شناسهٔ خبر: 68333483 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

طلای جهانی بالا رفت اما دلار پایین آمد

محبوبه محمدآبادی

قیمت جهانی طلا در روز جمعه (۲۳ اگوست) بیش از یک درصد افزایش یافت زیرا دلار جهانی پس از اظهارات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو که حاکی از کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر بود، کاهش یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، بهای طلا با ۱.۲ درصد افزایش به ۲۵۱۲ دلار و ۶۳ سنت در هر اونس رسید، اما در روز سه شنبه به رکورد ۲۵۳۱ دلار و ۶۰ سنت رسیده بود. قیمت طلای آمریکا با ۱.۲ درصد افزایش به ۲۵۴۶ دلار و ۳۰ سنت رسید.

پاول گفت زمان کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی ایالات‌متحده فرا رسیده است و تورم به هدف ۲ درصدی فدرال رزرو نزدیک شده است که تأیید صریح کاهش سیاست قریب‌الوقوع است.

شاخص دلار در برابر رقبای خود ۰.۸ درصد کاهش یافت، در حالی که بازدهی معیار ۱۰ ساله ایالات‌متحده نیز پس از سخنرانی پاول کاهش یافت و طلا را برای سایر دارندگان ارز جذاب‌تر کرد.

طلا پیش از نشست ماه سپتامبر فدرال رزرو و نمودار  به‌روز شده که نشان‌دهنده تعداد کاهش احتمالی در سال جاری است، به روند صعودی خود ادامه خواهد داد. نرخ‌های بهره پایین در ایالات‌متحده نیز عموما جذابیت نسبی شمش با بازده صفر را افزایش می‌دهد. معامله گران انتظار ۵۹.۵ درصد احتمال کاهش ۲۵ واحدی در ماه سپتامبر را دارند، در حالی که ۴۰.۵ درصد انتظار کاهش عمیق تر ۵۰ واحدی را دارند.

اس‌پی‌دی آرگلدتراست، بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان، اعلام کرد دارایی‌های آن در روز پنجشنبه ۰.۱۳ درصد افزایش یافت.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، نقره با ۲.۹ درصد افزایش به ۲۹.۸۳ دلار در هر اونس رسید و در هفته نزدیک به ۲.۷ درصد افزایش یافت. واردکنندگان اظهار کردند که واردات نقره هند در سال جاری به دلیل افزایش تقاضا از سوی تولیدکنندگان پنل‌های خورشیدی و لوازم الکترونیکی تقریباً دو برابر خواهد شد.

رویترز گزارش کرد که پلاتین با ۱.۸ درصد افزایش به ۹۶۱.۰۱ دلار رسید و پالادیوم با ۲.۶ درصد افزایش به ۹۵۶.۶۹ دلار رسید.

انتهای پیام

نظر شما