شناسهٔ خبر: 68319170 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اوحدی: شهدا با انتخاب مسیر درست به کمال رسیدند

تهران- ایرنا- رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: شهدا نفس مطمئنه‌ای بودند که مسیر درست را انتخاب کردند و به کمال رسیدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سعید اوحدی عصر پنجشنبه در اولین یادواره ۱۲ شهید غریب در اسارت شهرستان‌های استان تهران و ۳۶۰ امین شب خاطره که در سالن سوره حوزه هنری تهران برگزار شد، اظهار داشت: تا کنون ۲۵ مراسم بزرگداشت شهدای غریب در اسارت برگزار شده است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: زائران اربعین در آستانه ورود به کربلا هستند. این از حکمت الهی است که بیست و پنجمین مراسم هم‌زمان با مراسم اربعین برگزار می‌شود.

وی با اشاره به ۱۲ شهید غریب در اسارت شهرستان‌های تهران که پیکر برخی از شهدا از جمله آزاده شهید محمدعلی اصغری هنوز مفقودالاثر هستند، گفت: خانواده شهدا نیازی به برگزاری این مراسم‌ها ندارند. شهدا نزد پروردگار روزی دارند و شاد هستند. فضل الهی مقامی است که خدا به شهدا داده است و اولین کسی که شهید شفاعت می‌کند خانواده خودش است. برگزاری این مراسم برای رسیدن به این بشارت است که شهدا راه صدساله را یک شب طی کردند.

اوحدی ادامه داد: اگر در این مراسم حضور پیدا می‌کنیم به این دلیل است که دنبال تحول هستیم. نعمت اختیار و انتخاب یکی از نعمت‌های بزرگ است که خدا فلسفه عالم خلقت را انتخاب می‌دانند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه خدا راه را به انسان نشان داده است، خاطرنشان کرد: شهدا نفس مطمئنه‌ای بودند که درست انتخاب کردند و به کمال رسیدند. خداوند دو معیار عظیم برای انسان قرار داد و حجت ظاهر که همان اهل‌بیت (ع) و شهدایی که به اهل‌بیت (ع) اقتدا کردند و حجت باطن که عقل و ظرفیت ما است.

وی گفت: رژیم اشغالگر صهیونیست امروز در باتلاقی فرورفته است و گرفتار مقاومت مردم فلسطین است که این به برکت خون شهدا است.

یاد شهدا فراموش شدنی نیست

در بخش دیگری از این مراسم عباسعلی رضایی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌های استان تهران بیان کرد: نباید به اندازه یک چشم برهم زدن از ایثار شهدا غفلت کنیم. برای جانبازان، آزادگان نجیب و خانواده‌های شهدا؛ خانواده‌هایی که امروز در جمع ما حضور دارند به خصوص ۱۲ خانواده شهید در اسارت که این برنامه مزین بنام آن‌هاست و برای همه وزرا آرزوی توفیق دارم.

وی با تقدیر از سردار آزادی گفت: خادم پدران و مادران و فرزندان شهدا هستم. بنیاد شهید و امور ایثارگران به حضور فردی مانند سعید اوحدی نیاز دارد. پیش‌تر نیز او با حضور در این بنیاد خوش درخشید و برای این مدیر آرزوی توفیق دارم.

رضایی ادامه داد: مراسم‌ها باید در وزن ایثارگران باشد که با همکاری معاونت فرهنگی و حوزه هنری این مهم محقق شد. یاد شهدا فراموش شدنی نیست.

وی با ذکر خاطره‌ای از مادرش، گفت: یکی از برادرام را منافقان با ۳۴ گلوله به شهادت رسید، ۲ برادر همزمان شهید شدند؛ اما پیکر یکی از آن‌ها پس از سال‌ها به ایران بازگشت. مادرم ترازو خواست؛ او استخوان‌های برادرم را کشید شد که یک کیلو و ۸۰۰ گرم شد، برادرم ۷۶ کیلو بود و مادرم گفت من این فرزند را دادم، امیدوارم راهش ادامه یابد.

در ادامه محمدجواد زمردیان، دبیر کنگره ملی شهدای غریب اسارت در سخنانی عنوان کرد: شاهد حضور در بیست و پنجمین محفل شهدا هستیم. وقتی شروع کردیم، فکر نمی‌کردیم به ۱۹۰۲ شهید برسیم. از این تعداد ۸۳ نفر پیکرهایشان نرسیده، من و شمای آزاده با رفقایی زیست کردیم که اسم عربی از آنان در ذهنمان بود و بعدها آنها به شهادت رسیدند و کار سخت شد.

وی ادامه داد: ۴۷۵ پرستوی عاشق به میهن بازگشتند؛ این در روزنامه کیهان ذکر شد. آن روز مثل امروز فضای مجازی نبود و ۴۷۵ اسم در آن روزنامه بود. حتی از ۱۹۰۲ شهید، عکسی نبود، ۹ نفر عکس ندارند. مگر خانه و کاشانه‌ای دارند که عکس داشته باشند؟ ۴ تن از آنان از بهزیستی بودند و به اسارت درآمدند و در اسارت شهید شدند و حتی یک عکس از آنها نداریم. دوستان در موسسه پیام آزادگان کمیته جست‌وجوی مفقودین کمک کردند این اسامی را به چهره‌هایی تبدیل کنیم که شمایلی از آنان در اسارت داشتیم. مدیران کل استان تهران کمک کردند تا با این اسامی ارتباط قلبی پیدا کنیم؛ از حاج آقا ابوترابی یاد گرفتیم که به ۴۷۵ نفر برسیم.

زمردیان گفت: در ۹۸ سفر به ۷۷۷ شهید رسید. شهید آیت‌الله رئیسی مطلع شد و در محفل دورهمی آزادگان درباره این برنامه پرسید. روایت کردیم و او درخواست کرد که مراسمی بگیرید و من هم سخنران خواهم بود. به آقای اوحدی که مدیر وقت بنیاد بود، پیام دادم و ایشان هم تشویق کردند و این مسئله پیگیری شد. ۴ سال است، ۱۷۰۲ سفر رفتیم و ۹۵ سفر دیگر هم داریم. قرار ما این است که بر اساس منشور سید آزادگان، کار خودمان را داشته باشیم و به دنبال شهدا هم بگردیم؛ حالا در محضر ۱۲ شهید غریب هستیم، ۱۹ ماه پیش این افراد ۳ نفر بودند.

وی ادامه داد: ۴۴ شهید متعلق به استان تهران و ۱۲ نفر مربوط به شهرستان‌های تهران هستند. از سرلشکر هداوند، نوجوانان دماوندی و ورامین را داریم.

زمردیان با نشان دادن عکسی گفت: سه سال دنبال رسول حدادی بودیم، زیرا بسیجی اطلاعات عملیات بود و مشخصات خود را در اسارت نداده بود. وقتی پیدا کردیم فهمیدیم مشخصات خود را تغییر داده و امروز خانواده‌اش را نیز پیدا نمی‌کنیم و نمی‌دانیم چطور به شهادت رسید. علی‌اکبر قاسمی بیسیم‌چی ۳۱ ساله‌ای بود که ۴ دختر و یک پسر داشت؛ او خیاط بود که وارد جنگ شد.

وی گفت: ما در اسارت ۶۰ نفر بودیم. دوربین‌ها تصاویر را ثبت می‌کرد، هلی‌کوپترها نزدیک ما روی زمین می‌نشست و افسران عملیات روانی می‌کردند. ۲۴ ساعت گذشته بود و اذیت شدیم. در گزارش صلیب سرخ علت برخی از شهادت‌ها نوشته شده خستگی، شکستگی جمجمه یا استخوان‌های پهلو است.

وی با ذکر خاطره‌ای از تشنگی اسرا گفت: اکبر قاسمی به ژنرال مشهور عراقی، ماهر عبدالرشید گفت که به من آب بده؛ آب را گرفت و نماز خواند و اکبر قاسمی زیر شکنجه به شهادت رسید. قرار است تا آبان این محفل تمام شود. دعا کنیم بتوانیم از تصویر این عزیزان که امروز رونمایی و در قالب تمبر به خانواده‌ها تقدیم می‌شود، آلبومی به رهبر انقلاب تقدیم کنیم.

مجتبی جعفری نویسنده کتاب «جهنم تک تیر» نیز در این مراسم گفت: امیدواریم شهدای غریب دست ما را بگیرند. سرهنگ شوشتری وقتی از اسارت برگشت پزشک عمومی شد و سپس به شهادت رسید. او تعریف می‌کرد که آنها را اسیر کرده و دستشان را از پشت بستند تا کامیونی آنان را به جبهه دشمن ببرد؛ هلی‌کوپتری نزدیکشان نشست و بدون هیچ جست‌وجویی ۲ سرباز را با خود بردند و هلی‌کوپتر ۱۵۰ متر از زمین فاصله گرفت و آن دو سرباز را از بالای هلی‌کوپتر پایین انداختند و نمی‌دانیم پیکر آنان را کسی پیدا کرد یا نه.

وی ادامه داد: سرهنگ جعفر رجبی گفت که آنها را اسیر کردند، صدای تیراندازی می‌آمد و دیده که دو سرباز عراقی روی تپه شرط‌بندی می‌کنند که کدام اسیر را به شهادت برسانند. او گفت در اردوگاه ۱۹ تکریت بودیم و هیچ ارتباطی با خانواده نداشتیم، یک خلبان به نام پرویز طلوعی دندان‌هایش را در عراق از دست داد. ۵۸۲۰ دندان مصنوعی به اسرای عراقی دادیم، برای او دندان بگذارید! در کتانی او آدرس ۴۰۰ افسر اسیر را نوشتیم. او اسامی این افسران را به اسرای صلیب سرخ می‌دهد و خلبان احمد وزیری و شهید حسن هداوند با رمز نامه می‌نویسند که محسن و مجتبی زنده هستند. شهید هداوند را زیر شکنجه به شهادت رساندند و از اسرا خواستند امضا کنند او به مرگ طبیعی از دنیا رفته است.

اسامی ۱۲ شهید غریب در اسارت به این شرح است: نوروزعلی قلی‌زاده، واحدعلی نریمانی، محمدعلی اصغر، حسن هداوندمیرزلیی، مصطفی غلامعلی، یدالله غلامی، سید جمال علایی جوشقانی، محمدعلی دولت‌سرا، طهماسب قادری، محسن سلیمانی‌خاص، موسی گل‌محمدی، اصغر رحمت‌وند.

در پایان این مراسم از تمبر یادبود و تصاویر ۱۲ شهید غریب در اسارت شهرستان‌های استان تهران و ۱۲ شهید ملی شامل شهدای قبل از انقلاب، دوران دفاع مقدس و پس از آن رونمایی شد.

نظر شما