شناسهٔ خبر: 68349521 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آذربایجان‌غربی میزبانی شایسته برای زائران سرزمین نور

آرزو سلیمان نژاد

امسال نیز طبق روال ۲سال گذشته روزانه هزاران زائر ایرانی وخارجی از پایانه مرزی تمرچین تردد می‌کنند و از خدمات رفاهی، بهداشتی و پذیرایی موکب‌های برپا شده در مسیر به صورت شبانه روزی بهره‌مند می‌شوند.

صاحب‌خبر -

موکب‌هایی که توسط دستگاه‌های خدمات رسان و مردم از شمالی‌ترین شهر استان تا تمرچین برپا شده و در حال خدمات رسانی هستند.

آذربایجان‌غربی همیشه مظهر اتحاد و وحدت بوده و مردم این استان از همه اقوام و ادیان در طی ۳سال اخیر با میزبانی شایسته از زائرین عتبات عالیات این اتحاد را به نمایش گذاشته است؛ همچنین امنیت و تردد روانی که در این مرز در ایام پیاده رویی اربعین برقرار شده، آذربایجان غربی را به یک میزبانی شایسته برای زائرین اباعبدالله الحسین تبدیل کرده است.

محمد صادق معتمدیان، استاندار آذربایجان‌غربی افزود: مرز تمرچین یکی از امن ترین مرزها برای تردد زائران اربعین است و امسال نیز شاهد میزبانی شایسته از زائرین عتبات عالیات است. 

وی همچنین با قدردانی از تلاش نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی برای میزبانی شایسته از زائران اربعین در آذربایجان‌غربی، خاطرنشان کرد: امسال سومین سال میزبانی از زائران اربعین حسینی از سراسر کشور و از کشورهای قفقاز، آذربایجان، ترکیه، گرجستان و روسیه در استان است.

استاندار آذربایجان غربی به نقش مرز تمرچین در ایجاد یک کریدور فرهنگی در منطقه نیز اشاره کرد و یاد آورشد: این کریدور یک پیوند فرهنگی بین قفقاز تا آذربایجان غربی و مرز تمرچین و اقلیم کردستان عراق تا بغداد و کربلا ایجاد کرده است.

معتمدیان با اشاره به نقش بازگشایی مرز تمرچین در افزایش انسجام و همدلی در منطقه، اظهار کرد: یکی از ویژگی های مرز تمرچین، حضور و برپایی مواکب توسط اقلیت های دینی و مذاهب مختلف جهت خدمت رسانی به زائران امام حسین (ع) است.

وی با اشاره به برکات اقتصادی اربعین حسینی برای استان، افزود: سالانه بیش از یک میلیارد دلار صادرات از مرز تمرچین به اقلیم کردستان عراق انجام می‌شود و اربعین حسینی تکمیل زیرساخت های منطقه و مسیرهای منتهی به این مرز و توسعه اقتصادی آذربایجان غربی را به ارمغان آورده است.

ایرج دست نشان، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا در رابطه با تردد زوار اربعین حسینی از پایانه مرزی تمرچین افزود: با توجه به اقدامات و هماهنگی‌های صورت گرفته تاکنون هیچ گونه مشکلی در تردد زائرین از پایانه مرزی تمرچین مشاهده نشده و زائرین در امنیت کامل و بدون معطلی از این پایانه در تردد هستند. 

وی با اشاره به اینکه در سال‌جاری اقدامات شایسته ای در حوزه راهداری و حمل نقل جاده ای استان برای اربعین انجام گرفته، تصریح کرد: بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار درحوزه توسعه زیر ساخت و ایمن سازی  محورهای منتهی به پایانه مرزی تمرچین هزینه شده است.

دست نشان اظهارکرد: روکش ۲۵ کیلومتر از محورهای منتهی به پایانه ، خط کشی و نصب علائم در محورهای مواصلاتی منتهی به پایانه مرزی تمرچین و توسعه زیرساخت های مخابراتی از جمله اقدامات انجام شده است.
 
وی یاد آور شد: امسال سعی شد تمام ضعف‌ها و مشکلات ۲ سال گذشته برطرف شود و زائرین دیگر مشکلات سالهای گذشته را شاهد نباشند که طبق تحقیقات و مشاهدات میدانی آنگونه که باید مشکلی در تردد زوار بوجود نیامده و میزان رضایتمندی زائرین امسال بیشتر شده است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان خاطر نشان کرد: با توجه به توسعه زیرساخت‌ها امسال نسبت به مدت زمان سال قبل خود تعداد بیشتری زائر از کشور های گرجستان، ترکیه و آذربایجان زائر وارد کشور شده و پایانه مرزی تمرچین را برای زیارت اربعین خود انتخاب کرده اند.

خضر کاک درویشی، فرماندار پیرانشهر ۳۱ مرداد ماه در حاشیه بازدید خبرنگاران از مرز تمرچین و موکب اوقاف افزود: اربعین علاوه بر تامین زیرساخت‌های مسیر تردد زائران اباعبدالله الحسین، برکات معنوی و فرهنگی زیادی برای شهرستان داشته است.

 وی با بیان اینکه در ۳ سال اخیر و بعد از بازگشایی مرز تمرچین برای تردد زائران اباعبدالله الحسین اقدامات عمرانی بسیاری جهت تسهیل تردد زائران انجام شده است، اظهارکرد: نصب علایم راهنمایی رانندگی، خط کشی محورها، نصب نیوجرسی، تامین روشنایی مسیر پیرانشهر به تمرچین از جمله اقدامات انجام شده است. 

وی ادامه داد: برای تسهیل تردد زائران مینی بوس و ون‌هایی در نظر گرفته شده تا زائران را مستقیماً از کربلا به پایانه تمرچین انتقال دهند.

کاک‌درویشی با بیان اینکه مواکب متعددی برای خدمت به زائران برپا شده است، عنوان کرد: در پایانه مرزی ۳۸ گیت برای عبور زائران فراهم شده که زائران در حداقل زمان از مرز عبور می‌کنند.

قنبر کریم نژاد، رئیس ستاد عتبات عالیات آذربایجان‌غربی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا افزود: برای ارائه خدمات به زائرین اربعین حسینی امسال برای حدود ۵۰ موکب از استان پرونده تشکیل شده است. 

وی تصریح کرد: موکب‌های استان به ۳ نوع موکب اسکان، موکب تغذیه و موکب اسکان_ تغذیه تقسیم شده‌اند و از بازرگان تا کربلا جانمایی خواهند شد.

کریم‌نژاد اظهارکرد: موکب‌هایی که در داخل ایران و در بازرگان، ارومیه، تمرچین، پیرانشهر برپا شده و همگی از نوع موکب اسکان_تغذیه هستند، همچنین موکب‌های مستقر در اربیل و کرکوک نیز اسکان_ تغذیه است اما موکب‌های برپاشده در مسیر نجف تا کربلا بستگی به شرایط یکی از ۳ نوع است.

کریم‌نژاد با اشاره به اینکه در مسیر پیاده‌رویی اربعین موکب‌های فرهنگی نیز برپا شده، ادامه داد: اسکان، پذیرایی و ارائه خدمات درمانی از جمله دیگر خدماتی است که در طول ایام پیاده‌رویی اربعین در موکب‌ها ارائه می شود.

به گزارش ایسنا، هرچند که اقدامات خوبی در جهت میزبانی شایسته از زائرین اربعین و ایمن سازی محورهای منتهی به گذرگاه تمرچین و پایانه مرزی تمرچین توسط تمامی دستگاه‌های دخیل در این امر صورت گرفته اما برای اینکه در سال، های آینده شاهد افزایش تردد زائرین اربعین از این گذرگاه باشیم نیاز است بیش از بیش در جهت اطلاع رسانی مزیت‌های تردد از این مرز اقدام شود همچنین پروژهای عمرانی نیمه تمام این مسیر نیز در کمترین زمان به اتمام برسد.

انتهای پیام

نظر شما