شناسهٔ خبر: 68332632 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایتنا | لینک خبر

هوش مصنوعی از صدای سرفه بیماری ریه را تشخیص می‌دهد

ایتنا - گوگل نوعی هوش مصنوعی ابداع کرده است که می‌تواند بیماری‌هایی مانند سل و انسداد ریه را ازطریق صدای سرفه تشخیص دهد.

صاحب‌خبر -
گوگل محصولات صوتی (آکوستیک) سلامت «هی‌اِی‌آر» (HeAR) را امسال معرفی کرد. این نمونه صوتی-زیستی (bio-acoustic) می‌تواند الگوهای صوتی را برای بررسی میزان سلامت تجزیه و تحلیل کند.

به گزارش ایندیا‌اکسپرس، Salcit Technologies، شرکت بهداشت و سلامت ریه مستقر در هند، ابزاری با هوش مصنوعی «اسوآسا» Swaasa ابداع کرده است که می‌تواند از طریق صدای سرفه میزان سلامت ریه را ارزیابی کند. طرح جدید قصد دارد با ادغام «هی‌ اِی‌آر» و «اسوآسا» قابلیت آنها را در تشخیص زودهنگام بیماری سل تقویت کند.   

براساس این گزارش، هر فرد مبتلا به سل که جانش را از دست می‌دهد حادثه‌ای اندوه‌بار رخ می‌دهد، اما نشانگرهای زیستی-صوتی می‌توانند این روایت را تغییر بدهند.

سوجای کاکارمات، مدیر تولید بخش تحقیقات گوگل، که روی «هی‌ اِی‌آر» کار می‌کند، می‌‌گوید: «از نقش موثری که هی‌اِی‌آر در مسیر این تحول دارد حقیقتا بسیار خوشحالم.»

در حال حاضر محققان به «هی‌اِی‌آر» دسترسی دارند که با «۳۰۰ میلیون داده صوتی متنوع و شناسایی‌نشده» و همچنین « ۱۰۰ میلیون صدای سرفه» آموزش دیده است. 

با آنکه سل درمان‌پذیر است اما بسیاری درمانش را به‌دلیل دسترسی محدود به مراقبت‌های بهداشت و سلامت مقرون‌به‌صرفه نمی‌دانند، اما اسپاسا، که از یادگیری ماشینی بهره می‌برد، می‌تواند روش‌های ایمن‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تری ارائه کند. 

گوگل همچنین از طریق همکاری با سازمان‌هایی مانند «سل را متوقف کنید» (Stop TB) کارشناسان و جوامع آسیب دیده را گرد هم می‌آورد تا به هدف پایان دادن به بیماری سل تا سال ۲۰۳۰ جامه عمل بپوشاند.  

نظر شما