شناسهٔ خبر: 68337575 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایتنا | لینک خبر

اندوه بر بدن تأثیر می گذارد، نه فقط بر ذهن

ایتنا - غم و اندوه می‌تواند ذهن شما را ویران کند، اما تحقیقات علمی نشان می‌دهد که می‌تواند بدن شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد و شما را در معرض بیماری‌ها قرار دهد.

صاحب‌خبر -

جورج اسلاویچ مدیر آزمایشگاه ارزیابی و تحقیقات استرس در موسسه سمل برای علوم اعصاب و رفتار انسانی در UCLA توضیح می‌دهد: "به عنوان انسان، ما به شدت برای یافتن پیوندهای اجتماعی گرم، قابل اعتماد، دوستانه و حمایت کننده انگیزه داریم." 

به گزارش ایتنا، اسلاویچ در مقاله‌ای برای دانشگاه UCLA نوشت: «از دست دادن یکی از نزدیکانمان به این پیوند و حمایت اجتماعی و فیزیکی خاتمه می‌دهد، که از منظر علمی و پزشکی می‌تواند بدن را در معرض خطر فزاینده‌ای از خطر فیزیکی قرار دهد.»

این خطر در واقع ناشی از یک سیستم ایمنی بیش از حد هوشیار، اما به نوعی ضعیف شده است.

همانطور که اسلاویچ توضیح می‌دهد، پس از مرگ و فقدان عزیزان، مغز و بدن شما طوری واکنش نشان می‌دهد که گویی یک خط دفاعی کلیدی را از دست داده‌اید. سیستم ایمنی توانایی‌های شفابخش خود را افزایش می‌دهد (شروعی برای تهدیدات بالقوه) ضمن اینکه محافظت از بدن را در برابر ویروس‌ها کاهش می‌دهد.

اسلاویچ خاطرنشان کرد که به همین دلیل است که مردم وقتی تحت تأثیر غم و اندوه یا سایر عوامل استرس زا قرار می‌گیرند در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا آسیب‌پذیرتر هستند.

پاسخ‌های التهابی بدن نیز افزایش می‌یابد، و این امر می‌تواند منجر به احساس بیماری، خستگی، از دست دادن لذت و کناره گیری اجتماعی و رفتاری شود.

درد فیزیکی نیز ممکن است ناشی از غم و اندوه باشد. یک مطالعه نشان می‌دهد که افزایش تولید پروتئین‌های سیستم ایمنی می‌تواند افراد سوگوار را نسبت به درد حساس‌تر کند.

جالب است بدانید که حتی میکروبیوم روده نیز ممکن است از اندوه رنج ببرد! اسلاویچ گفت که استرس مزمن می‌تواند به باکتری‌های روده اجازه دهد به خارج از دستگاه گوارش مهاجرت کنند و به عنوان پاسخ التهاب بیشتری را تحریک کنند.
 

اگر غم و اندوه، عمیق و مزمن باشد، مجموعه‌ای از علائم می‌تواند در جسم شما باقی بماند. به گفته اسلاویچ، استرس ناشی از غم حتی ممکن است شانس ابتلا به سرطان و مرگ زودرس را افزایش دهد.

از خودت محافظت کن
 پنج مرحله کلیدی وجود دارد که می‌توانید برای محافظت از خود در برابر اثرات فیزیکی غم و اندوه انجام دهید:

•  ذهن آگاهی را امتحان کنید. وقتی مردم غمگین می‌شوند، اغلب دچار نشخوار فکری مربوط به گذشته می‌شوند یا نگران آینده هستند. تمرین تمرکز حواس به افراد کمک می‌کند تا روی زمان حال تمرکز کنند و استرس را کاهش دهند.

•  با خانواده و دوستان تماس بگیرید. طبیعی است که هنگام غم بخواهید خود را منزوی کنید، اما در مقابل این خواسته مقاومت کنید. در عوض، به خودتان تحمیل کنید تا زمانی را با دوستان و خانواده حامی خود بگذرانید.

•  سالم‌خوری را در برنامه خود بگنجانید. قندهای مصنوعی و غذاهای فوق فرآوری شده می‌توانند التهاب مضر را تقویت کنند. اسلاویچ رژیم غذایی غنی از پروتئین‌های بدون چربی، میوه‌ها، سبزیجات، روغن‌های سالم و سبزیجات را توصیه می‌کند.

•  خواب خوب را فراموش از خود دریغ نکنید. افرادی که با غم و اندوه کار دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اغلب به سختی می‌خوابند. اما داشتن یک برنامه خواب استاندارد برای تنظیم سیستم ایمنی بدن شما بسیار مهم است. امتحان رفتار درمانی شناختی برای بی‌خوابی می‌تواند به شما کمک کند تا خواب خود را به مسیر درست برگردانید.

•  ورزش کنید. حتی اگر هنگام مواجهه با غم و اندوه انجام دادن آن سخت به نظر برسد، اما فعال ماندن می‌تواند به شما کمک کند لاغر بمانید، و البته  ورزش و فعالیت‌های بدنی اغلب به عنوان یک ضد‌افسردگی طبیعی شمرده می‌شوند.
 

پنج مرحله ذکر شده در بالا همگی می‌توانند به کاهش تأثیر غم و اندوه به سلامت جسمانی شما نیز کمک کنند، اما اسلاویچ اصرار می‌کند که افراد اهداف واقع بینانه تعیین کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: مهم‌ترین نکته این است که با نوعی استراتژی شروع کنید که مطمئن باشید از آن پیروی خواهید کرد.

اسلاویچ تاکید کرد که پزشک شما باید بداند که شما یک عامل استرس‌زای جدی مانند غم و اندوه را تجربه می‌کنید. در این صورت می‌تواند به شما در مدیریت غم کمک کند، اما اگر اطلاعی از شرایط روحی شما نداشته باشند، کمکی نیز از آنها برنمی‌آید.

منبع: دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، انتشار خبری، 21 فوریه

نظر شما