شناسهٔ خبر: 68343389 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

دستپخت «مهدی تاج» برای فوتبال ایران/ از پروژه ایرانگردی تیم‌ها تا راه‌اندازی سیستمی که اسمش VAR نیست!

صحبت از VAR که به میان می‌آید، سر فصل جدیدی از مدیریت مهدی تاج و همکارانش باز می‌شود که فوتبال ایران را این روزها به عجیب‌ترین روزهایش رسانده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، این روزها دیگر قراردادن پسوند شهر برای تیم‌ها کار درستی نیست چون باعث گمراهی می‌شود. استقلال و پرسپولیس در قزوین و اراک بازی می‌کنند، ذوب آهن در مشهد است، چادرملوی اردکان در تهران و استادیوم پاس قوامین میزبانی می‌کند؛ این دست‌فرمان در هفته‌های بعد هم ادامه دارد.

از طرفی تیم‌هایی که در شهر و استادیوم خودشان میزبانی می‌کنند هم یک‌جای کارشان می‌لنگد؛ نمونه‌اش استادیوم یادگار امام. درحالی که این ورزشگاه روز قبل از بازی تراکتور - پرسپولیس گیت‌گذاری شده بود اما برخلاف ادعای مسئولان، هواداران توانستند به زور و بدون بلیت وارد استادیوم شوند تا بیش از ظرفیت سکوها را پُر کنند. از اتاق VAR استادیوم یادگار امام هم نگوییم که مدیران پُرادعا در ورزشگاه به آن بزرگی به تعبیه یک کانکس کوچک کنار زمین بسنده کرده بودند!

صحبت از VAR که به میان می‌آید، سر فصل جدیدی از مدیریت مهدی تاج و همکارانش باز می‌شود؛ وارد کردن سیستم VAR به کشور بعد از چند سال وعده تو خالی، ابتدایی‌ترین کاری بود که می‌شد انجام داد ولی راه‌اندازی اصولی، مدیریت درست آن و تعامل با صداوسیما قسمت مهم ماجراست که فدراسیون فوتبال در آن نمرده مردودی گرفته است.

سیستمی که الان در لیگ برتر استفاده می‌شود، ویدئوچک نام دارد نه VAR؛ یعنی داوران مستقر در اتاق VAR صرفا همان تصاویری را می‌بینند و مورد بررسی قرار می‌دهند که دوربین‌های صداوسیما ضبط و پخش می‌کند، نه تصاویر اختصاصی دوربین‌های VAR. همانطور که طی این ۲ هفته دیدیم، هنگام بررسی تصاویر مشکوک داوری، داوران اتاق VAR هیچ تصویر اختصاصی ندارند و وابسته به صداوسیما هستند.

نکته منفی ماجرا اینجاست که اگر صداوسیما تصویری را پوشش ندهد و یا ضبط نداشته باشد، داوران اتاق VAR هم دست‌شان خالی می‌ماند که خود شروعی بر یک حاشیه جدید است؛ همان موضوعی که با گذشت ۲ هفته از مسابقات لیگ برتر شاهدش هستیم و تیم‌ها به صحنه‌هایی معترض شده‌اند که مثلا در آن بازی‌ها VAR استفاده شده است.

شاید مقصر تمامی اتفاقات فوق فدراسیون فوتبال نباشد و وزارت ورزش، شرکت توسعه و خود باشگاه‌ها هم قصور داشته‌اند ولی مهدی تاج و همکارانش با برنامه‌ریزی اشتباه و اصرار بیهوده بر شروع لیگ باوجود آماده نبودن امکانات، در به وجود آمدن وضعیت نابسامان این روزهای فوتبال ایران نقش اصلی را دارند.

مگر مهدی تاج بعد از پایان فصل گذشته به صراحت اعلام نکرد تا ورزشگاه‌ها بازسازی نشوند و شرایط مهیا نباشد، فصل جدید شروع نمی‌شود؟ الان کدام ورزشگاه شرایط ایده‌آلی دارد؟ آزادی، تختی تهران، نقش جهان و یا غدیر اهواز؟!

از طرفی برگزاری یکی درمیان مسابقات با VAR (بخوانید ویدئوچک)، اعتراض تیم‌ها را درپی داشته که چرا بازی آنها با کمک‌داور ویدئویی برگزار نمی‌شود؟ اعتراضی به‌جا که ادامه روند فعلی به دور از عدالت است و می‌تواند یکپارچگی جدول را بهم بریزد.

برچسب‌ها:

نظر شما