شناسهٔ خبر: 68346185 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

مذاکرات صلح سودان بی‌نتیجه ماند

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: مذاکرات اخیر در ژنو پیرامون دستیابی به توافق بین طرفین در جنگ داخلی سودان بدون نتیجه به پایان رسید. در این نشست ده روزه که با مدیریت ایالات متحده برگزار شد، نمایندگان ارتش سودان حضور نداشتند.
بر اساس گزارش رسانه‌ها، مذاکرات اخیر در ژنو به منظور حل بحران گسترده فعلی در سودان و کسب توافق برای سر آتش‌بس بین طرفین جنگ داخلی در این کشور،  بدون نتیجه به پایان رسید.
در این مذاکرات ده روزه که با مدیریت مقامات ایالات متحده آمریکا در ژنو برگزار شد، نمایندگان ارتش سودان حضور نداشتند. ظاهرا این امر مانع اصلی در پیشرفت مذاکرات مذکور بوده است.
گفته شده است با این حال، ایالات متحده و شرکای این کشور در مذاکرات مزبور به طور مجازی در تماس با نیروهای ارتش سودان بوده‌اند.
جنگ داخلی در سودان از ماه آوریل سال  میلادی گذشته میان نیروهای عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای نظامی حاکم که تحت تسلط ارتش است و نیروهای تحت رهبری محمد حمدان دقلو، فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) که معاون سابق اوست، در جریان است.تام پریلو، فرستاده ویژه آمریکا برای سودان عدم حضور نمایندگان ارتش سودان در مذاکرات ژنو را مورد انتقاد قرار داد. او تاکید کرد که این شرایط "مانع از پیشرفت بیشتر در موضوعات کلیدی شده است."پریلو در این مورد اشاره کرد: «با این حال، ایالات متحده و شرکایش موفق به بازگشایی و نیز گسترش راه‌های مهم برای ارسال کمک‌های بشردوستانه برای میلیون‌ها نفر شده‌اند. همچنین تعهداتی حاصل شده است که بر اساس آن، شهروندان غیرنظامی مورد محفاظت بهتری توسط طرفین درگیری‌ها، قرار خواهند گرفت.»در مذاکرات اخیر در ژنو علاوه بر ایالات متحده آمریکا همچنین مقامات سوئیس، عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی، اتحادیه آفریقا و سازمان ملل متحد نیز شرکت کردند.
بر اساس گزارش‌ها، تاکنون ده‌‌ها هزار تن در اثر تنش‌های گسترده در سودان کشته و بیش از ۱۰ میلیون شهروند نیز آواره شده‌اند.
به گفته برخی از کارشناسان، جنگ داخلی سودان احتمالا بزرگترین فاجعه انسانی فعلی در جهان محسوب می‌شود و توجه جامعه جهانی به آن نیز بسیار محدود است.


 

برچسب‌ها:

نظر شما