شناسهٔ خبر: 68332193 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چهل پیام برای منتظران ظهور(۲۱)؛

مهمترین آمادگی برای انتظار مهدی(عج) چیست؟

تهران- ایرنا- استاد حوزه‌های علمیه ایران و عراق از آمادگی معرفتی و اخلاقی به عنوان مهمترین ابعاد آمادگی برای انتظار حضرت مهدی (عج) یاد کرد و گفت: شناخت، نقش مهمی در ایجاد آمادگی انسان برای انتظار ظهور امام زمان (عج) دارد.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام محمدمهدی زارعی گلپایگانی در گفت وگو با خبرنگار معارف ایرنا اظهار داشت: مهمترین آمادگی برای انتظار در زمینه آمادگی معرفتی و آمادگی روحی و اخلاقی است. مثلا اگر کسی بخواهد به یک گروه جهادی بپیوندد، چنانچه از طرح ها و برنامه‌های این گروه اطلاعی نداشته باشد، در واقع نمی تواند در آن گروه فعالیت کند. چون شناخت، نقش مهمی در ایجاد آمادگی انسان دارد.

استاد مدرسه امام خمینی (ره) در نجف اشرف ادامه داد: اگر قرار است ما امام زمان (عج) را یاری کنیم ولی نسبت به آن حضرت، آرمان ها و ویژگی های شخصیتی یا حکومت جهانی حجت خدا که قرار است برپا کند، معرفت نداشته باشیم، در نتیجه آمادگی نیز نخواهیم داشت.

وی درباره ضرورت کسب آمادگی روحی و اخلاقی گفت: ممکن است من بدانم امام زمان (عج) چه چیزی را می خواهند ولی چون به دنبال چیزهای دیگری هستم، دل من در آن فضا نباشد و خواستار آن چیزی نباشم که حضرت ولی عصر (عج) می خواهند. بنابر این چون روح و شخصیت من به دنبال بازی ها و سرگرمی های دنیایی است، نمی توانم با امام زمان همراهی کرده و آمادگی لازم را کسب کنم.

استاد حوزه علمیه اصفهان به دو نمونه تاریخی اشاره کرد و گفت: یهودیان مدینه که بشارت های تورات یعنی عهد عتیق و کتاب های مقدس یهود را جدی گرفته بودند و با شناختی که از نشانی های پیامبر خاتم داشتند، به مدینه آمدند تا آنجا موعود حضرت موسی و انبیای بنی اسرائیل را ببینند و یاری کنند.

وی افزود: طبق آیه ۸۹ سوره بقره این یهودیان در گفت و گوهای خود با مشرکان اعلام می کردند، موعود ما خواهد رسید و حتی خبر می دادند بر مشرکان پیروز خواهد شد ولی همین یهودیان زمانی که پیامبر اکرم (ص) ظهور کردند، زیر بار رسالت آن حضرت نرفتند. چون تکبری داشتند که مانع از پذیرفتن حق شد و گمان می کردند که پیامبر خاتم باید از بنی اسرائیل باشد نه بنی اسماعیل و لذا انتظار نیازمند آمادگی اخلاقی نیز می باشد.

زارعی گلپایگانی ادامه داد: گروهی نیز برای بیعت با حضرت علی (ع) اعلام آمادگی کردند ولی حضرت به آنها سریع جواب ندادند و در عمل کار این گروه به جایی رسید که نتوانستند با امیرمومنان(ع) همراهی کنند و گروهی از آنها به نام ناکثین و قاسطین و عده ای نیز به عنوان مارقین معروف شدند.

وی با اشاره به این فراز دعای ابوحمزه «خدایا! محبت دنیا را از دل ما بیرون کن و ما را با پیامبر و آل پیامبر همراه قرار ده» ادامه داد: مهمترین علتی که باعث شد بخش عمده ای از آنها موفق به همراهی با حجت خدا نشوند، این بود که به لحاظ شخصیتی، روحی و اخلاقی آمادگی نداشتند و این افراد بیشتر دنبال دنیاپرستی و اهداف مادی خود بودند.

نظر شما