شناسهٔ خبر: 68325932 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

بعد از انتشار گزارش های بولتن نیوز انجام شد،

ورود سازمان بازرسی و دیوان محاسبات به قرادادهای مدیریت نمایشگاه های بین المللی

پس از انتشار اخبار تخلفات مدیرعامل نمایشگاه های بین المللی توسط بولتن نیوز در رابطه با برخی قرادادها، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور ورود کرده و از مسئولین نمایشگاه های بین المللی توضیح خواستند.

صاحب‌خبر -

گروه اقتصادی، پس از انتشار اخبار تخلفات مدیرعامل نمایشگاه های بین المللی توسط بولتن نیوز در رابطه با عقد قراردادهای نوسازی تلار اصفهان و نمایشگاه بین المللی تحول خودرو سال 1403 دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور به موضوع ورود کردند و از مسئولین نمایشگاه های بین المللی خواستار توضیح شدند.

به گزارش بولتن نیوز، پس از انتشار خبری از سوی بولتن نیوز در تاریخ 17 مرداد 1403 با عنوان " علاقه شد ی د مد ی ر ی ت نما ی شگاه ها ی ب ی ن الملل ی به اقدام نکردن برابر دستور وز ی رصمت  " که در آن اعلام کردیم مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی تهران علاقه عجیبی به خودمختاری و عمل کردن بر خلاف دستورات وزیر صمت به خصوص در حوزه خودرو دارد ، سازمان بازرسی به این تخلف ورود کرد.

متعاقب ورود سازمان بازرسی کل کشور به قراداد شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی با شرکت ف.ت. ک. موضوع بهسازی و نوسازی تالار اصفهان، دیوان محاسبات کشور هم در نامه ای دیگر مورخ 28 مرداد ماه 1403 به گزارش مطروحه بولتن نیوز در رابطه با " نمایشگاه بین المللی تحول خودرو سال 1403 " ورود کرده و به خانم رزاق زاده سرپرست معاون نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی با اعلام اینکه " نمایشگاه کالاهایی که عینا در خارج از کشور تولید شده مشمول پرداخت هزینه بصورت ارزی می باشد" اعلام می دارد مستندات خود را در رابطه با دلایل عقد قراداد ریالی بجای دلاری بر خلاف دستور وزیر صمت مبنی بر رعایت الزام قانونی متمرکز بر خودروهای برقی در در راستای تحول صنعت خودرو به دیوان محاسبات کشور ارائه نمایند.

 

در ادامه گزارش منتشره توسط بولتن نیوز را که پیش از این منتشر شده بازنشر می دهیم:

 

علاقه شدید مدیریت نمایشگاه های بین المللی به اقدام نکردن برابر دستور وزیرصمت

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی تهران علاقه عجیبی به خودمختاری و عمل کردن بر خلاف دستورات وزیر صمت به خصوص در حوزه خودرو دارد.

گروه اقتصادی ، علی رغم اینکه در سال گذشته از سوی مسئولین نمایشگاه های بین المللی تهران اقدامات فراقانونی در پیش نمایشگاهی با عنوان نمایشگاه تقویت و تزئین خودرو در سایت نمایشگاه های بین المللی تهران اتفاق افتاده بود، اینبار هم شاهد اقدامات مخالف دستور وزیر در رویکرد تحولی در صنعت خودرو جهت استفاده از خودروهای برقی به جای خودروهای بنزینی هستیم!

 

به گزارش  بولتن نیوز ، چندی پیش نمایشگاهی با عنوان نمایشگاه تقویت و تزئین خودرو در سایت نمایشگاه های بین المللی تهران به وسعت 2500 متر مربع در سال بی 38 برگزار شد و در اقدامی عجیب فقط 12 متر از این نمایشگاه به صورت ارزی اظهار شد و این در حالی است که قریب به 1000 متر از آن می بایست به صورت ارزی و با رقم 180 یورو برای هر متر مربع که با یورو تقریبا 60000 تومان در آن زمانی می شود متری 10.8 میلیون تومان محاسبه می شد و این در شرایطی است که مبلغ هر متر مربع ریالی حدود 365 هزار تومان بود که باید به حساب خزانه دولت واریز می شد.

پس از انتشار خبر فوق در 12 آذر 1402 توسط  بولتن نیوز  با تیتر " ضرر 95 میلیارد ریالی خزانه دولت از نمایشگاه بین المللی" اینبار برابر اسناد رسیده شاهد اقدام فراقوانوی دیگر از سوی مدیریت نمایشگاه های بین المللی تهران هستیم.

بر این اساس مدیرکل حوزه وزارتی وزارت صمت طی نامه ای به علایی طباطبایی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی تذکر داده است که، به استناد رویکرد تحولی در صنعت خودرو جهت استفاده از خودروهای برقی به جای خودروهای بنزینی، بدینوسیله با عنایت ابلاغ دستوروزیرمحترم صمت به ترتیب مندرج در مکاتبه شماره 31650432 مورخ 31/04/1403 مدیرکل محترم وزارتی وزارت صنعت، معدن وتجارت : " به منظور حمایت از تحول خودرو و درراستای توسعه فرهنگ برقی سازی، مطابق سنوات قبل اقدام  شود. الزام قانون ضروری است ".

بر این اساس از متولیان امر در نمایشگاه های بین المللی درخواست شده تا با عنایت به موارد فوق، نظر باینکه دستور وزیر محترم صمت با تأکید بر رعایت الزام قانونی متمرکز بر خودروهای برقی در راستای تحول صنعت خودرو می باشد و با هرگونه تلقی جهت محاسبه غیرارزی اقلام وخودروهای خارجی غیربرقی حاضر نمایشگاه مغایرت دارد و مشمول اقدام منجر به عدم النفع دولت ج.ا.ایران مبتنی برتفسیر غیرموجه است، ضروری دارد نسبه به ارایه مستندات متقن در خصوص رعایت حقوق دولتی و دستورالعمل های قانونی در این نمایشگاه ظرف مهلت مقرراقدام نمایند.

 

متن نامه به شرح زیر است:

 

بسمه تعالی

جناب آقای علایی طباطبائی

رییس محترم هیأت مدیره ومدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران

 

موضوع : اتخاذ تصمیم منجر به عدم انفع دولت ج.ا.ایران درنمایشگاه تحول صنعت خودرو سال 1403

 

سلام علیکم،

احتراماً با عنایت به مفاد مکاتبه شماره 3151416 مورخ 28/04/1403 جنابعالی با جناب آقای علی آبادی، وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت پیرامون در خواست موافقت با ثبات تعرفه نمایشگاه تحول خودرو سال 1403 همانند نمایشگاه مشابه سال ماقبل ، به استناد رویکرد تحولی در صنعت خودرو جهت استفاده از خودروهای برقی به جای خودروهای بنزینی، بدینوسیله با عنایت ابلاغ دستوروزیرمحترم صمت به ترتیب مندرج در مکاتبه شماره 31650432 مورخ 31/04/1403 مدیرکل محترم وزارتی وزارت صنعت، معدن وتجارت : " به منظور حمایت از تحول خودرو و درراستای توسعه فرهنگ برقی سازی، مطابق سنوات قبل اقدام  شود. الزام قانون ضروری است " ، مقتضی است مقررگردد حداکثر ظرف یک هفته نسبت به بررسی وارایه کتبی پاسخ موارد ذیل بانضمام مستندات مربوطه اقدام نمایند:

1- مفاد دستور وزیر محترم صمت متمرکز برخودروهای برقی در نمایشگاه تحول خودرو سال 1403صادر و بر رعایت الزام قانونی نیز تأکید  شده است. لذا متن دستور حوزه مرتبط با نمایش خودروهای برقی در نمایشگاه مذکور است. لذا ضرورت دارد مستندات مرتبط با رعایت موضوع را ارایه نمایند.

2- با عنایت به تشکیل جلسه مورخ 03/05/1403 مبنی بر ارائه نظریه تفسیری در خصوص دستور وزیر محترم صمت و تأیید آن توسط اعضای جلسه مذکور، ضروری است نسبت به اعلام جایگاه اعضای نشست مذکور درجهت تأیید مفاد دستور وزیر محترم صمت با ارایه مستندات مرتبط اعلام نظر گردد.

3-در صورتیکه مفاد دستور وزیر محترم صمت پیرامون استعلام انجام شده، از نظرمسئولین ذیربط شرکت نمایشگاه های           بین المللی ج.ا.ایران صراحت وشفافیت لازم را نداشته است، دلیل عدم استعلام جهت اخذ دستور صریح را اعلام نمایند.

4- با عنایت به تشکیل و فعالیت کمیته ای تحت عنوان کمیته ارزی- ریالی جهت بررسی مصادیق و ارایه گزارش در        نمایشگاه های مختلف، مقرر گردد نسبت به ارائه  تصویرصورتجلسه تأیید شده کمیته مذکور پیرامون نمایشگاه ذیربط و اعلام هرگونه مغایرت احتمالی در گزارش کمیته با تصمیم متخذه درجلسه مورخ 03/05/1403 اقدام نمایند.

5- نظر باینکه در نمایشگاه تحول صنعت خودرو، نسبت به نمایش خودروهای غیربرقی خودروسازان مشمول مفاد شرایط محاسبه ارزی هزینه های مشارکت، نیز اقدام شده است، مقررگردد ضمن ارایه مستندات مرتبط با نحوه و معیار محاسبه سطح پوشش ارزی و ریالی درنمایشگاه مذکور بانضمام فهرست اسامی مشارکت کنندگان به تفکیک متراژ و نقشه جانمایی دراین نمایشگاه به تفکیک ارزی- ریالی گردد.

6- با عنایت به موارد فوق، نظر باینکه دستور وزیر محترم صمت با تأکید بر رعایت الزام قانونی متمرکز بر خودروهای برقی در راستای تحول صنعت خودرو می باشد و با هرگونه تلقی جهت محاسبه غیرارزی اقلام وخودروهای خارجی غیربرقی حاضر نمایشگاه مغایرت دارد و مشمول اقدام منجر به عدم النفع دولت ج.ا.ایران مبتنی برتفسیر غیرموجه است، ضروری دارد نسبه به ارایه مستندات متقن در خصوص رعایت حقوق دولتی و دستورالعمل های قانونی در این نمایشگاه ظرف مهلت مقرراقدام نمایند.

 

البته قرادادهای فراق انونی مدیریت نمایشگاه های بین المللی به این فقره بالا ختم نمی شود که از جمله به خبر زیر که قبلا در بولتن نیوز منتشر شده می توان اشاره کرد:

 

قرارداد 40 میلیارد تومانی نمایشگاه های بین المللی بر خلاف دستور رئیس جمهوری

قرارداد ۴۰ میلیارد تومانی و ایجاد تعهد مالی بسیار سنگین برای دولت جدید توسط مدیران نمایشگاه بین المللی تهران برای بهسازی و نوسازی تالار اصفهان علی رغم دستور رئیس جمهوری برای جلوگیری از عقد قرادادهای جدید با چه هدفی است.

 

گروه اقتصادی ، قرارداد ۴۰ میلیارد تومانی و ایجاد تعهد مالی بسیار سنگین برای دولت جدید توسط مدیران نمایشگاه بین المللی تهران برای بهسازی و نوسازی تالار اصفهان در حالی است که بارها و بارها توسط مسئولین دولت چهاردهم و سرپرست ریاست جمهوری دولت سیزدهم نسبت به ممانعت از عقد قرادادهای جدید و ایجاد بار هزینه ای دستورات متعدد صادر شده است.

به گزارش  بولتن نیوز ، علی رغم صراحت نامه ۱۴۰۳ ٫ ۴ ٫ ۱۸ رییس‌جمهور که اعلام کرده *از عقد و یا عملیاتی کردن قرارداد های جدید* خودداری شود، متاسفانه مدیرعامل و معاونین شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران اقدام به عقد قرارداد سنگین برای بهسازی ساختمان تالار اصفهان نموده اند و این در حالی است که مکان مورد نظر اصلا نیازی به بهسازی نداشته و اکثر کارشناسان معتقدند که با اصرار مدیران وقت ، شاهد عقد قراردادهای متعدد (که برای دولت جدید داره تعهد مالی ایجاد می شود)، هستیم.

حالا چه اصراری هست؟؟!!

نهادهای ناظر مراقب بیت المال باشند.

ورود سازمان بازرسی و دیوان محاسبات به قرادادهای مدیریت نمایشگاه های بین المللی

نظر شما