شناسهٔ خبر: 68321078 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

کولیوند در گفت‌وگو با ایلنا:

نیروی انتظامی نباید در خط مقدم مسائل فرهنگی باشد/ دلگرمی مردم به عملکرد وزارت‌خانه‌ها، مقدمه آشتی ملی است

کولیوند در گفت‌وگو با ایلنا: نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه نزدیک ۲۲ دستگاه در بحث فرهنگ باید به دولت کمک کنند ولی متاسفانه نیروی انتظامی خط اول است در صورتی که باید خط آخر باشد، گفت: وزرا روندی را برای برنامه‌هاشان پیش‌بینی کنند که مردم را نسبت به آینده دلگرم کند. این می‌تواند مقدمه‌ای برای آشتی ملی باشد.

صاحب‌خبر -

محمدجواد کولیوند نماینده ‍پیشین مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره اولویت‌های اصلی کابینه دولت چهاردم که رسما کار خود را آغاز خواهد کرد، گفت:‌ در اولین قدم و نخستین اقدام،‌ وزرا و  تیم اقتصادی باید اولویت‌های کسب و کار، اشتغال، مشکلات صادرات واردات و تولید را بررسی کنند و ریل اصلی را برای اقتصاد کشور تعیین کنند. اگر ما ریل‌مان به سمت اقتصاد صحیح توسط وزرای اقتصادی دولت بسته شود، حل مشکلات با سرعت بیشتری دنبال خواهد شد و آن سرعت حرکت به رفتارهای ما در دستگاه‌ها بستگی دارد ولی اولویت اول تعیین مسیری است که برای اقتصاد کشور تعیین کننده خواهد بود.

متاسفانه در مسائل فرهنگی، نیروی انتظامی خط اول است در صورتی که نیروی انتظامی باید خط آخر باشد

وی ادامه داد: برنامه دولت در بلند مدت به متغیرهای دیگر وابسته است. اگر وضعیت اقتصاد را مشخص کردیم، اساس کار ما در مجموعه دستگاه‌های کشور بلافاصله بعد از اقتصاد، بحث فرهنگ است که مشکلات متعددی دارد. نزدیک ۲۲ دستگاه در بحث فرهنگ باید به دولت کمک کنند ولی متاسفانه نیروی انتظامی خط اول است در صورتی که نیروی انتظامی باید خط آخر باشد. در ادامه هم بحث همسایگان و فضای بین‌المللی مطرح است که مشخصا مشکلاتی هم در فضای بین‌الملل داریم. اگر مذاکرات با باقی دنیا صورت گیرد و این مسائل هسته‌ای ایران در درون مذاکرات اصلی خودش قرار گیرد، روند آرام‌سازی کشور به سمتی خواهد رفت که تعادلی ایجاد کند.

عملکرد وزرات‌خانه‌ها و دلگرم کردن مردم، مقدمه‌ی آشتی ملی است

کولیوند در پاسخ به این پرسش که آیا دولت پس از موفقیت در ایجاد وفاق ملی، در آشتی ملی که وعده داد بود هم موفق خواهد شد، تصریح کرد:‌ به نظرم مؤلفه‌های آشتی ملی به عملکرد دستگاه‌ها برمی‌گردد. ما قبل از اینکه حرف آشتی ملی را بزنیم،  وزارتخانه‌هامان باید عملکردی را انجام دهند که مردم نسبت به این عملکرد دلگرم شوند. این دلگرمی مردم، منجر به آشتی ملی خواهد شد و فضای جدیدی را در کشور ایجاد خواهد کرد. همونطور که مستحضر هستید؛ ۶۰ درصد از مردم رای ندادند. این نشان می‌دهد که نسبت به عملکرد اجرایی، قضایی و قوه مقننه کشور حرف دارند، نسبت به این نوع عملکرد اعتراض دارند که نمی‌آیند در انتخابات شرکت کنند. اولین حرکت در کوتاه‌ترین مدت این فضایی است که وزیران ما در وزارتخانه‌هایشان با توجه به انتصابات ایجاد می‌کنند. وزرا روندی را برای برنامه‌هاشان پیش‌بینی کنند که مردم را نسبت به آینده دلگرم کند این می‌تواند مقدمه‌ای برای آشتی ملی باشد.

مهمترین اتفاقی که در وزارت کشور باید صورت گیرد، انتخاب دقیق معاون‌های وزارت‌خانه است​

این نماینده پیشن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزارت کشور یکی از حساس‌ترین وزارتخانه‌های ما است، گفت: وزرات کشور متشکل از استان‌، شهر، بخش و روستا است که زیرمجموعه وزارت کشور هستند. این نشان می‌دهد که تمام مجموعه‌های کشور از روستا تا شهرها و شهرستان‌ها با این وزارتخانه کار دارند. مهمترین اتفاقی که در وزارت کشور باید صورت گیرد، انتخاب دقیق معاون‌های وزارت‌خانه است. باید به طور دقیق انتخاب شوند و از حوزه‌های موازی در کنار معاونت‌ها خودداری شود. قانون‌های متعددی در تصمیم گیری در وزارت کشور درست کردیم که این‌ها عملاً حوزه معاونت‌ها را یک مقدار سست کرده است و یک فضای بی‌تفاوتی ایجاد کرده است. به نظرم اولین اقدام باید انتصاب دقیق معاونت‌ها در مجموعه وزارتخانه باشد و بعد از آن انتخاب صحیح، استانداران هم باید از بازی‌های سیاسی جلوگیری کنند و به سمتی روند که انشالله استاندارهای کارآمد، به درد بخور و لایق انتخاب کنند که کشور را یک مقدار از این فضایی که هست، خارج کنند.

اگر امکان خوبی برای تجمعات قانونی داشته باشیم، تجمعات از این فضای بی در و پیکر خارج خواهد شد

وی در پاسخ به این سوال که سرانجام لایحه تجمعات قانونی که در مجلس یازدهم مطرح شد، چه خواهد بود، بیان کرد:‌ مجلس وقتی تمام می‌شود، تمام لوایح دولت صفر می‌شود مگر اینکه با شروع مجلس جدید دولت یک نامه‌ای بزند و لوایحی را که می‌خواهد، مجدداً فعال کند. به نظر من وزارت کشور در حوزه قانون احزاب و در حوزه معاونت اجتماعی باید اقدام کند. برای این کار می‌تواند از طریق کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها پیگیری شود و این لایحه را به سرانجام برساند. ما اگر اماکن خوبی برای تجمعات در هر استان و شهر داشته باشیم،  از این فضاهای غیرقانونی و بی در و پیکر خارج خواهیم شد. این موضوع در مجلس گذشته تا جایی پیش رفت اما دوره مجلس یازدهم تمام شد و متاسفانه به سرانجام نرسید.

بسیاری از مشکلات بدون پاسخ مانده است

کولیوند خاطرنشان کرد: به نظر من گذشته را باید چراغی کرد برای آینده. ما خیلی مشکلات متعددی در کشور داریم که لاینحل مانده است، بسیاری از این مشکلات تنها با عملکردهای صحیح  حل می‌شود. بسیاری از مشکلات بدون پاسخ مانده است که اگر پاسخ آنها داده شود خیلی از مردم نسبت به نظام خوشبین خواهند شد. اختلافات گذشته باید کنار گذاشته شود که این تجربه‌ای برای آینده ما باشد. باید در آینده هر حوزه‌ای در حوزه خودش به درستی عمل کند. اگر کار قوه مقننه، مجریه و قضایی و همچنین نظارت‌ها به درستی انجام شود، دولت به سرانجام خواهد رسید.

انتهای پیام/

نظر شما