شناسهٔ خبر: 68323839 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

برگزاری مراسم پاسداشت پنجاه‌وسومین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و چین

علی مدنی

سفارت چین در تهران با برگزاری مراسمی ویژه در روز پنجشنبه پنجاه و سومین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان چین و ایران را گرامی داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در مراسمی که سفارت چین در تهران روز پنجشنبه در پاسداشت پنجاه و سومین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین چین و ایران برگزار کرد، «کونگ پیوو»، سفیر چین در تهران، «علاءالدین بروجردی»، رئیس انجمن دوستی ایران-چین و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و اعضای دیگر این انجمن شرکت کردند.

به نوشته خبرگزاری «شینهوا»، ایران و چین در ۱۶ اوت ۱۹۷۱ رسما روابط دیپلماتیک برقرار کردند.

سفیر چین در تهران در سخنرانی خود در این مراسم بیان کرد دوستی بین چین و ایران در طول سالهای اخیر هر چه بیشتر تقویت شده و سابقه روابط ۲ کشور به بیش از ۲۰۰۰ سال قبل بر می‌گردد. او خاطرنشان کرد روابط ۲ جانبه ایران و چین از زمان برقراری روابط دیپلماتیک آنها یک پیشرفت چشمگیر را تجربه و روند توسعه قدرتمند خود را حفظ کرده است.

به نوشته شینهوا «کونگ پیوو» همچنین اظهار کرد اعتماد سیاسی متقابل ۲ کشور عمیق‌تر شده، همکاری‌های عملی بین آنها نتایج جدیدی را در پی داشته و تعاملات فرهنگی و بین مردم ۲ کشور افزایش یافته است. او از بابت توسعه روابط ۲ جانبه ایران و چین رضایت خود را ابراز و تاکید کرد چین سالهاست بزرگترین شریک تجاری ایران بوده است.

به نوشته این رسانه چینی، علاءالدین بروجردی نیز در این مراسم به تمجید از شراکت راهبردی جامع بین ایران و چین پرداخته و گفت دولت جدید ایران متعهد به بهبود روابط ۲ جانبه خواهد بود.

نماینده مجلس شورای اسلامی ایران اظهار امیدواری کرد، نقش ایران در ابتکارعمل «کمربند و جاده» چین به شکلی شفاف تعریف شود و پیش‌بینی اتخاذ گام‌های عملی چشمگیری در ضمن روند حرکت به سمت جلو را مطرح کرد.

انتهای پیام

نظر شما