شناسهٔ خبر: 68329644 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

۲۰ علائم شایع که نشان می‌دهد ممکن است مشکل اساسی داشته باشید!

بیش از ۲۰۰ نوع سرطان مختلف وجود دارد که انواع مختلفی از علائم را ایجاد می‌کنند.

صاحب‌خبر -

فرارو- از نفخ گرفته تا گرفتگی صدا؛ هر تغییری در سلامت شما می‌تواند نشانه‌ای از این بیماری خطرناک باشد.

به گزارش فرارو به نقل از سان، بر طبق گفته سازمان تحقیقات سرطان انگلیس این ۲۰ علائم اغلب نشان دهنده نوعی سرطان هستند. توجه به این علائم، مراجعه به پزشک و تشخیص درست می‌تواند به راحتی جان شما را نجات دهد. دکتر جولی شارپ، رئیس سازمان بهداشت و درگیری بیمار، گفت: «اگر متوجه تغییراتی غیر معمول در سلامتی خود شدید که از بین نمی‌روند به سرعت با یک پزشک ملاقات کنید.»

۱. خستگی

احساس خستگی پس از یک هفته استرس‌زا در محل کار یا یک مسافرت طولانی عادی است است. با این حال، دکتر شارپ می‌گوید: «اگر بدون هیچ دلیل مشخصی احساس خستگی می‌کنید، می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری باشد.» خستگی اغلب در افرادی که از سرطان‌های خون مانند لنفوم و میلوما و همچنین سرطان سینه و پروستات رنج می‌برند، ظاهر می‌شود.

۲. درد و گرفتگی

احساس درد و گرفتگی بی‌دلیل و مدام نیز می‌تواند نشانه سرطان باشد. به عنوان مثال، درد قفسه سینه یکی از علائم رایج سراطن ریه و گسترش این بیماری در بدن است.

۳. کبودی

اگر دست و پا چلفتی باشید دیدن چند کبودی روی بدنتان طبیعی است، اما اگر تعداد این کبودی‌ها زیاد است و شما بخاطر نمی‌آورید چگونه کبود شدید در خطر انواع سرطان خون مانند لوسمی، لنفوم و میلوما هستید.

۴. تعرق شبانه

حرارت بالای بدن یا تعریق در هنگام خواب می‌تواند نشانه‌ای از عفونت در بدن یا اثر جانبی برخی از دارو‌های خاص، یائسگی یا اضطراب باشد. دکتر کروک هشدار می‌دهد تعرق شبانه مداوم طبیعی نیست و نشانه‌ای از سرطان‌هایی مانند لوسمی، لنفوم، سرطان کلیه و سرطان مدولاری تیروئید باشد.

۵. کاهش وزن

اگر بی‌دلیل و به طور قابل توجهی وزن کم کرده‌اید بهتر است به فکر تست غربالگری سرطان باشید. ۴۰ درصد از بیماران مبتلا به سرطان دچار کاهش وزن می‌شوند. کاهش وزن در بیماران مبتلا به سرطان ریه، سرطان‌های دستگاه گوارش فوقانی، سرطان اوزوفاژال، سرطان روده کوچک، سرطان لوزالمعده و سرطان کبد شایع است.

۶. سرفه

سرفه کردن مخصوصاً در زمستان مخصوصاً با وجود ویروس‌هایی مانند کوید و آنفولانزا‌های جدید طبیعی و عادی است، اما اگر سرفه شما قطع نمی‌شود یا در حال سرفه کردن خون بالا می‌آورید، می‌تواند نشانه‌ای از سرطان ریه باشد.

۷. توده یا تورم

دکتر شارپ گفت، یک توده غیرمعمول یا تورم در هر نقطه از بدن باعث نگرانی است. توده یا تورم‌هایی که در گردن، زیر بغل، معده، کشاله ران، سینه یا بیضه دیده می‌شود باید جدی گرفته شوند.

۸. از دست دادن اشتها

به گفته دکتر شارپ از دست دادن اشتها یکی دیگر از علائم مهم سرطان است. او گفت: «از دست دادن اشتها می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، اما اگر برای مدت زمانی طولانی و مداوم اشتهای خود را از دست داده‌ای حتماً با یک پزشک صحبت کنید.» سرطان معده، لوزالمعده، روده و تخمدان می‌تواند بر شکم فشار بیاورد و باعث بروز احساس سیری کاذب در بدن شود.

۹. خال

افراد مبتلا به سرطان پوست ممکن است متوجه خال‌هایی جدید یا تغییر در اندازه، شکل یا رنگ خال‌های قبلی خود شوند. علائمی مانند خونریزی، خارش یا پوسته پوسته شدن پوست به همراه تغییر در خال‌های بدن می‌تواند نشانه‌ای از سرطان ملانوما باشد.

۱۰. تغییر در پوست

سایر تغییرات پوستی مانند زخم‌ها و برآمدگی‌هایی که بهبود نمی‌یابد نیز می‌تواند نشانگر سرطان پوست باشد.

۱۱. تیر کشیدن قلب

برخی از سرطان‌ها می‌توانند باعث تشدید سوء هاضمه یا تیر کشیدن قلب شوند. معمولاً سرطان مری با چنین درد‌هایی همراه است.

۱۲. کلفت شدن صدا

اگر تغییر صدای شما بیش از سه هفته و بدون هیچ علائم بهبودی ادامه پیدا کند می‌تواند نشانه‌ای از سرطان حنجره، گلو یا ریه باشد.

۱۳. زخم

زخم‌های دهانی که بهبود نمی‌یابد در بیماران مبتلا به سرطان دهان شایع است. دکتر شارپ گفت اگر بیش زخمی در دهان شما پس از سه هفته بهبود نیافت حتماً به پزشک مراجعه کنید.

۱۴. مشکل در بلع

مشکل در بلع که به عنوان دیسفاژی شناخته می‌شود، می‌تواند نشانه‌ای از سرطان مری، دهان یا گلو باشد. این مشکل می‌تواند با احساس درد، سوزش یا تورهم‌هایی در دهان و گلو همراه باشد.

۱۵. تنگی نفس

احساس تنگی نفس در بسیاری از موارد خطرناک است و نیاز به بررسی بیشتر داد. تنگی نفس یکی از علائم اولیه سرطان ریه یا سرطانی است که از سایر نقاط بدن به ریه گسترش یافته است.

۱۶. تغییرات در سینه

اگر هر یک از تغییرات زیر را در ناحیه سینه خود مشاهده کردید، باید به پزشک عمومی مراجعه کنید، زیرا ممکن است نشانه سرطان سینه باشد: یک توده جدید یا ضخیم شدن بافت‌های ناحیه سینه، تغییر در اندازه یا شکل یک یا هر دو سینه، تخلیه مایع از هر دو نوک سینه،  چروکیدگی، فرورفتگی، بثورات یا قرمزی روی پوست، پوسته پوسته شدن یا خارش پوست روی نوک سینه یا اطراف آن!

۱۷. نفخ

طبیعی است که هرازگاهی احساس نفخ داشته باشید، به خصوص بعد از یک وعده غذایی بزرگ یا در حوالی زمان عادت ماهانه، اما نفخ مداوم که تمام طول روز و تا سه هفته طول می‌کشد یکی از شایع‌ترین علائم اولیه سرطان تخمدان و روده است.

۱۸. تغییر در عادت‌های روده

علائم اصلی سرطان روده عبارتند از: تغییرات در مدفوع، نیاز به اجابت مزاج بیشتر یا کمتر از حد معمول، حالت تهوع دائمی. حتی اگر یکی از این موارد را بیش از سه هفته تجربه کردید باید به پزشک مراجعه کنید.

۱۹. خون در مدفوع و ادرار

خون در مدفوع یا مدفوع سیاه یا قرمز تیره نیز نشانه سرطان روده است و باید بررسی شود. وجود خون در ادرار نیز شایع‌ترین نشانه سرطان مثانه است. شاید این نشانه‌ها با درد همراه نباشند، اما حتماً به بررسی پزشکی نیاز دارند

۲۰. خونریزی واژن

خونریزی غیرمنتظره واژینال یکی دیگر از علائم سرطان است. به گفته انجمن سرطان آمریکا، از هر ۱۰ زن مبتلا به سرطان رحم، ۹ نفر دارای خونریزی غیرطبیعی واژن هستند.

نظر شما