شناسهٔ خبر: 68327724 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

شوک به روسیه؛ پهپادهای اوکراینی بهتر از موشک‌های روسی عمل می‌کنند!

بر اساس شواهد و مدارک به‌دست‌آمده از تقابل اوکراین و روسیه، به نظر می‌رسد که پهپادهای بزرگ اوکراینی عملکردی سریع‌تر و بهتر از موشک‌های کروز روسی داشته‌اند که می‌تواند برای روسیه تهدیدی مهم تلقی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ پهپادهای بزرگ اوکراینی مانند UJ-۲۲ Airborne و A-۲۲ Foxbat موفقیت خوبی در نفوذ به پدافند هوایی روسیه داشته‌اند. این پهپادها پایگاه‌های هوایی روسیه و تأسیسات ذخیره‌سازی و پردازش انرژی را به‌شدت مورد حمله قرار داده‌اند.

Ukrjet UJ-۲۲ Airborne یک پهپاد تک موتوره است که می‌تواند یک کلاهک یا چندین بمب را با حداکثر وزن ۲۰ کیلوگرم حمل کند. این پهپاد ۳٫۷ متری با دهانه بال ۴٫۲ متری یکی از بزرگ‌ترین پهپادهای کامیکازه است که در حال خدمت است. برد آن ۸۰۰ کیلومتر اعلام شده است. A۲۲ Foxbat نیز یک پهپاد بزرگ مشابه با UJ-۲۲ است.

از زمان آغاز حمله اوکراین به کورسک در ۶ آگوست، پهپادهای اوکراینی پایگاه‌های هوایی در بالتیمور و بوریسوگلبسک را هدف قرار داده‌اند. در شب ۲۲ آگوست، پهپادهای اوکراینی به فرودگاه نظامی مارینوو حمله کردند، جایی که هواپیماهای تاکتیکی Su-۲۴MR نیز در آن مستقر هستند. این حمله همچنین بر فرودگاه ولگوگراد تأثیر گذاشت و به‌طور موقت عملیات پرواز را مختل کرد.

علاوه بر این، آتش‌نشانان روسی به مدت پنج روز برای خاموش کردن آتش‌سوزی در یک انبار نفت در شهر پرولتارسک ناشی از حمله پهپاد اوکراینی در ۱۸ آگوست تلاش کردند. این حملات توانایی فزاینده اوکراین برای انجام عملیات پهپادهای دوربرد، تحت تأثیر قرار دادن زیرساخت‌های حیاتی و دارایی‌های نظامی در روسیه را نشان می‌دهد.

در مقابل، موفقیت موشک‌های کروز روسیه در نفوذ به فضای هوایی اوکراین به طرز شگفت‌آوری محدود و تقریباً ناامیدکننده بوده است. به‌عنوان‌مثال موشک کروز روسی کالیبر ۳M-۱۴ بسیار کوچک‌تر از یک پهپاد UJ-۲۲ است. این موشک طراحی بسیار پنهان‌کارانه تری دارد و تقریباً هفت برابر سرعت پهپاد پرواز می‌کند.

با این حال، آمار منتشر شده توسط ستاد کل اوکراین در مورد اثربخشی پدافند هوایی این کشور نشان می‌دهد که ضریب نفوذ کالیبر تنها ۵۰٪ است. ضریب نفوذ موشک روسی Kh-۱۰۱ بدتر و در حدود ۳۰ درصد است.

درگیری با یک موشک کروز کوچک و با قابلیت مشاهده کم که با سرعت ۸۵۰ کیلومتر بر ساعت پرواز می‌کند، حداقل ۱۰ برابر دشوارتر از درگیری با یک پهپاد بسیار بزرگ‌تر است که در ارتفاعی مشابه با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت پرواز می‌کند!

با در نظر گرفتن ضریب نفوذ ۳۰ درصدی موشک Kh-۱۰۱، می‌توان انتظار داشت که ضریب نفوذ UJ-۲۲ نزدیک به صفر باشد. با این حال، با در نظر گرفتن فراوانی حملات موفق پهپادهای اوکراینی، ضریب نفوذ می‌تواند بین ۵ تا ۱۰ درصد باشد.

دو دلیل برای اینکه پهپادهای اوکراینی قادر به نفوذ به حریم هوایی روسیه هستند، وجود دارد؛ یک، خلبانی از راه دور و دو، پشتیبانی آمریکا و رصد دقیق اطلاعاتی آن‌ها.

روسیه در حال توسعه اقداماتی برای رفع شکاف‌های دفاع هوایی خود است. یکی از اقداماتی که اخیراً اعلام شده است، معرفی یک نوع ضد پهپاد از هواپیمای Yak-۵۲M است.

منبع: eurasiantimes

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما