شناسهٔ خبر: 68334571 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گلایه متقاضیان و کم‌کاری بانک‌های خراسان‌شمالی در هزارتوی وام فرزندآوری

بجنورد- ایرنا- درخواست‌های زیاد، پایان سهمیه ماهیانه بانک‌ها و نرخ بالای فرزندآوری از عوامل اصلی تاخیر در پرداخت وام های فرزندآوری خراسان شمالی به گفته مسوولان بانکی استان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، زنگ خطر بحران جمعیتی مدتهاست به صدا درآمده است و آمارهای مسوولان و کارشناسان حکایت‌های ناگواری از سقوط شدید نرخ باروری در کشور دارد به گونه ای که آینده ای ترسناک برای جمعیت کشور ترسیم می کنند.

آینده ای که در آن نیمی از جمعیت کشور سالمند، مدارس خالی از کودکان و دانشگاه بدون دانشجو و خانه‌ها خالی از صفا و صمیمیت برگرفته از قهقهه کودکان است.

برای جلوگیری از تبدیل این روایت ترسناک به واقعیت سال ها است که موضوع ترمیم نرخ تولد با اجرای سیاست های تشویقی برای فرزندآوری از سوی مسوولان مطرح می شود اما این سیاست ها گاهی اوقات به خوبی اجرایی نمی شود.

گلایه متقاضیان و کم‌کاری بانک‌های خراسان‌شمالی در هزارتوی وام فرزندآوری

بانک ها از دستگاه هایی هستند که در اجرای این سیاست های تشویقی نقش دارند اما انگار هنوز با ایفای نقش موثر خود در این بخش فاصله معناداری دارند به گونه ای که بانک های خراسان شمالی از ابتدای سالجاری تا ۱۵ مردادماه تنها ۲ هزار و ۷۳۲ فقره وام فرزندآوری پرداخت کرده اند و هنوز ۶ هزار و ۹۵۸ نفر از متقاضیان استان نیز در صف انتظار دریافت وام فرزندآوری هستند.

این در حالی است که متقاضیان وام فرزندآوری با محدودیت زمانی ثبت‌نام تسهیلات فرزندآوری نیز مواجه اند تا جایی که در مدت اخیر بسیاری از متقاضیان این تسهیلات را با مشکل روبه‌رو کرده است؛ به‌طوری که برخی با گذشت چند ماه از تولد فرزندشان هنوز موفق به انتخاب بانک برای ارایه تسهیلات نشده‌اند.

یکی از متقاضیان تسهیلات فرزندآوری در گفت و گو با ایرنا می گوید که برای اتصال به سامانه بارها با خطای سامانه مواجه می‌شود و باید در طول روز چندین بار برای ثبت‌نام مراجعه کند تا بتواند وارد سامانه شود.

این متقاضی می‌گوید بعد از سختی وارد سامانه شده اما در ادامه هیچ بانکی برای ارائه این تسهیلات برای وی نمایش داده نشده و همچنان نتوانسته برای دریافت تسهیلات فرزندآوری ثبت‌نام کند.

گلایه متقاضیان و کم‌کاری بانک‌های خراسان‌شمالی در هزارتوی وام فرزندآوری

بودجه نداریم

یکی از شهروندان در این خصوص به خبرنگار ایرنا می گوید: پرونده وام فرزندآوری بنده با ضامن و تمامی مدارک لازم از ۲۵ اردیبهشت ماه در بانک صادرات تشکیل شده اما همچنان خبری از پرداخت وام نیست.

وی می افزاید: تمامی مدارک لازم را برای دریافت وام فرزندآوری را به شعبه بانکی تحویل دادم به گونه ای که بهانه ای برای عدم پرداخت وام ندارند.

یکی دیگر از شهروندان می گوید: ۶ ماه پیش برای وام فرزندآوری ثبت نام کردم و متاسفانه بانک رفاه را انتخاب کردم، ۲ ماه طول کشید تا پیامک تایید شعبه برایم ارسال شود.

وی ادامه می دهد: بعد از مراجعه به بانک عنوان شد که ۲ ماه دیگر برای تکمیل پرونده مراجعه کنم که بعد از گذشت این مدت زمان ۲ ضامن کارمند و فیش کسر از حقوق را تحویل بانک دادم اما می گویند، بودجه نداریم.

یکی دیگر از شهروندان بجنوردی می گوید که نزدیک چهار ماه است که مدارک خود را برای وام فرزندآوری تکمیل کرده اما بانک می گوید که منابع نداریم.

افزون بر ۶ هزار نفر در صف وام

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان شمالی می گوید: ۲ هزار و ۷۳۲ فقره وام فرزندآوری به مبلغ ۲ هزار و ۴۲۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال از ابتدای سالجاری تا ۱۵ مردادماه به متقاضیان استان پرداخت شد.

رضا طهماسبی می افزاید: بانک ملت با ۶۸۰ فقره، بانک صادرات با ۶۴۸ فقره و بانک تجارت ۳۱۶ فقره بیشترین پرداختی وام فرزندآوری را داشته اند.

وی ادامه می دهد: بانک های ملی، کشاورزی، رفاه و قرض الحسنه مهر ایران در رده های بعدی بیشترین پرداختی وام فرزندآوری قرار دارند.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان شمالی یادآور می شود: اکنون ۶ هزار و ۹۵۸ نفر از متقاضیان استان نیز در صف انتظار دریافت وام فرزندآوری هستند.

گلایه متقاضیان و کم‌کاری بانک‌های خراسان‌شمالی در هزارتوی وام فرزندآوری

سیل درخواست های وام فرزندآوری

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان شمالی می گوید: درخواست‌های زیاد، پایان سهمیه ماهیانه بانک‌ها و نرخ بالای فرزندآوری از عوامل اصلی تاخیر در پرداخت وام های فرزندآوری در استان است.

رضا طهماسبی می افزاید: پس از ثبت نام متقاضیان وام در سامانه فرزندآوری، با توجه به بانکی که انتخاب می‌کند، درخواست به سرپرستی ارسال می‌شود.

وی ادامه می دهد: با توجه به میزان سهمیه ابلاغی، درخواست‌ها به ترتیب تاریخ ثبت نام متقاضیان به شعب آن بانک ارسال و تسهیلات پس از تکمیل مدارک پرداخت می‌شود.

طهماسبی می گوید: تعداد ثبت نام کنندگان در سالجاری بسیار زیاد بود و برخی بانک ها سهمیه خود را استفاده کرده اند و بر این اساس صف انتظار در برخی بانک‌ها چند ماه طول کشید.

فرزندانی که از سال ۱۴۰۲ به بعد به دنیا آمده اند، تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری به ازای فرزند اول ۴۰۰ میلیون ریال، به ازای فرزند دوم ۸۰۰ میلیون ریال، به ازای فرزند سوم یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال، به ازای فرزند چهارم یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و به ازای فرزند پنجم و بیشتر ۲ میلیارد ریال تعلق می گیرد.

در مورد تولد فرزندان دوقلو و بیشتر به ازای هر فرزند یک وام تعلق می گیرد.

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که در جلسه مورخ ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

خراسان شمالی در میزان ناباروری، جزو استان های با خطر متوسط قرار دارد، به گونه ای که نرخ باروری در استان ۲.۱ درصد است.

این استان با یک میلیون نفر جمعیت حدود ۳۰۰ هزار جوان ۱۵ تا ۲۹ سال دارد که حدود ۳۰ درصد جمعیت استان را شامل می شوند.

نظر شما