شناسهٔ خبر: 68355428 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

محرم و صفر؛ اعجاز یک حماسه ابدی در بطن تاریخ

ایرنا

محرم و صفر که از راه می رسد شکوه و عظمت یک تراژدی بی نظیر در ذهن همگان متبادر می شود، قیام خونین عاشورا.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، کارستان عاشقانه ای که امام حسین (ع) و یارانش در کربلا رقم زدند ورای تمام درام ها و تراژدی های تاریخ بشریت است.

چه زیبا و دلنشین استاد شیرین سخن شهریار در یک بیت شعر اعجاز خلق حماسه عاشورا را توصیف می کند و می گوید:

بجز از علی که آرد پسری ابوالعجائب

که علم کند به عالم شهدای کربلا را

به راستی که جز حسین(ع) و یارانش کسی قادر نبوده غم انگیزترین و حماسی ترین صحنه ها را در روز عاشورا خلق کنند و بشریت هنوز به مانند این رویداد تحسین برانگیز را ندیده است.

در طول حیات بشر جنگ های فراوانی رخ داده است اما بیشتر این نبردها در لابه لای صفحات تاریخ گُم و به بوته فراموشی سپرده شده اند و اندکی از جنگ ها و جنگاوران بخشی از صفحات تقویم تاریخ ملل را پر کرده اند و صرفا خوراک تاریخ پژوهان هستند و کاربرد عامیانه چندانی ندارند.

اما واقعه بی نظیر عاشورا نبردی نابرابر است که همه ساله در ایام محرم و صفر به طور گسترده ای توسط عوام و خواص به آن پرداخته می شود و پس از ۱۳۸۵ سال( از سال ۶۱ هجری قمری تا کنون) هیچگاه این سوگواره خونین در هزارتوی تاریخ گم نشد بلکه هر سال زنده تر می شود.

قیام امام حسین (ع) نه تنها کاخ یزید زمان خودش را ویران کرد بلکه بر یزیدیان تمام دوران ها شوریده و همه مفسدان را به نبرد طلبیده و همه رهپویان زنده دل را با ندای "هل من ناصر ینصرنی" خود به مبارزه با کافران سیه دل فرا می خواند.

حادثه کربلا یک اعجاز شگفت انگیز است که هیچگاه به خاموشی نمی گراید و پرچم حق طلبی حسین(ع) در همه دوران ها و نسل به نسل در اهتزاز و برافراشته است و اکنون ما وارثان این عَلَم و منادیان قیام امام شهیدمان هستیم و وظیفه ما تحویل این امانت سنگین به نسل های بعد از خود است.

اربعین فصلی تازه برای درخت پربار قیام عاشورا است و امام بی سر و کفن، با همین قدرت معجزه گر خویش تمام انسان های آزاده و آزادی خواه را که نور را می خواهند به سوی خود فراخوانده تا بعد از شکوه حماسه عاشورا، عظمت اربعینش را به رخ جهانیان بکشد.

هیچ فردی در جهان جز حسین (ع) نتوانسه است اینچنین قیامتی در بین بشریت برپا کند و سیل خروشان آدم ها را به سمت خود روانه کند و تنها حسین(ع) است که در پَسِ هزار و اندی سال این‌گونه همگان را واله و شیدا و حیران خود کند و قیامش تازه و زنده باشد.

در طول تاریخ هزار ساله بعد از عاشورا تاکنون شب زدگان زیادی سعی در خاموشی نور حسین(ع) و قیام عاشورا کردند اما نتوانستند چرا که نور خدا خاموشی بر نمی تابد و بدون شک مکتب پویا و زنده حسین(ع) تا زمان ظهور آخرین منجی از حرکت باز نخواهد ایستاد.

الهم عجل لولیک الفرج.

نظر شما