شناسهٔ خبر: 68337442 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

صدراعظم نوری: دولت برای کسب موفقیت باید صدای همه مردم را بشنود

علی قورچیان

یک فعال سیاسی اصلاح طلب، تاکید کرد: لازم است دولت در ادامه راه خود صدای همه مردم را شنیده و بستر انتقاد سازنده و منصفانه را در جامعه فراهم کند اما در دام شیطنت ها برای برهم زدن وفاق ایجاد شده در کشور نیافتد.

صاحب‌خبر -

زهرا صدراعظم نوری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اولویت هایی که دولت چهاردهم در حوزه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باید دنبال کند، بیان کرد: خوشبختانه  دولت چهاردهم با رای اعتماد مجلس و در آغاز هفته دولت کار خود را آغاز کرد. با هم گرایی و وفاق ایجاد  شده این انتظار است که در آینده دولت بتواند با همدلی و تعامل با بخش های مختلف جامعه به سمت اهداف و آرمان هایی که مد نظر دارد گام بردارد. برای اینکه دولت چهاردهم بتواند موفق شود، حتما باید در وهله اول صدای مردم را بشنود. کمااینکه ریاست جمهور صدای مردم را شنید و با پایبندی به شعارهای خود موفق شد تا رای اعتماد مردم را کسب کند.

دولت چهاردم باید صدای بی صدایان بوده و با برنامه به مطالبات اقشار مختلف جامعه پاسخ دهدوی در ادامه اظهار کرد: اما لازم است که در ادامه راه صدای همه مردم شنیده شود. دولت باید صدای بی صدایان را بشنود و به مطالبات مردم با برنامه و راهکارهای تخصصی پاسخ داده شود. طبیعتا ما در حوزه سیاسی چه  سیاست داخلی و چه سیاست خارجی باید با رویکرد وحدت و همگرایی بتوانیم سیاست هایی را اتخاذ کنیم که در داخل برای ما انسجام بیشتری را به ارمغان بیاورد. باید بین گروه های مختلف مردم و گروه های مختلف سیاسی وحدت بیشتر شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه تصریح کرد: هر چقدر اتحاد و انسجام در داخل کشور بیشتر باشد طبیعتا فشار بیرونی و اقدامات خارجی علیه ایران کاهش پیدا خواهد کرد. در سیاست خارجی طبیعتا باید به این سمت برویم که با دنیا تعامل بیشتری داشته باشیم. باید با کشورهای منطقه ارتباط خود را تقویت و تحکیم ببخشیم. اگر ما می خواهیم به موفقیت دست پیدا کرده و از مشکلات بیرون آمده و مسائل اقتصادی خود را حل کنیم، راه حل این است که با دنیا تعامل داشته باشیم.

در حوزه سیاست خارجی باید با حفظ عزت و اقتدار ایران در مسیر تقویت و تحکیم روابط خود با تمام کشورهای دنیا گام برداریموی تاکید کرد: باید با همه کشورها با حفظ عزت و اقتدار ایران ارتباط برقرار کنیم. خوشبختانه امروز سکاندار وزارت خارجه فردی کارشناس است. آقای عراقچی هم تجربه بسیار خوبی دارد و هم دارای سابقه درخشانی است. می‌توان از این تجربه برای برقراری تعامل به خوبی بهره گرفت. امیدوار هستیم با راهکارهایی که در عرصه سیاست خارجی اتخاذ می شود، برجام مجددا احیا شود و ما به این سمت برویم که شاهد عملیاتی شدن برجام باشیم تا کشورهای دیگر تعهدات خود را در برجام اجرایی کنند. ایران نیز در سایه رفع تحریم ها بتواند از یکسری مشکلات رهایی یابد.

وی در ادامه با اشاره به اولویت هایی که دولت چهاردهم در حوزه اقتصادی باید دنبال کند، تصریح کرد: در حوزه اقتصادی امروز مسئله اصلی مردم، معیشت است. مردم با مشکلات شدیدی در حوزه اقتصادی مواجه هستند. تورم بالا و پایین آمدن ارزش پول ملی دو مسئله مردم در حوزه اقتصاد است. رشد شدید قیمت ها و عدم ثبات در بازار مردم را آزار می دهد. باید هرچه جدی تر به این مسائل پرداخته شود. خوشبختانه دکتر همتی نیز دارای تجربه خوبی است. انتظار می رود آقای همتی بتواند یکسری کارهای ضربتی را انجام داده و سیاست هایی را اتخاذ کند که بتواند تورم را کنترل و کاهش دهد. انتظار می رود هماهنگی بین دستگاه های مختلف اقتصادی کشور برقرار شود تا با وحدت رویه بتوانند مشکلات اقتصادی کشور را حل کرده و یک مقدار شرایط زندگی مردم را بهبود ببخشند.

 مهم ترین دغدغده ای که دولت در حوزه اجتماعی و فرهنگی باید به آن بپردازد ایجاد اعتماد عمومی استوی افزود: امروز مردم از بی ثباتی، تورم، گرانی، بیکاری جوانان  و مباحث این چنینی رنج می برند. این بر روی همه چیز سایه می اندازد. این وضعیت اقتصادی بر روی افزایش نرخ مسکن و افزایش اجاره بها و افزایش قیمت کالاهای اساسی اثر می گذارد. اما در حوزه اجتماعی و فرهنگی نیز دغدغه های مهمی وجود دارد. مهم ترین مسئله ای که دولت در این حوزه باید به آن بپردازد ایجاد اعتماد عمومی است. باید دولت برای تقویت این سرمایه اجتماعی برنامه داشته باشد. امروز مردم در شرایطی قرار دارند که نسبت به وضعیت ناراضی بوده و بی اعتمادی در بین مردم دیده می شود. باید تلاش کنیم تا این سرمایه اجتماعی با مشارکت، همراهی و همفکری مردم  تقویت شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مردم باید جدی انگاشته شوند. گروه های مختلف مردم در عرصه های مختلف فرهنگی باید مورد توجه قرار بگیرند. امروز یک سرمایه عظیم فرهنگی در داخل کشور ما وجود دارد. هنرمندان، نویسندگان، اصحاب رسانه و سایر گروه های فرهنگی حتی دانشجویان و فرهنگیان و اساتید دانشگاهی مطالبه دارند. باید به این مطالبات با برنامه پاسخ داده شود. مردم نیاز دارند تا به آن ها توجه شده و به خواسته های آنان احترام گذاشته شود. باید برنامه هایی تهیه شود که به تدریح به خواسته های مردم جامه عمل پوشانده شود.

وی در ادامه بیان کرد: مردم شامل همه بخش های جامعه است. خوشبختانه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز فرد قوی بوده و دارای تجارب ارزنده ای می باشد. امیدواریم در قالب برنامه هایی که اجرایی می کنند، سرمایه اجتماعی را تقویت کرده و امید را به مردم بازگردانند.

دولت باید در ادامه مسیر به انتقاد های سازنده پاسخ داده اما از ورود به شیطنت هایی که دولت را از ادامه راه خود دور می کند بپرهیزدوی در ادامه با اشاره به اینکه دولت در چه حوزه هایی باید مراقبت کند تا وارد حاشیه ها نشود، بیان کرد: حتما به دولت نقدهایی وارد خواهد شد. انتقاد هایی به دولت می شود. دولت باید به انتقادهای سازنده توجه کرده و پاسخ دهد. اتفاقا باید سازوکارهایی فراهم شود که نقد منصفانه در کشور به راحتی انجام شود. اما آنجایی که هدف نقد نیست و هدف انحراف دولت و راندن آن  به حاشیه ها است، دولت باید مراقب بوده و اجازه ندهد که این  شیطنت ها آن را از ادامه مسیر بازدارد. همان طوری که رئیس جمهور تاکید کردند، باید تلاش همه بر این باشد که وحدت و انسجام به معنای واقعی در جامعه تحقق یابد. نباید اجازه داد تا حاشیه ها این وحدت را برهم زند. در صحنه بین المللی نیز اینگونه است. ما باید بر اساس اصولی که داریم اولویت بندی کرده و به هر موضوعی نپردازیم که از مسائل اصلی جا بمانیم.

انتهای پیام

نظر شما