شناسهٔ خبر: 68338707 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سرنوشت فضانوردان «استارلاینر» امروز اعلام می‌شود

روجا تحریری نوری

ناسا امروز اعلام خواهد کرد که فضانوردان «استارلاینر» با چه وسیله‌ای و در چه زمانی به زمین باز خواهند گشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، انتظار می‌رود ناسا امروز اعلام کند که آیا فضانوردان آمریکایی حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌توانند با فضاپیمای «استارلاینر»(Starliner) شرکت «بوئینگ»(Boeing) به خانه بازگردند یا باید منتظر یک وسیله نقلیه شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) باشند.

به نقل از گاردین، اگر اسپیس‌ایکس برای بازگرداندن فضانوردان اقدام کند، یک شکست بزرگ برای بوئینگ رقم خواهد خورد. از سوی دیگر، اسپیس‌ایکس قصد دارد هفته آینده یکی از پرمخاطره‌ترین ماموریت‌های خود را پرتاب کند تا اولین پیاده‌روی فضایی بخش خصوصی را با لباس‌های فضایی جدید و کابین بدون قفل هوابند انجام دهد.

ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرد: تصمیم ناسا درباره بازگرداندن استارلاینر به زمین همراه با فضانوردان، روز شنبه ۲۴ اوت خواهد بود.

استارلاینر دو فضانورد اول خود را در ماه ژوئن به عنوان آزمایش حیاتی پیش از دریافت تاییدیه ناسا برای پروازهای معمولی به فضا پرتاب کرد اما آنچه قرار بود یک ماموریت هشت‌ روزه باشد، پس از نشت کپسول و بروز مشکل در برخی از پیشرانه‌های آن ماهها به طول انجامیده است.

در بیانیه ناسا آمده است که «بیل نلسون»(Bill Nelson) مدیر آژانس در بررسی شرکت خواهد کرد. بوئینگ ماه‌هاست که با داده‌های آزمایشی جدید به دنبال فرونشاندن ترس پیرامون مشکلات استارلاینر بوده است.

این آژانس یک طرح پشتیبان را برای در دسترس قرار دادن دو صندلی در مأموریت آتی کپسول «دراگون»(Dragon) اسپیس‌ایکس  آماده کرده است که «بوچ ویلمور»(Butch Wilmore) و «سونی ویلیامز»(Suni Williams) خدمه استارلاینر می‌توانند از آن استفاده کنند.

اگر این گزینه انتخاب شود، ویلمور و ویلیامز تا فوریه ۲۰۲۵ به خانه نمی‌آیند و استارلاینر در این مدت خالی به زمین بازگردانده می‌شود.

بوئینگ برای توسعه استارلاینر و رقابت آن با کپسول دراگون اسپیس‌ایکس تلاش کرد اما اسناد نشان می‌دهند که این شرکت ۱.۶ میلیارد دلار در برنامه استارلاینر ضرر کرده است.

انتهای پیام

نظر شما