شناسهٔ خبر: 68338984 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

اصول بهداشتی و تغذیه‌ای که زائران اربعین باید رعایت کنند

توجه به توصیه‌های بهداشتی و غذایی برای زائرانی که در پیاده‌روی اربعین شرکت کردند، به منظور حفظ سلامتی باید انجام شود، فراموش نکنید که رعایت نکردن بهداشت فردی، بهداشت مواد غذایی و بهداشت محیط می‌تواند باعث ایجاد بیماری در طول سفر شده و آرامش شما و همراهانتان را برهم بزند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، نکات مهم بهداشتی و غذایی برای آن دسته از زائرانی که در کاروان پیاده‌روی اربعین شرکت کردند نکاتی است که به منظور حفظ سلامتی باید قبل، حین و بعد از سفر انجام دهند، فراموش نکنید که رعایت نکردن بهداشت فردی، بهداشت مواد غذایی و بهداشت محیط می‌تواند باعث ایجاد بیماری در طول سفر شده و آرامش شما و همراهانتان را برهم بزند، بنابراین رعایت نکات بهداشتی در طول این سفر، ضرورت بیشتری پیدا می‌کند و باید با حساسیت بیشتری مورد توجه قرار گیرد تا بتوانید از برکات این سفر معنوی بیشترین بهره را ببرید.

راهکارهای تقویت قوای جسمی در پیاده‌روی اربعین

زهرا موحدی‌نیا، پزشک و فعال حوزه خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره راهکارهای تقویت قوای جسمی اظهار می‌کند: مسائلی همچون تقویت معده و گوارش و پاک‌سازی آن از اهمیت بسزایی برخوردار است، افراد می‌توانند هر روز صبح به صورت ناشتا یک قاشق خاکشیر را در یک لیوان آب جوش مخلوط و سپس مصرف کنند تا دچار یبوست نشوند، زیرا رفع یبوست نیز به پاک‌سازی بدن کمک می‌کند.

وی می‌افزاید: مصرف فالوده سیب همراه با عسل، گلاب و بیدمشک می‌تواند مفید باشد و باعث تقویت می‌شود، استفاده از شیر و بادام به ویژه برای مادران شیرده، کودکان و افراد مسن برای تقویت قوای جسمی تأثیرگذار است.

این پزشک ادامه می‌دهد: معجون دوسین نیز به عنوان یک مخلوط گیاهی مقوی نام برده شده است که به تقویت عمومی بدن به ویژه دستگاه گوارش کمک می‌کند، روش تهیه آن به این صورت است که یک قاشق سیاه‌دانه کوبیده می‌شود و بلافاصله با سه قاشق عسل مخلوط می‌کنیم، در سفر نیز مصرف آب همراه با عسل یا خاکشیر مخلوط با عسل توصیه می‌شود.

شرایط سفر را متناسب با توان فرزندان خود برنامه‌ریزی کنید

این پزشک درباره اصول سفر با خانواده در پیاده‌روی اربعین حسینی خاطرنشان می‌کند: اصرار بر پیمودن تمام مسیر در زمان کوتاه را نداشته باشید و اگر فرزند کودک با خود به همراه دارید، باید شرایط سفر را متناسب با توان و انرژی او برنامه‌ریزی کنید، زیرا کودکان زیر شش سال نمی‌توانند تمام مسیر را پیاده‌روی کنند و نیاز است با وسیله‌ای همچون کالسکه یا ویلچر آن‌ها را با خود همراه کنیم.

موحدی‌نیا می‌افزاید: برای استراحت در موکب‌ها باید اسباب بازی و سرگرمی کودکان را فراهم کنیم، استفاده از تلفن همراه در زمانی کوتاه و به صورت موقت می‌تواند پاسخگوی این نیاز فرزندان باشد، اما توصیه می‌شود اغلب از بازی‌های فکری استفاده شود، علاوه بر آن لباس اضافه، شانه، مقدار اندکی ماده شوینده برای استحمام، حوله نخی، مسواک و نخ دندان، مقداری خوراکی و میوه خشک به همراه داشته باشید.

اصول بهداشتی و تغذیه‌ای که زائران اربعین باید رعایت کنند

داروهای مورد نیاز سفر اربعین / ‏راهکار‬ پیشگیری از گرمازدگی در مسیر پیاده‌روی

وی با اشاره به داروهای مورد نیاز در سفر تاکید می‌کند: قرص مسکن فاقد کدئین، قرص سرماخوردگی، پماد برای سوختگی، چسب زخم، پروبیوتیک‌ها و کپسول لومکس، همچنین اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید آن را نیز با خود به همراه داشته باشید، خاکشیر، آویشن، پونه، منتول، روغن کدو و خیار نیز داروهایی گیاهی هستند که می‌توانید در کوله بار خود جای دهید و در طول مسیر از آن استفاده کنید.

فعال حوزه خانواده با بیان راهکارهای پیشگیری از عطش می‌گوید: در راه پیمودن مسیر پیاده‌روی احتمال گرمازدگی وجود دارد، بنابراین آب مصرفی را همراه با مقداری آب لیمو، گلاب یا اسانس و عرق نعنا استفاده کنید، مصرف شربت‌هایی که موکب‌داران برای زائران تهیه می‌کنند، مصرف میوه‌ها و سبزیجات و جرعه جرعه نوشیدن آب نیز در کاهش عطش تأثیر بسزایی دارد.

موحدی‌نیا عنوان می‌کند: گرفتگی عضلات، احساس تهوع، ضعف و غش می‌تواند از علائم گرمازدگی باشد، در صورت بروز گرمازدگی باید ابتدا به محل سایه و به دور از آفتاب پناه ببریم، سپس با آب مقداری خود را خنک می‌کنیم، در صورت شدت یافتن علائم گرمازدگی باید از پزشک کمک بگیریم.

اصول بهداشتی و تغذیه‌ای که زائران اربعین باید رعایت کنند

لزوم استفاده از کفش مناسب در پیاده‌روی اربعین

وی با بیان توصیه‌های کلی سفر اربعین ادامه می‌دهد: تنوع غذا در مسیر پیاده‌روی اربعین زیاد است و توصیه می‌شود از مصرف انواع غذاها جلوگیری کنید، در مصرف غذاهای شور یا چرب و تند دقت کافی داشته باشید تا دچار مشکلات گوارشی نشوید، استفاده از آب لیموترش و زیتون همراه با غذا می‌تواند در بهبود و تقویت سیستم گوارش مؤثر باشد.

این پزشک و فعال حوزه خانواده خاطرنشان می‌کند: پرهیز از مصرف غذاهای چرب و تند یا مصرف انواع غذاها در یک بازه زمانی، پرخوری نکردن، مصرف خاکشیر به صورت ناشتا، مصرف ترکیب گل سرخ و گل ختمی همراه با آب جوش از راهکارهای جلوگیری از یبوست است، همچنین در صورت بروز اسهال همراه با تب بالا یا در صورتی که بیش از ۴۸ ساعت به طول انجامد، اسهال همراه با درد شدید شکم و اسهال خونی باید به پزشک مراجعه کرد، اما در صورت کلی می‌توان اسهال را کنترل کرد، استفاده از موز و سیب نارس می‌تواند در جلوگیری از اسهال مؤثر باشد.

موحدی‌نیا می‌افزاید: استفاده از کفش مناسب و پیاده‌روی صحیح، شست‌وشوی مرتب پاها با آب سرد و خشک کردن آن، تمیز بودن جوراب‌ها، استفاده از چسب‌های ضد حساسیت و جوراب‌های نخی و ماساژ دادن پاها به هنگام استراحت از راه‌های پیشگیری از ایجاد تاول است.

برچسب‌ها:

نظر شما