شناسهٔ خبر: 68360893 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

روزنامه‌های امروز در یک نگاه؛

شلیک به ۸۲۰۰

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه پنجم شهریور ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کارزار جبهه حسینی با جبهه یزیدی تمام‌نشدنی است» به سخنرانی روز گذشته رهبر انقلاب در مراسم عزاداری دانشجویان به مناسبت اربعین حسینی پرداخت و نوشت: روز گذشته و همزمان با اربعین حسینی، مراسم عزاداری هیأت‌های دانشجویی در حسینیه امام خمینی (ره) و در حضور رهبر انقلاب اسلامی برگزار شد. رهبر انقلاب اسلامی در بین دو نماز ظهر و عصر که به امامت ایشان اقامه شده بود، در سخنانی با اشاره به زیارت عاشورا، کارزار میان جبهه حسینی و جبهه یزیدی را مستمَر و تمام‌نشدنی و در عین حال نحوه این کارزار را به تناسب شرایط و اقتضائات متفاوت خواندند. ایشان تأکید کردند: انقلاب اسلامی ایران، فرصت و میدان وسیعی را در مقابل جوانان گشوده است و باید از این فرصت، با برنامه‌ریزی و شناخت صحیح وظیفه، اقدام لازم و به‌موقع را در جهت اهداف عالیه انقلاب انجام داد تا زمینه پیشرفت و فلاح و رستگاری فراهم شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هدف از قیام امام حسین (ع) را مقابله با ظلم و جور خواندند و افزودند: شیوه‌های مقابله جبهه حسینی با ظلم و جور به تناسب شرایط متفاوت است، این مقابله در دوران شمشیر و نیزه به یک گونه است و در دوران اتم و هوش مصنوعی به گونه‌ای دیگر، در دوران تبلیغات با شعر و قصیده و حدیث شیوه خاص خود را داشت و در دوران اینترنت و کوانتوم نیز شیوه‌های دیگری را باید به کار گرفت.
ایشان با اشاره به اینکه این وظیفه در دوران دانشجویی به یک گونه است و در دوران مسئولیت به گونه دیگر، خاطرنشان کردند: مقابله جبهه حسینی با جبهه یزیدیان همیشه به معنای تفنگ به دست گرفتن نیست بلکه باید درست اندیشید، درست سخن گفت، درست شناسایی کرد و وظیفه را شناخت و دقیق به هدف زد.

شلیک به ۸۲۰۰

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی (ع) باشکوه‌تر از همیشه برگزار شد» نوشت: به گزارش کیهان، روز یکشنبه ۴ شهریورماه، مصادف با اربعین حسینی (ع) مراسم بزرگ پیاده‌روی جاماندگان اربعین در تهران و اقصی نقاط شهرها و روستاهای کشورمان برگزار شد، تا عاشقان امام حسین (ع) ندای لبیک یا حسین (ع) خود را در جای جای ایران اسلامی طنین‌انداز کنند. عزاداران حسینی در این مراسم به یاد مردم مظلوم غزه پرچم‌های فلسطین را در دست داشتند و با شعارهای ضدصهیونیستی انزجار خود را نسبت به جنایات رژیم جعلی اسرائیل اعلام کردند. این مراسم در تهران با قرائت زیارت اربعین در میدان امام حسین (ع) آغاز شد و خیل عظیم شرکت‌کنندگان از ساعت ۶ صبح به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حرکت کردند و عزاداران حسینی نماز ظهر و عصر خود را در روز اربعین و در جوار قبله تهران، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در شهر ری به جا آوردند. گفتنی است در این مراسم باشکوه نیز جمعی از مسئولان در کنار مردم حضور یافتند و در پیاده‌روی جاماندگان شرکت کردند.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه در جریان راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی در تهران، اظهار داشت: همان‌گونه که حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) هدف از قیام عاشورا را امر به معروف و نهی از منکر عنوان کردند، امروز نیز همه امت اسلامی و تمام آزادگان جهان باید در مقابل زشتی‌ها، پلشتی‌ها و ظلم‌هایی که می‌بینند، ساکت ننشینند و فریاد برآورند. وی موضوع فلسطین را یکی از موضوعات اصلی نه تنها دنیای اسلام، بلکه سراسر جهان دانست و گفت: همه کسانی که بویی از انسانیت برده‌اند، باید در مقابل مستکبرین عالم و در رأس آن‌ها آمریکا و دست‌پرورده آن یعنی رژیم صهیونیستی به پا خیزند و علیه این ظلم و جنایتی که در این برهه از تاریخ علیه مردم فلسطین صورت می‌گیرد، یکصدا و یکپارچه عمل کنند.

شلیک به ۸۲۰۰

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شاید روزی به اسرائیل یورش بردیم» به سخنرانی روز گذشته سید حسن نصرالله پرداخت و نوشت: سخنرانی سیدحسن‌نصرالله بعد از سیلی سختی که حزب‌الله با شلیک ۳۰۰ موشک در انتقام فؤادشکر به گوش صهیونیست‌ها نواخت، یک جنگ‌روانی کامل و یکی از بی‌نظیرترین سخنرانی‌های او بود. او به دشمن حرف تازه‌ای زد: «شاید روزی به شما یورش بیاوریم» و، چون صدق سخنش بر همگان آشکار است، حتی بر ساکنان شهرک‌های اشغالی، وقتی گفت که تبلیغات صهیونیست‌ها درباره زدن پایگاه‌های موشکی حزب‌الله و موفق‌نبودن شلیک موشک‌ها کذب‌محض است، همه آن را باور کردند. سید مقاومت حرف‌دیگری هم زد که حالا اسرائیل را شاید مجبور به پذیرش نابودی پایگاه‌های نظامی‌اش در حملات حزب‌الله کند. او گفت اگر بدانیم نتیجه عملیات رضایت‌بخش نباشد حق پاسخگویی را برای خود محفوظ می‌دانیم! و این عالی‌ترین بخش عملیات‌روانی او بود که حالا اسرائیل را در دوراهی پذیرش موفقیت عملیات حزب‌الله یا انتظار عملیات دیگر قرار می‌دهد!
«شلیک ۳۲۰ موشک کاتیوشا، ۱۱ مقر ارتش صهیونیستی و موساد را هدف قرار داد. تصمیم محور مقاومت این بود تا عملیات خود را به صورت انفرادی انجام دهیم و هر یک از طرفین در محور تصمیم بگیرند که چه زمانی و چگونه پاسخ دهند. تأخیر در حمله به سرزمین‌های اشغالی برای جلوگیری از شکست عملیات نظامی بود. همه اهداف نظامی محقق شده و ادعای صهیونیست‌ها در رهگیری موشک‌ها دروغ است.» این‌ها بخشی از سخنان سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان بود که درباره عملیات دیروز این جنبش علیه سرزمین‌های اشغالی بیان کرد.

شلیک به ۸۲۰۰

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «شلیک به ۸۲۰۰» را برگزید و نوشت: دبیرکل حزب‌الله لبنان عصر دیروز پس از مرحله اول عملیات انتقام ترور شهید فؤاد شکر سخنرانی کرد. در این سخنرانی سیدحسن نصرالله عملیات صبح یکشنبه را «اربعین» نامید و اهداف عملیات را پایگاه‌های مهم نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی عنوان کرد. نصرالله اظهار کرد: همان‌طور که همه می‌دانند، چند هفته قبل رژیم اشغالگر تمام خطوط قرمز را زیر پا گذاشت و به ضاحیه جنوبی بیروت حمله کرد و غیرنظامیان و زنان و کودکان و همچنین فؤاد شکر، فرمانده ما را به شهادت رساند و طبیعی بود که مقاومت متعهد به پاسخ شود. دبیرکل حزب‌الله تاکید کرد: عملیات گسترده حزب‌الله را که امروز علیه دشمن صهیونیستی انجام شد، «عملیات اربعین» می‌نامیم و تاکید می‌کنیم طرفی که اوضاع را در لبنان و جبهه به این درجه از تنش رسانده، دشمن اسرائیلی است.

نصرالله در این باره اضافه کرد: ترور فؤاد شکر با مشارکت اطلاعات نظامی و نیروی هوایی اسرائیل انجام شد و به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم پاسخ علیه یک هدف نظامی و مرتبط با ترور این فرمانده باشد.

وی افزود: ما یک هدف اولیه برای عملیات در عمق اسرائیل شناسایی کردیم که پایگاه «گلیلوت» بود. این پایگاه که متعلق به سرویس اطلاعات نظامی اسرائیل موسوم به «امان» است که یگان ۸۲۰۰ دشمن در آن مستقر است. پایگاه گلیلوت با مرزهای لبنان ۱۱۰ کیلومتر و تا محدوده شهر تل‌آویو ۱۵۰۰ متر فاصله دارد. نصرالله ادامه داد: هدف، پایگاه اطلاعات نظامی در گلیلوت بود و در کنار آن تعدادی پایگاه و پادگان در الجلیل و جولان هدف قرار گرفتند. تصمیم گرفتیم پایگاه‌ها و پادگان‌ها در الجلیل و جولان را با موشک‌های کاتیوشا هدف قرار دهیم. وی اضافه کرد: تصمیم این بود ۳۰۰ موشک کاتیوشا برای چند دقیقه شلیک شود و سامانه‌های گنبد آهنین را به خود مشغول کنند تا پهپادها هم عبور کنند. به همین منظور ما ۳۴۰ موشک کاتیوشا به پایگاه‌ها و پادگان‌های اسرائیل شلیک کردیم و این نخستین‌بار بود که پهپادها را از منطقه بقاع به پرواز درآوردیم. نصرالله تاکید کرد: همه پهپادهایی که از بقاع به راه افتادند از مرز لبنان و فلسطین به سلامت به سمت اهداف مشخص شده عبور کردند و هدف نظامی خاص ما پایگاه اطلاعات نظامی، واحد ۸۲۰۰ در نزدیکی تل‌آویو بود.

شلیک به ۸۲۰۰

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «اصلاح دیپلماسی؛ یک گام به پیش» را برگزید و نوشت: اگرچه گفته‌های سیدعباس عراقچی در مجلس شورای اسلامی در زمان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، محل بحث فراوان بود، اما پس از رأی اعتماد نمایندگان و آغاز تصدی‌گری او بر دستگاه دیپلماسی دولت چهاردهم، یقیناً گفته‌ها و مواضع عراقچی بیشتر مورد توجه و بحث قرار خواهد گرفت. کمااینکه اولین گفت‌وگوی او درباره ترسیم اولویت‌های سیاست خارجی دولت جدید به سرفصلی از تحلیل‌ها در این باره بدل شده است. وزیر امور خارجه دولت پزشکیان محور برنامه‌های کاری خود را روی تنش زدایی یا به بیان دیگر، مدیریت و کنترل تنش اختصاص داده است و در همین مورد «گسترش تعاملات با همسایگان، گسترش میدان دیپلماسی و قدرت‌های نوظهور را از جمله اولویت‌های ایران در سیاست خارجی دولت چهاردهم برشمرد». به گفته وزیر خارجه ایران: «در سال‌های اخیر روابط ما با اروپا فراز و نشیب‌هایی داشته است. آنها سیاست‌های خصمانه‌ای نسبت به ایران داشته‌اند و ما تالش می‌کنیم که بر اساس تعامل عزتمندانه، فرصت محور و بر اساس احترام متقابل، در راستای تأمین منافع ملی کشور تعامل با اروپا را پیش ببریم». دیپلمات ارشد کشور، ارتباط و تعامل ایران و آمریکا را هم دیگر محور تنش زدایی دیپلماسی دولت چهاردهم دانست و اذعان کرد: «ما به دنبال رفع تخاصم و تنش‌ها با آمریکا نیستیم؛ خیلی از این تنش‌ها و دشمنی‌ها ناشی از یک سری اختلافات دیدگاه‌های مبنایی است و ما تالش می‌کنیم این تالش‌ها و تخاصم‌ها را مدیریت کنیم». از منظر عراقچی، «در واقع ما در سیاست خارجی تالش می‌کنیم که هزینه تخاصم‌ها را کاهش دهیم و هزینه‌هایی را که به مردم وارد می‌شود، کاهش دهیم و مدیریت کنیم». البته بخش‌هایی از گفته‌های عراقچی با تناقض‌هایی همراه بود که محل نقد هم قرار گرفت. آنجا که وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در مورد محور مقاومت تأکید کرد: «در هر شرایطی محور مقاومت مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و اینجا که می‌گویم بعضی از تخاصمات ما با آمریکا حل شدنی نیست، به خاطر این است که این موارد و آرمان‌هایی که به آن اعتقاد داریم، اصولاً اجازه نمی‌دهد این تخاصمات رفع شود».

شلیک به ۸۲۰۰

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود تیتر «فرمول ثبات منطقه‌ای» را برگزید و نوشت: بامداد یکشنبه حزب‌الله لبنان بالاخره دست به‌کار شد و مرحله اول از عملیات انتقامی خود را انجام داد. این عملیات در پاسخ به ترور فواد شکر، فرمانده ارشد این گروه در ماه گذشته انجام شد. منابع خبری گزارش دادند که ۳۲۰ فروند موشک به ۱۱ پ ادگان و پایگاه رژیم صهیونیستی از خاک لبنان به سمت الجلیل الغربی در شمال فلسطین اشغالی شلیک شد. در مقابل ارتش رژیم صهیونیستی نیز مدعی شد که پس از اطلاع از آمادگی حزب‌الله برای پرتاب هزاران موشک، بیش از ۱۰۰ جنگنده سکوهای پرتاب موشک حزب‌الله را در لبنان هدف قرار دادند. اما فرجام این تبادل آتش چه خواهد بود؟ دانیل سوبلمن، عضو هیأت علمی مرکز ابتکار خاورمیانه مدرسه هاروارد در مطلبی برای مؤسسه خاورمیانه نوشت: درگیری کنونی تردید چندانی باقی نمی‌گذارد که جنگ تمام‌عیار اسرائیل و حزب‌الله صرفاً «جنگ سوم لبنان» نیست. به همین دلیل نیز این مساله می‌تواند راه را برای بازدارندگی متقابل و دوره طولانی ثبات استراتژیک در منطقه هموار کند.

شلیک به ۸۲۰۰

نظر شما