شناسهٔ خبر: 68348589 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

این خبر تکمیل می‌شود

استقبال پرشور مردم تهران از پیاده‌روی جاماندگان اربعین+عکس و فیلم

محمد طاووسی / محمد طاووسی لیلا امیدی

مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین‌ حسینی در یازدهمین سال برگزاری با استقبال پرشور مردم تهران انجام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، یازدهمین سال مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین‌ با استقبال مردم تهران از حوالی ساعت ۵:۳۰ صبح با قرائت زیارت اربعین  در میدان امام حسین(ع) آغاز شد.

از ساعت ۶صبح نیز رسما مراسم پیاده‌روی از میدان امام حسین(ع) به سمت حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) آغاز شد.

موکب‌های خدماتی، فرهنگی، پذیرایی از بامداد امروز در محل موکب‌های خود مستقر بودند و از ساعات اولیه صبح میزبان عزاداران اباعبدالله الحسین(ع) هستند.

تفاوت امسال با سال‌های گذشته در موضوع فلسطین و غزه است. مردم با چفیه و پرچم‌های فلسطین و موکب‌ها نیز با آذین‌بندی با نمادهای فلسطین و محور مقاومت از این مردم مظلوم یاد کردند.

در طول این مسیر جدای از مواکب پذیرایی بسیاری از مواکب فرهنگی ویژه کودک و نوجوانان بر پا شده است که برنامه‌های مختلفی اعم از کتابخوانی، نقاشی، بازی کودک و ... را اجرا می‌کنند.

همچنین برای اولین بار موکب‌ دانش‌بنیان ‌نیز در طول این‌ مسیر راه‌اندازی شده است که محصولات دانش‌بنیان و تکنولوژی مربوطه را توضیح می‌دهد.

پرداختن به قیام امام حسین(ع)، ختم قرآن، توزیع کتاب و ... از دیگر برنامه‌های مواکب در طول این‌ مسیر است.

یکی از بخش‌های جالب این‌ پیاده‌روی حضور موکب‌های خارجی در کنار موکب‌های ایرانی بود که با عشق و علاقه در حال خدمت‌رسانی بودند.

همچنین موکب‌های مربوط به شهدای مقاومت و جهاد فلسطین نیز در طول مسیر به وفور دیده می‌شد.

در میان جاماندگان اربعین، حضور کودکان چشم‌گیر است. برخی از آنها پرچم فلسطین را به دوش کشیده و یا در دست داشته تا به این شکل از کودکان غزه و فلسطین در پیاده‌روی جاماندگان اربعین یاد کرده باشند و پیام دوستی و دلجویی خود را برای آنها فرستادند.

مردم عزادار نیز رئیس جمهور فقید و دیگر شهدای «پرواز اردیبهشت» را فراموش نکردند و در طول مسیر  با عکس‌هایی که از شهدا در دست داشتند به یاد آنها قدم‌هایی را در این ‌مسیر برداشتند.

در فیلم زیر بخشی از حضور پر شور مردم در پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی را ببینید:

سردار فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی

پایان مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین در تهران، حرم عبدالعظیم الحسنی (ع) است که زیارت آن به مثابه زیارت امام حسین(ع) توصیف شده است. از این‌رو دلدادگان از میدان امام حسین(ع) خود را به این حرم رساندند.

آستان عبدالعظیم الحسنی (ع) نیز که از شب اربعین میزبان عزاداران بوده است، از ساعت ۹صبح امروز مراسم خود را با زیارت اربعین آغاز کرد.

همچنین نماز جماعت در تمام مصلی‌های این آستان اقامه و سپس مراسم سخنرانی و عزاداری برپا شد.

البته طبق توصیه‌های قبلی آستان عبدالعظیم الحسنی(ع) مبنی بر ازدحام جمعیت، شرایط به گونه‌ای فراهم شده بود که هیچ زائری در صحن‌ها توقف نکند و همه به یک سلام اکتفا و سریعا محل را ترک کنند.

هم‌قدم با جاماندگان اربعین، پاک‌بان‌ها مسیر پیاده‌روی را نظافت می‌کنند تا رفت و آمد خودروها با مانع کمتری مواجه شود و مسیر برای حرکت مردم پاکیزه باشد.

براساس پیش‌بینی‌ها به نظر می‌رسد موج حضور زائران تا ساعات قبل از اذان مغرب همچنان ادامه داشته باشد.

این خبر به‌روز رسانی شده است.

انتهای پیام

نظر شما