شناسهٔ خبر: 68335138 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

سینمایی با دورنمای حماسه و روشنگری

بارها درباره هنر مردمی؛ یعنی هنری که از میان مردم می‌جوشد و به درون جامعه رسوخ می‌کند، شنیده‌ایم. این هنر سابقه‌ای قدیمی در ایران دارد و با نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای که به کمک آن قصه‌های ادبی مانند شاهنامه یا دینی مانند واقعه عاشورا را برای عموم مردم روایت می‌کردند و همچنین با تعزیه یا شبیه‌خوانی در میان مردم رواج داشته است.

صاحب‌خبر -
 
به تدریج با گسترش صنعت سینما و راه‌یافتن آن در میان مردم این هنر دوباره با ابزار تصویر و صدا روی پرده نقره‌ای توانست طیف وسیعی را با انواع هنرها ازجمله هنر دینی آشنا و با خود همراه کند.بنابراین، هنر سینما در وجه متعالی خود می‌تواند پلی میان مردم و قصه‌های دینی باشد. به همین جهت، بسط و گسترش هنر در میان مردم به کمک ابزارهای مختلف هنری ازجمله ابزار سینما ما را یک قدم به مردمی‌بودن نزدیک می‌کند. از جهتی دیگر ازجمله مزایای مردمی‌کردن هنر سینما این است که کمک می‌کند از ارائه هنر به شکل تجملی، دور از دسترس و به شکل بسته‌بندی فاصله بگیریم. از همین رو، معمولا در آستانه رویدادهای مناسبتی به‌خصوص رویدادهای مذهبی، هر فرد یا نهاد مختلف فرهنگی و هنری به تناسب فعالیت خود تلاش می‌کند سهمی در هرچه مردمی‌کردن هنر ازجمله هنر سینما داشته باشد. ازجمله مؤسسه‌هایی که در آستانه اربعین هر سال برنامه‌های خاصی را تدارک می‌بینند، حوزه هنری است. درواقع آنها نیز مانند دیگر نهادهای فرهنگی می‌کوشند سهمی از خوان پربرکت سیدالشهدا(ع) داشته باشند.
 
سینمااربعین و تحکیم مقاومت
امسال حوزه هنری برای اولین بار با تدارک برنامه سینمااربعین با پخش چهار فیلم به میزبانی زائران حسینی رفته است. این برنامه که از ۲۳مرداد تا سوم شهریور در موکب علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع)،عمود۷۰۷ میزبان زائران مسیر پیاده‌روی اربعین است تلاش کرده تا از این آیین ایستادگی و آزادی‌خواهی با رویکرد مقاومت ملت فلسطین و مظلومیت مردم غزه بهره ببرد.این چهار فیلم سینمایی در ژانرهای بیوگرافی،تاریخی وکودک ونوجوان به شکل سیاردرعمود۷۰۷ اکران می‌شوند تا زائران را با جلوه‌ای دیگرازهنرو مقاومت آشناکنند.محراب محمدزاده،مدیرپخش سینمااربعین دراین‌رابطه به‌جام‌جم گفت:این فیلم‌ها‌علاوه براکران‌درموکب علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) به‌عنوان یکی ازبزرگ‌ترین موکب‌های مسیر اربعین که روزانه۶۰۰۰ ــ ۴۰۰۰نفر درآن استراحت می‌کنند، در بخش بیرون و داخلی اکران می‌شوند.او با اشاره به این‌که کل ماجرای اکران فیلم‌ها به شکل سیار انجام می‌شود، گفت: دراین۱۰روزی که به اربعین حسینی ختم شد،چند موکب دیگر که درمسیر قرارداشتند از ما تقاضا کردند این فیلم‌ها را به شکل اکران سیار ببینند. ازهمین رو تلاش داریم در سال‌های آینده رویکرد سینما اربعین را برای فرهنگ‌سازی در میان موکب‌های دیگر این مسیر نیز تقویت کنیم.
 
استقبال ۵۰هزار نفری از سینمااربعین
مدیر پخش سینمااربعین درباره میزان استقبال مردم از این برنامه تشریح کرد: با توجه به این‌که مخاطبان این چهار فیلم متغیر بودند و به‌عنوان‌مثال «ایلیا، جست‌وجوی قهرمان» برای کودکان و دیگر فیلم‌ها برای بزرگسالان اکران می‌شد، برآیند ما این بود که در هر اکران ۳۰۰ تا ۴۰۰ مخاطب داشتیم، اما در طول این روزهای اکران شاید بیش از ۵۰هزار نفر از این فیلم‌ها استقبال کردند. بسیاری از مخاطبان با دیدن«شورعاشقی»درباره آگاهی‌بخش بودن محتوایش در رابطه با مصائب اهل‌بیت(ع) صحبت کردند.همچنین مخاطبان عرب‌زبان ما استقبال خوبی از چهارفیلم داشتند.محمدزاده دررابطه بااین چهار فیلم انتخاب‌شده نیز توضیح داد: ارتباط کامل‌شورعاشقی باموضوع کربلا‌وعاشوراموجب انتخاب این‌فیلم‌شد.فیلم بعدی«اخت‌الرضا»هم بیوگرافی تاریخی حضرت‌معصومه‌(س) است و به‌دلیل قرارگرفتن در زمره کارهای مذهبی قابلیت اکران در این فضاها را دارد. مخاطبان بسیاری ازجمله عراقی و خارجی دوست دارند در این رابطه اطلاعاتی به‌دست‌بیاورند. 
 
کربلا از زاویه دید زنان
فیلم «شور عاشقی» به کارگردانی داریوش یاری که این روزها نیز روی پرده سینماست اتفاقات بعد از واقعه کربلا را روایت می‌کند و قصه‌ای عاشقانه را بهانه‌ای برای روایت اصلی قرار داده است. شور عاشقی درباره کاروان اسرای کربلاست که از کوفه تا شام حرکت می‌کنند و سلما (شهره موسوی) زنی است که مأمور می‌شود رسانه کاروان اسرای کربلا و زینب(س) باشد و با آگاهی‌دادن به آدم‌هایی که شمر (پیام احمدی‌نیا) و مأموران او را فریب داده‌اند، حقیقت را روشن کند.درحقیقت این زن به گونه‌ای تلاش می‌کند که جای جلاد و شهید تغییر نکند و حقیقت دوباره گم نشود. شهره موسوی، مهدی زمین‌پرداز و پیام احمدی‌نیا جزو بازیگران اصلی این فیلم هستند و بازیگرانی نظیر سیامک صفری و نادر فلاح و علی استادی در بخش‌هایی از این فیلم نقش‌آفرینی می‌کنند. این فیلم همزمان با شروع ماه محرم از۱۳تیر روی پرده سینما رفت وبا نهضت اکران سیار در مناطق کم‌برخوردار از سینما تابه‌حال مخاطبان قابل توجهی داشته است. 
 
زنان روشنگر تاریخ شیعه
فیلم «اخت‌الرضا» به کارگردانی سیدمجتبی طباطبایی‌نژاد با مشارکت آستان مقدس حضرت‌معصومه‌(س) و مجموعه شبکه‌های کربلا وابسته به عتبه حسینیه و تولید سازمان سینمایی سوره تولید شده است. اخت‌الرضا، داستان سفر حضرت معصومه(س) را از مدینه به خراسان برای دیدار برادر بزرگوارشان امام‌رضا(ع) روایت می‌کند و در این مسیر به نقش آن حضرت در روشنگری میان شیعیان می‌پردازد. این فیلم به حضرت‌معصومه(س) از زاویه‌ای متفاوت می‌پردازد و ایشان را زنی عالمه، روشنگر و آگاهی‌بخش به مخاطبان معرفی می‌کند. سیدمحمدجواد طاهری، مجید امیری، سهیلا محققی، مهدی میرغیاثی و... ازجمله بازیگران این فیلم هستند. این فیلم سال گذشته در مهرماه اکران شد و تاکنون چندین‌بار نیز از شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش شده است.
 
روایتی از فتح خیبر و کینه یهود
فیلم «ایلیا در جست‌و‌جوی قهرمان» به کارگردانی سیدعلی موسوی‌نژاد؛ فیلمی کودک با ترکیب انیمیشن و فیلم زنده و درباره کودکی ۱۱‌ساله به نام آرش است که به‌عنوان نماینده ایران در بازی واقعیت مجازی«جست‌وجوی قهرمان» حضور دارد. باحذف سه بازیکن دیگر،آرش باید به‌تنهایی بازی راادامه دهد،اما به‌تدریج متوجه می‌شودکه این یک بازی ساده نیست وپای خانواده‌اش به این بازی کشیده می‌شود.چهاربازیکن حرفه‌ای ازکشورهای مختلف درمرحله پایانی بازی بین‌المللی درجست‌وجوی قهرمان (‌in search of ‌hero)به مشکل می‌خورند. با حذف لوئیس، جین و حبیب، آرش باید به‌تنهایی به دنبال قهرمان بازی بگردد تا به این ترتیب با شکست‌دادن غول‌ها به قلعه وارد شود.‌ از طرفی پدر آرش معتقد است این بازی با تحریف تاریخ، حقیقت را کتمان و او را از بازی منع می‌کند. این فیلم با شبیه‌سازی فتح قلعه خیبر در بستر یک بازی واقعیت مجازی، به‌دنبال بیان حقیقت برای کودکان است و به گفته کارگردان آن، علی موسوی‌نژاد، ضداسرائیلی‌ترین فیلم ژانر کودک به حساب می‌آید. این فیلم از اسفند سال گذشته اکران خود را آغاز کرده و حتی با رسیدن به کف فروش اکرانش را در گروه سینمایی فرهنگ ادامه می‌دهد.
 
ترور واقعیت صهیونیست
فیلم «هناس» به کارگردانی حسین دارابی، نویسندگی احسان ثقفی و مهدیه عین‌اللهی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه است که در سال ۱۴۰۱ به نمایش درآمد. هناس اولین‌بار در بهمن ۱۴۰۰ درچهلمین دوره جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد. این فیلم در ژانر بیوگرافی ساخته شده و روایت تلاش‌های عاشقانه زنی است برای بیرون‌کشیدن زندگی‌اش از تشویش و تلاطم. داستان این فیلم حول محور داریوش رضایی‌نژاد،دانشمندهسته‌ای ایران است که اسرائیل اوراترورکرد.این فیلم توانست شخصیت والا و شجاعت این نخبه هسته‌ای را به‌خوبی تصویر کند. مریلا زارعی، بهروز شعیبی، وحید رهبانی، سیاوش طهمورث، سولماز غنی و امین میری جزو بازیگران این فیلم هستند.

مسأله فلسطین در پیاده‌روی اربعین
مدیر پخش سینمااربعین با اشاره به جنگ غزه و مظلومیت مردم فلسطین درباره انتخاب دیگر آثار این برنامه گفت: علت انتخاب ایلیا هم رویکرد ضدصهیونیستی‌بودن و ابتکار بچه‌ها برای زیر سؤال نبردن فتح قلعه خیبر است.«هناس» هم به‌دلیل اشاره به ترورهای سابقه‌داری است که رژیم‌‌صهیونیستی درحق دانشمندان هسته‌ای روا داشته است. بنابراین، اکران این فیلم‌ را هم بی‌مناسبت ندیدیم. وی خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم در مسیر پیاده‌روی اربعین که مثل دیگران درحال خدمت‌رسانی هستند،ما نیز بتوانیم خدمت فرهنگی وهنری خودرا به نحو احسن انجام دهیم. اما برای این‌که زائران مسیراربعین و مردم با فیلم‌هایی که قراراست در عمود ۷۰۷ و موکب علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) پخش شود، بیشتر آشنایی پیدا کنند، بیشتر به این چهار فیلم می‌پردازیم که در ادامه از نظر می‌گذرانید. 

نظر شما