شناسهٔ خبر: 68338723 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اعلام کرد:

انتقال پیکر ۲۸ زائر اربعین به خاک کشور/علت اصلی فوتی‌ها بیماری زمینه‌ای است

تهران- ایرنا- رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از انتقال پیکر ۲۸ زائر از خاک عراق به کشور خبر داد و گفت: علت اصلی این فوتی‌ها بیماری زمینه‌ای بوده است.

صاحب‌خبر -

بابک محمودی روز شنبه گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا با اشاره به اینکه با پایان پیاده‌روی اربعین از فردا (یکشنبه چهارم شهریور) موکب‌های هلال احمر در مسیر به فعالیت خود پایان می‌دهند، ‌افزود: اما همچنان خدمات پزشکی تا دهم شهریور در بیمارستان‌های هلال احمر ایران در نجف و کربلا برقرار است.

محمودی با اعلام اینکه تا صبح امروز تصادفی که منجر به فوت زائران ایران در خاک عراق باشد، گزارش نشده است، ‌گفت: بهبود معابر و جاده‌های عراق، بکارگیری خودورهای ایمن برای جابه‌جایی مسافران همچنین نظارت جدی و مستمر پلیس عراق بر تردد خودروها از دلایل کاهش تصادفات و در نتیجه نبود آمار فوتی مسافران است.

همچنین براساس اطلاعیه شماره ۷ ستاد اربعین جمعیت هلال احمر که امروز شنبه سوم شهریور منتشر شده است، ۲۵۳ زائر مصدوم و جان‌باخته از ابتدای مراسم پیاده روی اربعین به داخل کشور منتقل شدند.

این اطلاعیه یادآور می‌شود: جمعیت هلال‌احمر همچون سال‌های گذشته به عنوان متولی اصلی ارائه خدمات امداد و نجات به زائران حسینی در جاده‌های داخلی کشور و تنها متولی ارائه خدمات سلامت و امدادی به زائران در ایام اربعین حسینی در عراق فعالیت دارد.

در این اطلاعیه آمده است: عملیات اربعین هلال احمر از تاریخ ۱۶ مرداد آغاز شده که تا امروز سوم شهریور، در داخل کشور ۳۱ هزار و ۵۴۶ زائر از خدمات امدادی هلال‌احمر بهره‌مند شدند و از این تعداد، ۸ هزار و ۳۵۳ نفر خدمات اسکان اضطراری و ۲۱ هزار و ۷۷۸ نفر خدمات سلامت و درمان در محل دریافت کردند و یک هزار ۳۹۴ نفر نیز به مراکز درمانی انتقال داده شدند.

در بخش دیگر این اطلاعیه آمده است: تاکنون ٢ میلیون و ۵٠ هزار و ۶٠٩ مورد خدمات داوطلبانه درمانی و سلامت در عراق به زائران ارائه شده که شامل ویزیت زائران بیمار، خدمات پاراکلینیک، انتقال بیماران به مراکز درمانی، نسخ دارویی و مراقبت از سلامت زائران بوده است و در مجموع در داخل کشور و خاک عراق ٢ میلیون و ۴۲۳ هزار و ۳۶۱ نفر از این خدمات هلال احمر برخوردار شده اند.

این اطلاعیه می‌افزاید: از مجموع خدمات ارائه شده، ۵۲ هزار و ۲۵۲ خدمت درمانی به زائران اربعین که دچار گرمازدگی شده‌اند، ارائه شده است.

انتقال جسد ۲۸ زائر اربعین به خاک کشور/علت اصلی فوتی‌ها بیماری زمینه‌ای است

در این اطلاعیه آمده است: تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر شیوع بیماری واگیردار در بین زائران دریافت نشده است. با توجه به گرمای شدید هوا در عتبات عالیات، بیشترین علت مراجعه زائران به مراکز درمانی هلال‌احمر، مشکلات گوارشی ناشی از گرما، گرمازدگی، تاول پا و ضعف و خستگی عضلانی بوده است و توصیه می‌شود که زائران همچنان به گرمای هوا در عتبات عالیات توجه داشته و زیارت خود را به ساعات شب موکول کنند. نوشیدن مایعات فراوان به پیشگیری از گرمازدگی کمک می‌کند.

در این اطلاعیه تصریح شده است: زائران در صورت بروز مشکل گرمازدگی یا سایر علائم بیماری‌ها می‌توانند به مراکز درمانی هلال‌احمر در نجف، طریق‌الحسین(ع) و کربلا مراجعه کنند.

زائرانی که موفق به زیارت عتبات عالیات شده و در مسیر برگشت به شهر خود هستند، در صورت امکان از رانندگی در زمانی که احساس خستگی می‌کنند، پرهیز کنند و برای رسیدن به مقصد عجله نداشته باشند.

نظر شما