شناسهٔ خبر: 68339003 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رسانه‌های عبری: بر لبه پرتگاه ایستاده‌ایم

زینب غلامی

رسانه‌های عبری درباره اختلافات و دودستگی‌های روز افزون بین نهادهای نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی درباره توافق آتش بس و تبادل اسرا با حماس صحبت و تاکید کردند که این اختلافات سرنوشت جنگ و اسرا را تهدید می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، روزنامه عبری «مکور ریشون» نوشت: نه فقط سرنوشت اسرا بلکه سرنوشت جنگ به طور کلی به محک گذاشته شده و در معرض خطر است. نهاد امنیتی و نظامی خواهان توقف موقت جنگ است و مخالفان معامله آتش بس و تبادل اسرا مجددا بر موضع خود تاکید کرده‌اند. آنها همچنان معتقدند که توقف جنگ در زمان کنونی فاجعه خواهد بود و هرچه زمان می‌گذرد لجاجت آنها بیشتر می‌شود.

این روزنامه نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به این نتیجه رسیده است که منفعت اسرائیل در حفظ نیروهای ارتش در محورهای فیلادلفیا و نتزاریم است اما نهاد امنیتی و نظامی معتقد است که بدون این‌ها هم می‌توان اوضاع را اداره کرد. این نشان دهنده دودستگی و اختلاف شدید نظرات دو طرف درباره جنگ و اهداف آن است. موضوع مهمی که ستاد کل ارتش خواهان استفاده از آن در این معامله است، توقف جنگ است چرا که اسرائیل برای حل موضوع شمال به شدت به آن نیاز دارد و در این صورت مسئولان سیاسی قادر خواهند بود که تصمیم بگیرند به کجا پیش بروند. سوال‌هایی وجود دارد که نیاز به جواب دارد و آن این است که پیروزی مطلق در حقیقت چیست؟ حل و فصل دائم در نوار غزه که نتانیاهو هر شب خواب آن را می‌بیند چیست؟ آیا نتانیاهو طرحی برای بازگرداندن آرامش به منطقه الجلیل در شمال دارد؟

«آری شافیت» تحلیلگر این روزنامه درباره از بین رفتن سریع وحدت داخلی در اراضی اشغالی از آغاز جنگ صحبت کرد و گفت: با از سرگیری نزاع داخلی در اسرائیل وضعیت خطرناک شده است. ۱۵ سالی که در آن بنیامین نتانیاهو اسرائیل را اداره کرد مهم‌ترین چیزی که به همراه داشت ضعف بود نه قدرت. ما بر لبه یک پرتگاه ایستاده‌ایم و هر لحظه ممکن است یک جنگ منطقه‌ای محدود به یک جنگ منطقه‌ای شدید تبدیل شود که ما آماده آن نیستیم. اتهام زنی‌ها در این ساعت سرنوشت ساز ویرانگر و کشنده است.

پیش از این نیز شبکه سی‌ان‌ان آمریکا از وجود دودستگی‌ها و اختلافات عمیق بین مسئولان امنیتی اسرائیلی و کابینه نتانیاهو در خصوص توافق آتش بس خبر داد.

این شبکه اعلام کرد بر اساس گزارشات برخی مسئولان امنیتی گفته‌اند نتانیاهو در مذاکرات کارشکنی می‌کند و مسئول تخریب مذاکرات است.

در راستای این اختلافات و دودستگی‌ها، یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی این رژیم جمعه یکدیگر را به شکستی که این رژیم به خاطر جنگ با آن مواجه شده است، متهم کردند.

در این راستا روزنامه هاآرتص به نقل از مشارکت کنندگان در مذاکرات امنیتی اعلام کرد: بنیامین نتانیاهو، اسرائیل را به سمت یک دوراهی خطرناک بین معامله اسرا یا تشدید تنش می‌برد.

این مسئولان اعلام کردند: نتانیاهو اسرائیل را به بدترین وضعیت استراتژیک همراه با احتمال وقوع جنگی بزرگ کشانده است. بجز موضوع احتمال ورود دونالد ترامپ، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به کاخ سفید، اسرائیل چارچوب زمانی ندارد که بر اساس آن عمل کند.

انتهای پیام

نظر شما