شناسهٔ خبر: 68348116 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

شب اربعین در کربلا + تصاویر

سیدمحمدصادق لواسانی

رفت و آمد در کمربندی حرمین شهر کربلا در شب به سختی انجام می‌شود، جمعیت زائران در شب اربعین به اوج رسیده است و دسته‌های عزاداری به ترتیب وارد حرم حضرت عباس (ع) و حرم امام حسین (ع) می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دمای هوای کربلا در شب به ۳۶ درجه رسیده است، ظهرهنگام دما به بالای ۴۷ درجه می‌رسد، پیاده‌روی در کربلا و حد فاصل تا نجف طاقت‌فرساست، در نگاه نخست به نظر می‌آید گرما از تعداد زائران کاسته است اما جمعیت در حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) گویای وضع دیگری است. در راه‌های منتهی به حرم به سختی می‌توان حرکت کرد، در داخل حرم‌ها نیز همین شرایط برقرار است.

شب اربعین بیشتر به دسته‌های عزاداری اختصاص دارد. دسته‌های عزادارای از اقلیت‌ها، عشیره‌ها و مردمان دیگر کشورهای مسلمان‌نشین تشکیل شده است. مسیری برای حرکت آنها از چند روز قبل مشخص شده است. آنها وارد بین‌الحرمین می‌شوند و حد فاصل حرم حضرت عباس (ع) و حرم امام حسین (ع) را طی می‌کنند درحالی که پرچم می‌چرخانند و نوحه می‌خوانند.

در بیرون حرم‌ها، موکب‌ها هنوز جمع نشده‌اند، درحال خدمات‌رسانی هستند. تقابلی بین موکب‌های ایرانی و عراقی مشاهده نمی‌شود. میزبانی عراقی‌ها مثل همیشه گرم و دوستانه است. تعداد چفیه‌هایی که همراه عکس شهید قاسم سلیمانی فروخته و یا هدیه داده می‌شود نیز قابل توجه است. شال‌هایی منقوش به چهره اسماعیل هنیه و پرچم فلسطین نیز در میان زائران توزیع می‌شود، که تعدادشان قابل توجه است.

شب اربعین در کربلا + تصاویر

عزاداری اربعین در گرمای طاقت فرسای هوا که ظهرهنگام دما گاه تا ۴۷ درجه می‌رسد، دشوار است برای تحمل آن در مسیرهای منتهی به حرم‌ها مه پاش‌هاو آب پاش‌هایی مستقر شده است که اوضاع را تحمل‌پذیر می‌کند. خادمانی هم هستند که با آب‌پاش‌های دستی تلاش می‌کنند زائران را خنک کنند. آب آشامیدنی به حد کفایت توزیع می‌شود و کمبودی درباره غذا احساس نمی‌شود. تعداد موکب‌های توزیع‌کننده غذا به اندازه است که از صف های طولانی غذا خبری نیست.

امسال تعداد موکب‌های درمانی هم قابل توجه است، افزون بر موکب‌های هلال احمر، موکب‌های شخصی نیز پزشک و خدمات درمانی همراه دارند و معاینه و درمان با سرعت انجام می‌شود.

شب اربعین در کربلا + تصاویر

جمعیت زائران ایرانی از روز اربعین در کربلا به تدریج کاسته می‌شود و زائران عزم بازگشت می‌کنند. در حاشیه شهر کربلا نیز وضع گویای آن است که بسیاری از زائران اربعین شهر را ترک کرده‌اند یا در حال خروج از آن هستند. بازار چانه‌زنی هم برای کرایه راه داغ است. تعداد اتوبوس‌ها و ون‌ها در جاده‌ای که به مرز مهران و شهر نجف می‌رود قابل توجه است، ترافیک در این جاده‌ها سنگین است. بسیاری بلیت پرواز برای برگشت به ایران پیدا نمی‌کنند و پروازهایی که درحال انجام است به گفته زائران با تاخیرهای گاه تا دو ساعت مواجه است.

انتهای پیام

نظر شما