شناسهٔ خبر: 68331480 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بزرگترین طرح راهسازی شهر زنجان در پیچ و خم مشکلات بزرگترین طرح راهسازی شهر زنجان در پیچ و خم مشکلات

بیش از یکسال از کلنگ زنی بزرگترین پروژه شهری زنجان موسوم به طرح راهسازی شهیدان کریمی در غرب شهر سپری شد و درحالیکه قرار بود این طرح در این مدت به بهره برداری برسد اما همچنان در پیچ و خم مشکلاتی از قبیل معارضان تاسیساتی گرفتار است.

صاحب‌خبر -

انجام پروژه های عمران شهری نقش مهمی در توسعه شهرها، حل مشکلات ترافیکی، ساخت شهرک های مسکونی و زیباسازی فضای شهری دارد.

اجرای طرحهای شهری بیانگر رشد و توسعه شهرها و توجه به خواسته های شهروندان برای تحقق شهری پویا، فعال و پروژه محور است و سیمایی متفاوت از شهر را در ذهن شهروندان نسبت به گذشته ایجاد می کند.

در این راستا عملیات اجرایی طرح راهسازی موسوم به پروژه غیر همسطح شهیدان کریمی در غرب زنجان با هدف رفع مشکلات ترافیکی، سوم خردادماه سال گذشته با حضور مقامات استانی و کشوری آغاز شد.

این طرح در قالب قراردادی به مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال با قرارگاه خاتم منعقد شد تا طی یکسال، سه‌راه امجدیه را به خروجی شهر زنجان(تقاطع ثمین) متصل کند.

طبق گفته مسوولان مقرر شده بود ۷۰ درصد هزینه این طرح از محل واگذاری املاک شهرداری به پیمانکار و ۳۰ درصد نیز به شکل نقدی پرداخت شود.

حال که یکسال از آغاز عملیات اجرایی این طرح می‌گذرد و با توجه به اینکه طرح در یک مسیر پرتردد و پر ترافیک قرار گرفته سوال و مطالبه مردم این است که این پروژه چقدر پیشرفت فیزیکی داشته است؟

وجود معارضان از علل تاخیر در اجرای پروژه

شهردار زنجان با بیان اینکه قرارداد این طرح به صورت طراحی و اجراست، گفت: دلیل این نوع قرارداد، تسریع در روند اجرایی آن بود وگرنه طرح مطالعاتی پروژه حدود یک سال‌ونیم زمان نیاز داشت که در آن صورت هم تضمینی برای وجود نداشتن معارضان تاسیساتی و سایر مشکلات نبود.

علیرضا فیروزفر با بیان اینکه مهمترین دلیل تاخیر در طرح شهیدان کریمی، وجود معارضان تاسیساتی مسیر است، افزود: وقوع مشکلاتی از این دست، در طرح های شهری متداول است، چون پروژه در ۲.۵ کیلومتر از شهر اجرا می شود.

وی، همراهی دستگاه‌های خدمات‌رسان را در حد توان بسیار مهم و ضروری عنوان کرد و گفت: پل مدیریت با خط اصلی انتقال فاضلاب و خط انتقال ۶۳ کیلو ولت برق در مسیر این طرح قرار دارد که هماهنگی قطع برق این خط ماه‌ها زمان برد تا بتوانیم زیرسازی آن را انجام دهیم.

فیروزفر با تاکید بر اینکه پروژه از سه‌راه امجدیه تا پل ثمین با معارضان تاسیساتی درگیر است، ادامه داد: کار در دو جبهه پل ثمین به دلیل وجود خط انتقال آب هنوز آغاز نشده است، هرچند مسوولان خدمات‌رسان در حد توان همکاری می‌کنند.

شهردار زنجان با درخواست از شرکت مخابرات برای تسریع در کار، گفت: حجم انبوهی از معارضان مخابراتی در طول پروژه شهیدان کریمی وجود دارد که نیاز به همکاری مخابرات برای رفع این معارضات هستیم چون اجرای پروژه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و با انتقال لوله‌های آب و فاضلاب و جابه‌جایی تاسیسات مخابراتی روند اجرایی پروژه سرعت می‌گیرد.

این مسئول شهری با بیان اینکه دومین طرح عمرانی در داخل پروژه‌ محور شهیدان کریمی، ساخت پل روگذر میدان سپاه است، اظهار داشت: عملیات زیرسازی و احداث پایه‌های این پل به اتمام رسیده و عرشه پل در حال ساخت است.

وی با بیان اینکه بخش اعظمی از سازه‌های پل زیر زمین مدفون است، اضافه کرد: به همین خاطر عملیات پیشروی و ساخت پل با حساسیت بالایی در حال انجام است.

زیرسازی پل میدان سپاه با چهار هزار و ۷۵۰ متر مکعب بتن‌ریزی

شهردار زنجان با اشاره به پیش‌بینی هشت پایه برای این پل، گفت: هر پایه دارای فونداسیون حجیم به ابعاد ۱۴ در هفت و در ۲ متر بوده که بر روی تعدادی شمع ساخته شده است.

فیروزفر در خصوص سازه‌های این پل، اضافه کرد: پایه‌های دوم تا هفتم پل بر روی ۱۰ شمع به قطر ۱.۲۰ متر و پایه‌های یکم و هشتم بر روی ۶ شمع ساخته شده که شمع‌های پایه‌های دوم تا هفتم با ارتفاع ۳۵ متر و شمع‌های پایه‌های یکم تا هشتم با ارتفاع ۲۵ متر و هر دو با قطر یک متر در دل زمین مدفون است.

شهردار زنجان با بیان اینکه این حجم از تأسیسات زیرسطحی، حجم بالایی از آرماتور نیاز داشت که با یک حفاری پیچیده نیز همراه بود، اضافه کرد: در جریان کار به علت اینکه خاک منطقه ریزشی بود، حفاری با مشکلاتی روبه‌رو شد.

وی یادآور شد: در نهایت زیرسازی پل با چهار هزار و ۷۵۰ متر مکعب بتن‌ریزی و استفاده از ۶۰۰ تن میلگرد به پایان رسید.

فیروزفر به فرآیند ساخت عرشه پل نیز گفت: این قسمت به صورت قطعات پیش ساخت در کارگاه در حال اجراست، البته به علت وزن بالای قطعات حمل آنها با مشکلات ترافیکی روبه‌رو است، چرا که حجم قطعات اصلی ۷۰ تن و قطعات فرعی نیز ۴۱ تا ۴۵ تن است.

شهردار زنجان با تاکید بر اینکه تلاش شهرداری بر این بوده که حمل قطعات عرشه پل، مشکل ترافیکی ایجاد نکند و این موضوع با روال طبیعی پیش برود، خاطرنشان کرد: روزانه یا هر دو روز یکبار شاهد نصب این قطعات هستیم که به این ترتیب ظرف ۷۰ تا ۸۰ روز قطعات کامل می شود و پس از آسفالت‌ریزی پل زیر بار ترافیک خواهد رفت.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شهری شورای شهر زنجان با اشاره به وضعیت این طرح، گفت: این پروژه مهم شهری شامل چهار پروژه است که از سه راه امجدیه تا انتهای شهر را در بر می گیرد.

حسین حمزه لو پاک افزود: در مسیر اجرای این طرح، کانال خیابان پیر محمدی نیاز به احداث مجدد داشت که با توجه به مساله ترافیکی منطقه از پیشرفت فیزیکی بالایی برخوردار است و هم اکنون در مراحل پایانی قرار دارد.

وی با بیان اینکه پس از آن آماده سازی مسیر به صورت خیابان خواهد بود، اظهار داشت:پروژه بعدی احداث پل جهتی میدان سپاه است که بررسی ها و بازدیدهای میدانی نشان می دهد، از پیشرفت خوبی برخوردار است و پیگیر آن هستیم این بخش خیلی سریع به بهره برداری برسد.

حمزه لو پاک ابراز امیدواری کرد که خیابان پیر محمدی و پل جهتی به موقع به بهره برداری برسد و زیر بار ترافیک برود که اقدامی مهم برای تکمیل این طرح به شمار می رود.

وی با بیان اینکه تقاطع مدیریت نیز به شکل زیرگذر در پروژه دیده شده است، گفت: در این خصوص شمع گذاری ها در حال انجام است و اقدامات به نحو خوبی پیش می رود، هرچند وجود معارضان، مشکلاتی را به دنبال داشته است.

این مسوول با بیان اینکه با اقدامات انجام گرفته بخشی از تعارضات برطرف شده است، گفت: برخی دستگاه های خدمت رسان کارهای خود را در زمینه رفع مسائل پیش آمده شروع کرده که به نحو خوبی پیش رفته است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شهری شورای شهر زنجان با بیان اینکه برخی دستگاه های متولی نیز در رفع مشکلات همکاری خوبی نداشته اند، گفت: بروز همین مساله موجب وقفه در اجرای پروژه شده است.

وی با بیان اینکه با پیگیری های صورت گرفته، دستگاه های خدمت رسان متولی پای کار آمده اند، تاکید کرد: این دستگاه ها درصدد رفع معارضات دیگر هستند که عمده آن به میدان مدیریت اختصاص داشت که امیدواریم با همکاری ها به طور کامل برطرف شود.

حمزه لو پاک افزود:در قسمت تقاطع ثمین نیز که به نام شهید طارمی نامگذاری شده است، پل روگذر لحاظ شده و کندروهایی در حال احداث است تا ترافیک به این بخش منتقل شود.

وی با بیان اینکه بعد از این کار، شمع گذاری و احداث پل انجام خواهد شد، اظهار داشت: در این بخش نیز کندروها آماده آسفالت ریزی است و امیدواریم این مهم رخ دهد.

این عضو شورای اسلامی شهر زنجان با تاکید بر اینکه زیر پروژه هایی نیز در کنار چهار پروژه اصلی این طرح در حال انجام است، گفت: هم اکنون اصلاحاتی در زمینه فاضلاب، مخابرات و برق در این طرح در حال انجام بوده و برخی تاسیسات نوسازی شده است.

وی با بیان اینکه موضوع مهم دیگر در این پروژه بحث نوسازی پل فرهنگ است، اظهار داشت: طبق بررسی های انجام گرفته، پل کنونی از ایمنی کافی برخورد نبود و با تایید مراجع فنی نیز مقرر شد پل از نو احداث شود که اجرای این پروژه نیز در حال نهایی شدن است.

حمزه لو پاک با بیان اینکه پیگیر آن هستیم عملیات اجرایی این طرح نیز خیلی سریع آغاز شود، افزود: موضوع عقد قرارداد و مسائل حقوقی آن در حال انجام است.

وی خاطر نشان کرد:اکنون عملیات اجرایی طرح در تمامی قسمت ها و فازها در حال انجام بوده و طرح اصلا متوقف نشده است.

پیش از این نیز اسفند سال گذشته مدیرعامل موسسه شهید رجایی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)، عمده مشکلات فعلی پروژه را معارضان تاسیساتی و حفاری ها برای پل جهتی و زیرگذر "مدیریت و تقاطع ثمین" ذکر کرده بود.

رضا مقیسه اضافه کرده بود: طبق پیش بینی ها، پروژه های عمرانی که در شهر اجرا می شود عمدتا با مشکلات زیرساختی لوله های گاز، آب و مخابرات مواجه می شود که در این راستا باید مدیریت شهری کمک حال باشد تا این مشکلات برطرف شود .

برآیند:

بزرگترین پروژه شهری زنجان موسوم به طرح راهسازی شهیدان کریمی سوم خردادماه ۱۴۰۲ در غرب شهر کلنگ زنی شد و قرار بود طی یکسال به بهره برداری برسد ولی وجود معارضات تاسیساتی و همکاری کمرنگ دستگاه های خدماتی متولی مانع تکمیل آن در زمان مشخص شد.

این طرح غرب شهر را به شرق آن متصل می کند و نقش موثری در کاهش بار ترافیکی هسته و مرکز شهر دارد بنابراین تکمیل سریعتر آن یکی از مطالبات به حق شهروندان زنجانی است.

منبع: ایرنا

نظر شما