت سخت ایران

حسینی دانا ضمن تشریح چرایی رویکرد یادشده رسانه‌های فارسی‌زبان نوظهور، می‌گوید: ایران به‌عنوان یک کشور نوظهور در حوزه‌های امنیتی و دفاعی توانسته بازدارندگی‌های زیادی را در برابر دشمنان در منطقه ایجاد کند.

کارشناس رسانه با اشاره به اینکه رویداد‌هایی در ماه‌های گذشته در منطقه به‌وقوع پیوسته که مهم‌ترین آن‌ها طوفان الاقصی است، اظهار کرد: این رویداد به بروز و ایجاد جریان‌های زیادی منجر شد و مقاومت منطقه به‌ویژه فلسطین با وجود تقدیم هزاران شهید در غزه و کرانه باختری شامل زنان و کودکان، همچنان ایستاده است و این موضوع حاصل هدایت مقاومت منطقه از سوی ایران به‌عنوان قدرت منطقه‌ای است.

وی با تاکید بر اینکه طوفان الاقصی نشان داد که نیرو‌های مردمی می‌توانند در مقابل بزرگ‌ترین قدرت‌های نظامی و سیاسی ایستادگی کنند و حتی آن‌ها را به زانو دربیاورند، بیان کرد: جریان داشتن قدرت ایران در منطقه و به نمایش درآمدن بخشی از قدرت سخت با اجرای عملیات وعده صادق، سبب شد تا طرف مقابل به سراغ زمینه‌ای برود که در آن مزیت دارد و تلاش کند اصلی‌ترین ابزار خود را رو کند.

رئیس اندیشکده راهبردی رسانه و فضای مجازی با اشاره به اینکه در این سال‌ها و چند دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی مشاهده شد که مهم‌ترین اعمال شده دشمن در زمینه‌های نظامی، اقتصادی و ... علیه ایران در حوزه نرم استفاده شد، عنوان کرد: به‌ویژه در سه دهه اخیر و پس از پایان جنگ تحمیلی، حوزه فرهنگی یکی از حوزه‌هایی بوده که دشمن با فناوری‌های نوظهور، ابزار رسانه‌ای و دروغ‌سازی و دروغ‌پراکنی در آن تاخت‎وتاز‌هایی کرده و تلاش کرد ذهن و فکر مردم ایران را با عملیات‌های روانی، شناختی و ادراکی مشوش کند.

حسینی دانا با بیان اینکه یکی از حوزه‌هایی که طرف مقابل در جنگ نرم پیش می‌برد، القا یا به شکلی دروغ‌پردازی درباره برخی از نقاط چالشی در فرهنگ و جامعه ایرانی است، اضافه کرد: طرف مقابل این هدف را با برخی از استاندارد‌هایی که کشور‌های غربی برای کشمکش با دیگر کشور‌ها در این زمینه ساخته، مقایسه می‌کند و با انواع فراتاکتیک‌ها و دروغ‌سازی، جنگ نرم خود را پیش می‌برد.

وی با توضیح این نکته که جنگ نرم دشمن پس از عملیات طوفان الاقصی و عملیات وعده صادق اوج گرفته است، ادامه داد: این موضوع عجیب و مایه شگفتی نیست، بلکه موضوعی قابل پیش‌بینی است که به محض توفیق ایران در زمینه‌های مختلف مانند علمی، اقتصادی، دفاعی ... دشمن سراغ این حربه برود تا هم خود را بازسازی کند و هم چالشی را ایجاد کند تا شیرینی قدرت‌نمایی ایرانی‌ها برای آنها کمرنگ شود.

ماموریت وب‌سایت‌های فارسی‌زبان

حسینی دانا در بخشی دیگر درباره گزارش‌های غیرواقعی وب‎سایت‌های فارسی‎زبان مانند هرانا و هه‌نگاو در زمینه وضعیت حقوق بشر در ایران، اظهار کرد: این اقدام‌ها در جهت تامین خوراک برای دشمنان صورت می‌گیرد؛ همچنین یکی از دلایل این امر، آن است که طرف مقابل جبهه‌ای تشکیل داده و در آن تقسیم کار کرده است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از رسانه‌ها یا صفحاتی که مربوط به گروه‌هایی هستند که از قبل به‌عنوان اپوزیسیون و تجزیه‌طلب شناخته می‌شوند، هم گوشه‌ای از این جبهه بوده و بخشی از وظایف را در این تقسیم کار برعهده دارند، اظهار کرد: برخی از این رسانه‌ها وظیفه سیاه‌نمایی از شرایط داخلی ایران برای بیرون از مرز‌های کشور را برعهده می‌گیرند؛ همچنین برخی در حوزه بین‌المللی این پیام را مخابره کنند.

کارشناس رسانه با بیان اینکه تقسیم کار و وظیفه یادشده براساس حمایت‌های محور عبری – عربی – غربی انجام می‌شود و موضوع تازه‌ای نیست و از پیش شناسایی شده است، تصریح کرد: این‌ها پیاده نظامی هستند که در سازوکار بین‌المللی که همین محور عبری – عربی – غربی پس از جنگ جهانی دوم درست کرده است، قرار دارند و هر کشوری را که در اردوگاه غرب نباشد، تحت فشار قرار می‌دهد و برای از پا درآوردن آن‌ها در جنگ‌های نرم و نیمه سخت تلاش می‌کنند.

حسینی دانا با اشاره به اینکه کمیته‌های حقیقت‌یاب و هیئت‌های حقوق بشری از همین سازوکار‌ها هستند و نگاه خود را روی نقض کامل حقوق بشر مانند نقض حقوق سیاه‌پوستان و زنان در آمریکا و نسل‌کشی و کودک‌کشی در غزه می‌بندد، افزود: این در حالی است که لاهه در میانه بررسی پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه فریاد می‌زند که تحت فشار است و برخی تلاش می‌کنند تا این دیوان را از مسیر عدالت‌خواهی و تنبیه جنایت‌کاران خارج کنند.

هیچ کمیته حقیقت‌یابی سراغ رژیم صهیونیستی نمی‌رود 

وی با تاکید بر اینکه هیچ کمیته حقیقت‌یابی برای بررسی نقض حقوق بشر در غزه ایجاد نشده است، گفت: این در حالی است که هزاران فلسطینی شامل زنان و کودکان فلسطینی در غزه بر اثر جنایت‌های اخیر و جنایت‌های چند دهه‌ای رژیم صهیونیستی در سراسر اراضی فلسطینی به شهادت رسیدند؛ اما هیچ کمیته حقیقت‌یابی سراغ رژیم صهیونیستی نمی‌رود و هیچ سازمان و موسسه‌ای موضوع جنایت‌های این رژیم و دیگر کشور‌های غربی ناقض حقوق بشر را بررسی نمی‌کند.

به گفته حسینی دانا، بیشتر این سازوکار‌ها هدفگیری‌شان روی کشور‌هایی است که در حال قدرت‌گیری هستند یا مزیتی دارند که این مزیت و قدرت صاحبان زر و زور و تزویر را در سطح منطقه‌ای و جهانی آزار می‌دهد؛ رسانه‌های یادشده پیاده‎نظام‌هایی هستند که زمینه را برای پروپاگاندای ضد ایرانی در زمینه حقوق بشر را فراهم می‌کنند.

وب‌سایت‌های نوظهور فارسی‌زبان؛ پیاده‌نظام جنگ نرم کشورهای غربی مدعی حقوق بشر 

وی با بیان اینکه چنین سیرک‌هایی از اعضایی تشکیل می‌شوند که از چهره‌های معاند‌ ایران هستند و با تبلیغات فراوان علیه ایران دروغ‌سازی می‌کنند، ادامه داد: در اوج طوفان الاقصی و اجرای عملیات وعده صادق، شاهد بودیم که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سفر به ایران با اذعان به همکاری تهران با این نهاد، ادعا‌های خود را تکرار کرد؛ هدف آن‌ها تامین اهداف با استفاده از پروپاگاندا و تبلیغات ضد ایرانی است.

کارشناس رسانه در پایان با تاکید بر اینکه این یک الگوی تکراری است که در گروه‌های برانداز و دارای سابقه تروریستی دائما در حال بازتولید خود است، گفت: رسانه‌های داخلی باید آگاهی‌بخشی را بالا ببرند؛ سواد رسانه‌ای در این باره بسیار مهم است و سازوکار‌های مکانیزه مانند مراکز مبارزه با اخبار جعلی و مراکز راستی‌آزمایی طبق قانون ایجاد شوند و به میدان بیایند تا با القا‌های رسانه‌های مخالف مقابله کند و جنگ نرم دشمن را به بهترین نحو خنثی کند.

انتهای پیام/

نظر شما