شناسهٔ خبر: 68349476 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

هایما 6P، نخستین شاسی بلند هیبریدی ایران خودرو در راه است

صاحب‌خبر -

کراس اوور هیبرید هایما 6P باری دیگر در ایران رویت شد. باید انتظار داشت ایران خودرو بالاخره به‌زودی شاسی بلند هایما 6 پی را روانه بازار کند.

ایران خودرو که در این سال‌ها چندین محصول از هایما از جمله هایما 7X را در بازار کشور عرضه کرده است، برای عرضه یک شاسی بلند هیبرید جدید از این برند چینی هم برنامه دارد. زمزمه‌های عرضه هایما 6P در ایران توسط این خودروساز داخلی مدت‌ها قبل برای اولین بار به گوش خورده بود، ولی آخرین اخبار خودرو حکایت از این دارند که باری دیگر داخل کشور، این بار در فرایند حمل از سایت بینالود به تهران رویت شده است؛ اتفاقی که به گمانه‌زنی درباره تولید و عرضه آن در بازار کشور در آینده نزدیک دامن می‌زند.

هایما 6P، به‌زودی در ایران

هایما 6P در اصل نسخه هیبرید نسل دوم کراس اوور S5 به حساب می‌آید. نسل اول هایما S5 را پیش‌تر ایران خودرو در بازار کشور عرضه کرده است و هنوز هم نسخه صفر کیلومتر آن از درب کارخانه به متقاضیان به فروش می‌رسد. حالا 6P هم طراحی به‌روزتر و هم پیشرانه‌ای الکتریکی‌شده دارد که می‌تواند آن را چند پله بالاتر از نسل اول S5 قرار بدهد.

نمای جلو هایما 6P شاسی بلند هیبرید ایران خودرو نمای جلو هایما 6P شاسی بلند هیبرید ایران خودرو

این شاسی بلند برای تامین قوای محرکه از یک موتور 1.2 لیتری 3 سیلندر توربوشارژ به‌همراه یک موتور الکتریکی بهره می‌برد. این پیشرانه هیبرید در مجموع می‌تواند 141 اسب بخار قدرت و 244 نیوتن متر گشتاور تولید کند و نیرو آن به‌وسیله یک گیربکس دوکلاچه 7 سرعته به محور جلو هدایت می‌شود. همان‌طور که انتظار می‌رود، این پیشرانه مصرف سوخت بهینه‌ای دارد که دست کم بنا به منابع، در یک سیکل ترکیبی 1.4 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر تخمین زده شده است.

نمای عقب هایما 6P شاسی بلند هیبرید ایران خودرو نمای عقب هایما 6P شاسی بلند هیبرید ایران خودرو

تامین انرژی الکتریکی پیشرانه هیبرید این کراس اوور هایما هم بر عهده یک باتری پک لیتیوم یونی 17.7 کیلووات ساعتی قرار دارد. این باتری می‌تواند امکان طی کردن مسافت 80 کیلومتر با یک بار شارژ در حالت تمام الکتریکی را فراهم کند. گذشته از این‌ها هم جای اشاره دارد که در شرایط مساعد باید بتوان با این خودرو ظرف 7 ثانیه از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت شتاب گرفت.

از جمله امکانات رفاهی هایما 6 پی می‌توان به سیستم تهویه خودکار، نمایشگر مرکزی مولتی مدیا، صفحه آمپر دیجیتال، سنسور نور و باران، استارت و ورود بدون کلید، سانروف و کروز کنترل اشاره کرد. ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیرو ترمز، کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش، دستیاز ترمز، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، رادار پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب و سیستم پایش باد تایرها هم برخی از امکانات ایمنی و کمک‌راننده شاخص آن به شمار می‌روند.

در گجت نیوز بخوانید:
قیمت کارخانه ای محصولات ایران خودرو ویژه شهریور ۱۴۰۳ بایک بیجینگ X55، کراس اوور پرشتاب چینی به ایران می‌آید + عکس و مشخصات فنی بازار خودرو در رکود کامل؛ چینی های مونتاژی، بی مشتری در پارکینگ‌ها فیدلیتی پرایم بخریم یا کی ام سی X5؛ برنده مقایسه کدام است؟

نظر شما