شناسهٔ خبر: 68354741 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

اربعین؛ رسانه‌ای جهانی

پیاده‌روی جهانی زائران اربعین حسینی، مظلومیت و حقانیت تاریخی اسلام در برابر کفر را نشان می‌دهد که با وجود کم‌توجهی رسانه‌های غربی، سال به سال افکار عمومی ملت‌های آزاده و رنج‌دیده را علیه استکبار برمی‌انگیزد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا ایلام، چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) و یارانش از سال‌های قبل، خیل عظیم مشتاقان آن امام مظلوم را از دور و نزدیک در کربلای معلی محل شهادت امام گردهم می‌آورد، رخدادی نادر است که در وسعت و بازتابی جهانی برگزار می‌شود.

عظمت و پیام این حرکت جهانی، جلوه‌های ویژه شرایط برخی شرکت‌کنندگان و تاثیرات فکری و عقیدتی آن را نمی‌توان در حد یک برنامه عزاداری و مرثیه خلاصه کرد، بلکه اربعین در کنار حالی که از یاد احوال اهل بیت (ع) امام شهید در نخستین بازگشت به محل شهادت مولایشان در دل مشتاقان ایجاد می‌کند، انقلابی را به رخ جهانیان می‌کشد و پرچمی از جنس حریت را بر فراز همه آگاهی‌ها و جریانات فکری برمی‌افرازد.

کم‌توجهی و بی محلی رسانه‌های غربی برای کاهش تاثیرات فرهنگی و ایدئولوژیکی انقلاب اربعینی حسینی به وضوح آشکار است و ماهواره‌ها، سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی غربی که برای انتفاع سیاسی خود حادثه‌ای نظیر سانحه رانندگی در مسیر راهپیمایی اربعین را با فوریت مخابره و بزرگنمایی کرده و اگر اتوبوس برای جابجایی زوار کم باشد، سعی در تحقیر و تخریب شکوه اربعین می‌کنند، چشم دیدن حرکت میلیونی آزادگان جهان پشت سر آزادی خواهی کربلا را ندارند.

در عصر انفجار اطلاعات، نمی‌توان با چرخاندن دوربین به سوژه‌های کم اهمیت، موضوعی با گستردگی و اهمیت اربعین را کم رنگ کرد. امروزه دیگر خود اربعین حسینی تریبون و رسانه‌ای جهانی است و حتی یک ویدئو کم حجمی که از حال و هوای بیش از ۲۵ میلیون زائر کربلا در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می شود، کار یک خبرگزاری معتبر یا شبکه تلویزیونی پر بیننده را انجام می‌دهد.

همانگونه که به گواهی تاریخ، با شهید کردن امام عاشورائیان، به اسارت گرفتن خانواده آن حضرت، رها کردن آب در مدفن مبارک ایشان و با ترفندهای مختلف برای به فراموشی سپردن واقعه کربلا، لوای سربلند او هرگز به حالت نیمه اهتزاز در نیامد، شور و شعور اربعین نیز هیچ گاه در دل ها و یادها کم رنگ و کم ارزش نخواهد شد.

راز پیروزی خون بر شمشیر در پشتیبانی اراده الهی است و خونی که بعد از قرون متمادی، هنوز در رگ‌های غیرت انسان‌های آزادی طلب می‌جوشد و فریادی که هنوز از گلوی مردان و زنان امت‌های مختلف بلند می‌شود، تکیه بر واقعه جانسوز عاشورا دارد و در حقیقت، تکرار "هل من ناصر ینصرنی" امام تشنه کامان معرفت است.

رسانه‌های معاند در سال های قبل، حرکت جهانی اربعین حسینی را برنامه‌ای نمایشی و حکومتی از ناحیه جمهوری اسلامی ایران قلمداد می‌کردند در صورتی که بخش ناچیزی از جمعیت حاضر در آئین پیاده روی اربعینی، ایرانی بودند و امروز که شمار زوار اربعین از ۲۵ میلیون عبور می‌کند، شاید حدود ۶ میلیون نفر آنها ایرانی باشند و این یعنی، همایش جهانی اربعین، انقلابی به وسعت شعور و درک انسان است و ملیت‌های مختلف را دربر می گیرد و فراتر از مرزهاست.

امسال طبق اعلام کمیته اطلاع رسانی و فضای مجازی ستاد اربعین در عراق، بیش از چهار هزار و ۵۰۰ خبرنگار، گزارشگر و تصویربردار از عراق و دیگر کشورها کنگره عظیم اربعین حسینی را پوشش می‌دهند.

پوشش خبری و تولیدات آنها از جلوه های ویژه اربعین در کشورهای مربوطه پخش می شود و در شبکه های اجتماعی نیز بارها بازنشر می شود و هر چه نقش رسانه‌ها در رابطه با معرفی و شناساندن عظمت رویداد جهانی اربعینی بیشتر باشد، کار رسانه‌های معاند سخت‌تر خواهد شد و خبرنگاران متعهد به کار حرفه‌ای و شرافت انسانی، در واقع امروز در مصاف با اصحاب خبر مغالطه کار و مخالف قرار دارند.

در این نبرد رسانه‌ای، داشتن مهارت و ظرافت های لازم برای چشمگیر کردن و به اصطلاح ترند نمودن خبرهای اربعین، بسیار حائز اهمیت است و با توجه به کم حوصله‌گی مخاطب برای خوانش مطالب بلند، یک عکس‌نوشته مهیج با تصویری که حاصل شکار لحظه باشد، در عمق باور مخاطب حک می‌شود و هر چه خبرنگاران به دقایق و ظرایف کار مجهز باشند، میدان تاثیرگذاری را از حریف خواهند ربود.

رسالت امام حسین (ع) همانگونه که در کربلا عنوان فرموده بود، نجات دین جدش از انحراف و بیداری امت بود و آنطور که زینب کبری (س) اجازه نداد فریاد عاشورا خاموش شود و پیام امام شهید را به گوش تاریخ رساند، امروز نیز ماه محرم و گردانندگان برنامه‌های آن، همان مسئولیت‌ها را بر دوش می‌کشند و حرکت جهانی اربعین، که خاصیت رسانه بودن را در ذات خود دارد، با تلاش عاشقانه و خالصانه خبرنگاران، بهتر و بیشتر در قاب چشم ها و اندیشه ها جای می‌گیرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما