شناسهٔ خبر: 6833672 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

روحاني در ديدار با وزير اقتصاد و صنايع آذربايجان:

همسايگان براي سرمايه‌گذاري در ايران اولويت دارند

صاحب‌خبر -

گروه ايران  
بعد از رفت‌وآمد هيات‌هاي سياسي و تجاري اروپايي به ايران با سفر منطقه‌يي ظريف و اعلام راهبرد جديد ارتباطي ايران با همسايگانش، روز گذشته هياتي به رياست شاهين مصطفي‌اف، وزير اقتصاد و صنايع آذربايجان و رييس كميسيون دولتي همكاري در زمينه‌هاي اقتصادي، تجاري و بشردوستانه ميان آذربايجان و ايران به دعوت محمود واعظي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات به ايران سفر كردند تا تصميم‌سازي‌هاي لازم براي گسترش مناسبات اقتصادي، امنيتي و بازرگاني دو طرف انجام شود. در اين هيات مقامات عالي‌رتبه وزارت اقتصاد و صنايع و وزارت ارتباطات و فناوري‌هاي پيشرفته، شركت سوكار، شركت سهامي خاص «راه‌آهن آذربايجان»، شركت سهامي عام «آذرانرژي»، آژانس ملي منابع انرژي تجديدپذير و جايگزين، شركت سهامي خاص «دريانوردي درياي خزر آذربايجان»، بانك مركزي و شماري از بازرگانان حاضر هستند. رييس‌جمهوري در ديدار با شاهين مصطفي‌اف وزير اقتصاد و صنايع آذربايجان گفت: «بعد از توافق هسته‌يي شركت‌هاي متعددي از سراسر دنيا خواهان سرمايه‌گذاري در ايران هستند، بديهي است كه همسايگان و ازجمله جمهوري آذربايجان در اين زمينه اولويت دارند.»

  سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي نفت و گاز
منشور سياست خارجي دولت يازدهم در همان نخستين ماه‌هاي روي كار آمدن، مبتني‌بر اصل قرار دادن توسعه روابط ايران با همسايگان خويش تدوين و اجرا شد. هدف استراتژيك از اين استراتژي، جلوگيري از انزوا و طراحي منافذ تازه ارتباطي و به دست آوردن عمق استراتژيك در منطقه و جهان است. 21آبان 93 بود كه چهارمين ديدار حسن روحاني و الهام علي‌اف به وقوع پيوست. چهار ديدار دو رييس‌جمهور در يك سال گذشته يك ركورد بي‌سابقه در بررسي روابط بين ايران و جمهوري آذربايجان به حساب مي‌آمد. از زمان ديدار روساي جمهوري دو كشور در حاشيه آخرين اجلاس مجمع اقتصادي داووس در سوييس فرصت جديدي براي جبران كم‌كاري‌هاي دولت گذشته فراهم شد. ديدارهاي متعدد روساي جمهور دو كشور و در پي آن افزايش نسبي آمد و شدها، اكنون بار ديگر انتظارها جهت رفع موانع موجود براي توسعه مناسبات در برخي جنبه‌ها را افزايش داده است. روحاني در ديدار روز گذشته‌اش با شاهين مصطفي‌اف وزير صنعت و اقتصاد جمهوري آذربايجان و رييس آذري كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي با اظهار خرسندي از ايجاد پيشرفت در توسعه روابط دو كشور در دو سال اخير، تلاش براي رسيدن مناسبات تهران- باكو به جايگاه شايسته دو ملت را مورد تاكيد قرار داد و گفت: «دو كشور ظرفيت‌هاي فراواني در زمينه‌هاي مختلف براي توسعه بيش از پيش روابط و همكاري‌ها دارند.»
  فعال‌سازي كريدور شمال به جنوب
رييس‌جمهور با اشاره به اشتراكات تاريخي، فرهنگي و ديني دو ملت ايران و جمهوري آذربايجان، تصريح كرد: ايران براي توسعه روزافزون روابط با كشورهاي همسايه ازجمله جمهوري آذربايجان اولويت قايل است و از ارتقاي سطح روابط دو كشور در همه زمينه‌ها استقبال مي‌كند. روحاني با اشاره به اينكه كريدور شمال - جنوب در تحكيم روابط دو كشور جايگاه ويژه‌يي دارد، گفت: «جمهوري آذربايجان مي‌تواند دروازه ايران براي ارتباط با منطقه قفقاز باشد و آذربايجان نيز مي‌تواند از طريق ايران به خليج فارس و درياي عمان در ارتباط با ساير مناطق دنيا قرار گيرد؛ لذا ضروري است براي استفاده از اين ظرفيت، همكاري‌هاي خود را تقويت كنيم.» رييس‌جمهور همكاري در زمينه نفت و انرژي را يكي ديگر از موارد مهم در تحكيم روابط و همكاري‌هاي دو كشور دانست و گفت: «سرمايه‌گذاري مشترك دو كشور در درياي خزر مي‌تواند آغاز مناسبي براي سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك در بخش‌هاي مختلف نفت و گاز باشد.»

  گسترش مناسبات اقتصادي تهران-باكو
وزير صنعت و اقتصاد جمهوري آذربايجان نيز در اين ديدار با تبريك موفقيت بزرگ ايران در موضوع هسته‌يي، اظهار داشت: دولت و ملت آذربايجان از اين دستاورد و موفقيت بزرگ دولت ايران بسيار خوشحال است و مطمئن هستيم كه اين توافق به نفع صلح و ثبات در منطقه و جهان خواهد بود و مي‌تواند دستاوردهاي بسيار مفيدي براي ملت‌ها داشته باشد. شاهين مصطفي‌اف با بيان اينكه روابط و همكاري‌هاي دو كشور پس از ديدار روساي جمهوري ايران و آذربايجان در سطح بسيار بالايي در حال پيشرفت است، به هيات عالي‌رتبه اقتصادي همراه خود در سفر به تهران اشاره كرد و گفت: جمهوري آذربايجان مصمم است با تمام توان مناسبات خود با ايران را در زمينه‌هاي مختلف ازجمله در بخش‌هاي انرژي، تجارت، حمل‌ونقل، صنعت، كشاورزي، نفت و پتروشيمي و بانكداري بيش از پيش گسترش دهد.

  ارتقاي حجم مبادلات تجاري و بازرگاني
هرچند از آغاز استقلال آذربايجان در سال 1371 تا  امروز تلاش‌هاي بسياري براي گسترش روابط تهران‌- باكو انجام شده است اما واقعيت آن است كه تا قبل از ظهور «برجام»، امريكا مايل نبود تا ايران بتواند مناسبات سياسي، اقتصادي، ديپلماسي و... خود با آذربايجان را گسترش دهد. حذف ايران از پروژه نفتي «قرن» كه تحت فشار ايالات متحده عملي شد از عوامل اصلي كاهش مناسبات دو كشور به شمار مي‌رفت. با اين وجود يك سال گذشته را مي‌توان ازجمله پربارترين سال‌ها در مناسبات دوجانبه دو كشور ايران و آذربايجان دانست. سفرهاي متعدد انجام گرفته بين تهران و باكو توسط مقامات دو كشور كه همچنان نيز ادامه دارد، نشانگر اين مطلب است. الهام علي‌اف رياست‌جمهوري آذربايجان در سفر رسمي خود به ايران در 20فروردين 93 از رييس‌جمهور ايران براي سفر رسمي به آذربايجان دعوت كرد و با استقبال روحاني از اين سفر، هيات ايراني به رياست روحاني در روزهاي ۲۱ و ۲۲ آبان ۱۳۹۳ راهي باكو شد. ماحصل اين ديدارها منجر به امضاي اسناد همكاري‌هاي مشترك ميان طرفين در بخش‌هاي اقتصادي، تجاري، انرژي شد كه پس از توافق هسته‌يي در مسير اجرايي شدن قرار مي‌گيرد.

  دورنماي اقتصاد 7ميليارددلاري دو طرف
 براساس آمارهاي منتشر‌شده روابط تجاري و اقتصادي ايران و آذربايجان بين سال‌هاي ۱۹۹۵ – ۱۹۹۲ در درخشان‌ترين دوره خود تا به امروز قرار داشته؛ رونقي كه با ظهور دولت‌هاي «نهم» و «دهم» جاي خود را به دوره‌يي از ركود داد. با عبور از اين دوران پر فراز و نشيب است كه ايران در دوران پس از توافق نوع تازه‌يي از ديپلماسي را پيگيري مي‌كند كه مبتني‌بر تنش‌زدايي و توجه به همسايگان است. براساس آمارهاي موجود سال گذشته حجم مبادلات تجاري ايران و جمهوري آذربايجان در مجموع به 379ميليون دلار رسيد كه از اين ميزان 357ميليون دلار مربوط به صادرات ايران به اين كشور و 22ميليون دلار واردات كشورمان از آذربايجان است. به اعتقاد بسياري از تحليلگران اقتصادي، ظرفيت‌هاي فراواني براي ارتقاي سطح مبادلات تجاري ميان ايران و آذربايجان وجود دارد كه در صورت هماهنگي سياسي ميان دو كشور مي‌توان حجم مبادلات را تا سطح 7ميليارد دلاري ارتقا داد.
 

نظر شما