شناسهٔ خبر: 68327385 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در پاسخ به تماس تلفنی؛

عراقچی خطاب به انگلیس و فرانسه: از حق قطعی خود در پاسخ به رژیم صهیونیستی عدول نمی‌کنیم

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به تماس تلفنی همتایان انگلیسی و فرانسوی خود بر حق قطعی جمهوری اسلامی ایران برای پاسخ به اقدام جنایتکارانه و تروریستی رژیم صهیونیستی در تهران تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاست خارجی ایرنا؛ استفان سژورنه، وزیر امور خارجه فرانسه در تماس تلفنی با سید عباس عراقچی ضمن تبریک انتصاب وی به عنوان وزیر امور خارجه، از آمادگی کشورش برای تداوم رایزنی‌های دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران در زمینه روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی خبر داد.

وزیر خارجه فرانسه با اشاره به تلاش‌های دیپلماتیک در حال انجام برای دستیابی به آتش بس در جنگ غزه و نیز تاکید بر ضرورت گفت و گو با همه طرف‌ها با هدف کاستن از تنش و دستیابی به صلح، ابراز امیدواری نمود رایزنی‌های دوجانبه به این منظور تداوم یابد.

عراقچی نیز ضمن تشکر از تبریک همتای فرانسوی و با تاکید بر سابقه تاریخی مناسبات جمهوری اسلامی ایران و فرانسه، آمادگی تهران برای تقویت گفت و گوهای سازنده در راستای گسترش همکاری‌ها را ابراز داشت.

عراقچی با اشاره به پیچیدگی مسائل منطقه غرب آسیا و سیاست و اقدامات رژیم صهیونیستی برای تشدید تنش و گسترش دامنه بی‌ثباتی به سراسر منطقه، از فرانسه و دیگر طرف های غربی خواست برای جلوگیری از گسترش جنگ و افزایش تنش‌ها بر تنها مقصر این وضعیت، یعنی رژیم صهیونیستی متمرکز شوند.

عراقچی اقدام جنایتکارانه رژیم اشغالگر صهیونیستی در ترور رهبر سیاسی حماس در تهران را نقض نابخشودنی امنیت و حاکمیت ایران دانست و بر حق ایران در تنبیه متجاوز تاکید کرد.

در این گفتگو در خصوص برخی دیگر از موضوعات مورد علاقه ازجمله در حوزه کنسولی نیز تبادل نظر شد.

عراقچی در پاسخ به انگلیس و فرانسه: از حق طبیعی خود در پاسخ به رژیم صهیونیستی عدول نمی‌کنیم

همچنین دیوید لامی، وزیر امور خارجه انگلیس نیز در تماسی تلفنی با سید عباس عراقچی، ضمن تبریک انتصاب ایشان به عنوان وزیر امور خارجه، آغاز به کار دولت چهاردهم را فرصتی تازه برای افزایش رایزنی های دیپلماتیک بین دو کشور دانست.

لامی با اشاره به تحولات غزه، نقش آفرینی ایران در راستای کاستن از تنش ها در منطقه را خواستار شد.

سید عباس عراقچی نیز با تشکر از تماس همتای انگلیسی، با پر فراز و نشیب توصیف کردن همکاری‌های دوجانبه ظرف سال های گذشته، ابراز داشت: جمهوری اسلامی ایران خواهان گسترش جنگ و افزایش تنش در منطقه نیست، اما از حق قطعی خود برای پاسخ به اقدام جنایتکارانه و تروریستی رژیم صهیونیستی در تهران عدول نخواهد کرد.

طرفین در این گفتگوی تلفنی همچنین برخی از موضوعات مورد علاقه از جمله مذاکرات مربوط به رفع تحریم ها را مورد توجه و تبادل نظر قرار دادند و بر تمایل خود به ادامه رایزنی‌ها تاکید کردند.

نظر شما