شناسهٔ خبر: 68331138 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تاثیر پرتو‌های کیهانی بر سلول‌های مغز تاثیر پرتو‌های کیهانی بر سلول‌های مغز

فضانوردان در طول پرواز خود در معرض پرتو‌های کیهانی قرار می‌گیرند که ممکن است بر عملکرد بسیاری از اندام‌های بدن تاثیر بگذارد.

صاحب‌خبر -

در بیانیه‌ای که توسط مرکز تحقیقات روانپزشکی و پزشکی اعتیاد وزارت بهداشت روسیه منتشر شد، آمده است: دانشمندان روسی کشف کرده اند که قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض پرتو‌های کیهانی و یونیزان، رشد سلول‌های عصبی را تحریک کرده و تولید پروتئین‌هایی که از حیات سلول‌های عصبی در قشر حسی حرکتی مغز پشتیبانی می‌کنند را تسریع می‌کند که این موضوع نشان می‌دهد که چرا جوندگان پس از اعزام در مأموریت‌های کوتاه به فضا یا زمانی که در معرض دوز‌های کم تشعشع قرار می‌گیرند، فعال و کنجکاو می‌شوند؟

ویکتور کوخان، محقق ارشد این مرکز، در رابطه با این موضوع گفت: ما متوجه شدیم که سلول‌های عصبی پس از قرار گرفتن در معرض تشعشع برای مدت کوتاهی رشد می‌کنند و این کشف ممکن است به ما در توسعه روش‌هایی برای درمان برخی بیماری‌های سیستم عصبی مرکزی مانند پارکینسون، صرع و بیماری‌های ناشی از سکته مغزی کمک کنند.

کوخان خاطرنشان کرد: محققان پس از مطالعاتی که بر روی موش‌های آزمایشگاهی انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که در آن ۳۰ موش در معرض دوز‌های کمی از اشعه گاما قرار گرفتند و تغییرات در اندازه‌های مغز موش‌ها و عملکرد نورون‌های موجود در آنها بررسی شد. مطالعات نشان داد که این پرتو‌ها به شدت بر اندازه و ساختار مغز حیوانات و رفتار آنها تاثیر می‌گذارد و موش‌هایی که در معرض تشعشع بودند، کنجکاوتر شدند و تمایل بیشتری به کشف چیز‌های جدید در مورد حضور در مکان‌های ناآشنا داشتند.

منبع: روسیا الیوم

نظر شما