شناسهٔ خبر: 68334771 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان:

یک هزار و ۲۷۲ اثر از گیلان در فهرست آثار ملی ثبت شده است

رشت – ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری  و صنایع دستی گیلان اعلام کرد: با ثبت ۱۲ میراث ناملموس استان تعداد آثار ثبت شده در فهرست ملی به یک هزار و ۲۷۲ اثر رسید.

صاحب‌خبر -

ولی جهانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این آثار شامل یک هزار و ۴۵ اثر نامنقول شامل بناها و محوطه‌های تاریخی، ۶۳ اثر منقول تاریخی فرهنگی، ۱۲۲ اثر ناملموس فرهنگی و ۴۲ اثر طبیعی است.
وی افزود: آئین کرنای غم سادات حسینی رودبارک اشکوارت رودسر (کرنی زنی)، مهارت سنتی پخت شیرینی قنده کلوچه(کلچه، شیرینی قندی کلوچه)، مهارت ساخت زغل یا کومه زغلیا سوال(سفال سقف) آستارا، آئین عزاداری سنتی شاخسیِ واخسیِ آستارا و باورهای مربوط به آن، مهارت سنتی پخت چانگورو آستارا و باورهای مربوط به آن(لوکی، لوکو، چانگری، سرجینه) از جمله آثار به ثبت رسیده در فهرست آثارملی هستند.
جهانی ادامه داد: کشتی با وَج تالشی(دکی چییه، کییه وج، وجه کئشتی، تولشه کئشتی، گیشتین، کشتی آزاد مردی)، مهارت سنتی تهیه چوبدستی تالشی (زره لو، زره لس، سره لس، فتره لس)، مهارت سنتی پخت نان مغزدار لایه‌ای (شور چورکشور چورگی، شوئه نون)، مهارت سنتی پخت فسنجان رشتی( آغوز قاتوق، سیافسنجان،آغوز خوروش، سیو فیسنجن و فوسونجون)، مهارت سنتی پخت ترش تره، شیوه سنتی پخت سیرواویج (سیرابیج)، مهارت سنتی پخت شامی رودباری از دیگر آثار ناملموس استان گیلان هستند که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: همچنین مهارت و دانش ساخت تنور و حجم‌های سفالین به پرونده مهارت سنتی سفالگری در گیلان به شماره ثبت ۱۱۳۹ در سال ۱۳۹۴ الحاق شده است.
جهانی یادآور شد: گیلان دارای ۲۳۰ هزار سال قدمت است که غار دربند رشی رودبار گواه آن است و بر اساس پروژه مشترک ایران و کره جنوبی این موضوع مورد واکاوی قرار گرفت.
وی ادامه داد: شهر تاریخی گسکر حد فاصل سه شهرستان صومعه سرا- رضوانشهر و ماسال در غرب گیلان بعنوان بزرگترین شهر دوره اسلامی در شمال کشور بعنوان یکی از بسته‌ها و فرصت‌های سرمایه گذاری استان گیلان مطرح است .

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان تاکید کرد: مرمت بناهای تاریخی استان نیازمند ورود بخش خصوصی است و این موضوع رویکرد این اداره‌کل است زیرا ورود بخش خصوصی در عرصه یادشده موجب ایجاد اشتغال و توسعه پایدار در گردشگری می شود.

جهانی ادامه داد: ۳۰۰ بنای تاریخی در استان در اختیار دستگاه‌های دولتی است که از این تعداد ۲۲۱ اثر ثبت ملی شده و به دلیل ناکافی بودن اعتبارات تا کنون نتوانسته‌ایم به صورت بایسته و شایسته نسبت به مرمت آنها اقدام کنیم.

ولی جهانی گفت: رویکرد وزارت میراث فرهنگی آن است که این بناهای تاریخی در راستای حفظ و نگهداری از این میراث ارزشمند و نیز با رویکرد ایجاد اشتغال و توسعه پایدار به بخش خصوصی واگذار شود.

وی تصریح کرد: در این میان بناهای تاریخی که در مالکیت میراث فرهنگی استان است به بخش خصوصی واگذار و نسبت به مرمت، نگهداری و بازسازی آن اقدام شده است.

جهانی به افزایش تعداد ثبت آثار تاریخی گیلان در فهرست ملی اشاره کرد و گفت: گیلان جزو برترین استان‌هایی است که به لحاظ تاریخی بیشترین اثر ثبتی را دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: ۲۷ موزه در استان وجود دارد که ۱۲ موزه در سه سال اخیر اضافه و به بهره‌برداری رسیده است؛ قلعه رودخان، ماسوله و موزه میراث روستایی سه جاذبه پیشگام در جذب گردشگرهستند.
پنج هزار و ۲۰۰ اثرتاریخی در گیلان شناسایی شده و یک هزار و ۲۷۲ اثر در فهرست آثارر تاریخی به ثبت ملی رسیده و بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ واحد گردشگری در گیلان فعال است.

نظر شما