شناسهٔ خبر: 68338931 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۹۴۲ هزار راس دام در کردستان علیه تب برفکی واکسینه می شود

سنندج- ایرنا- سرپرست معاون سلامت اداره کل دامپزشکی کردستان به آغاز عملیات واکسیناسیون رایگان تب برفکی دامی در استان اشاره کرد و گفت: در قالب این طرح، ۹۴۲ هزار راس دام سبک و سنگین علیه این بیماری واکسینه می شود.

صاحب‌خبر -

عابد نمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در سنندج اظهار کرد: این طرح به مدت ۶۰ روز کاری انجام و ۷۰ هزار راس دام سنگین و ۸۷۲ هزار راس دام سبک مایه کوبی می شود.

وی افزود: این نوبت از واکسیناسیون به واسطه ضرورت پوشش حداکثری (۹۵ درصد) در واحدهای روستایی و عشایری و الزام آور بودن انجام واکسیناسیون برای حمل و نقل و جابجایی دام در سالجاری از اهمیت زیادی برخوردار است.

سرپرست معاون سلامت اداره کل دامپزشکی کردستان ادامه داد: در این فاز از واکسیناسیون که با استفاده از توان بخش دولتی و همچنین خصوصی اجرا خواهد شد، با تشکیل اکیپ‌های بازرسی در سطح ستاد و شهرستان‌ها، بر نحوه اجرای این فاز در حین و بعد از عملیات واکسیناسیون نظارت خواهد شد.

نمدی یادآور شد: تمام واحدهای دارای تجمع دامی استان شامل واحدهای روستایی، نیمه صنعتی و صنعتی تحت پوشش واکسیناسیون تحت پوشش این طرح هستند.

به گزارش ایرنا، تب برفکی یک بیماری مخصوص دام است که ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم از علایم این بیماری است.

کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده‌های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام‌های جوان از جمله خسارت‌های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می شود که سالانه ۲۵ هزار تن گوشت قرمز، ۸۰ هزار تن گوشت مرغ و ۱۵۰ هزار تن شیرخام تولید می کند در حالیکه مصرف سالانه آن حدود ۴۵ هزار تن گوشت مرغ و ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن نیز گوشت قرمز است.

نظر شما