شناسهٔ خبر: 68317668 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/بسته اخبار علم و فناوری/

گزینه عجیب درمان دیابت با منشأ اعماق مرموز اقیانوس/نجات تالاب انزلی با حباب‌های نانویی

مریم رضایی

دنیای علم و فناوری امروز پنج‌شنبه اول شهریور از عنکبوت‌های حکایت‌ کرد که علی رغم مهلک بودن، ناجی بیماران مبتلا به دیابت هستند و از راهکارهایی می‌گوید که می‌توان از آلاینده های نیروگاه شازند کاست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در اعماق وسیع و مرموز اقیانوس، جایی که برخی از مرگبارترین موجودات سیاره زمین زندگی می‌کنند، دانشمندان گزینه غیرمنتظره‌ای را برای مبارزه با دیابت و اختلالات هورمونی کشف کرده‌اند. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که یک حلزون دریایی سمی که به داشتن نیش کشنده‌اش شناخته می‌شود، راز قدرتمندی در خود دارد که می‌تواند روش درمان بیماری‌های خاص را متحول کند.

سم کشنده حلزون دریایی می‌تواند ناجی بیماران دیابتی شود

حلزون دریایی مخروطی(Conus geographus) یک شکارچی معمولی نیست. این جانور به جای استفاده از نیروی خشن برای گرفتن طعمه، از روشی موذیانه استفاده می‌کند که ترکیبی از سموم است که عملکرد بدن قربانیان را مختل می‌کند و آنها را درمانده و خوردن آنها را آسان می‌کند. با این حال، در این ترکیب مرگبار ماده قابل توجهی نهفته است، ماده‌ای که یک هورمون انسانی را شبیه‌سازی می‌کند و پتانسیل ایجاد داروهای پیشگامانه‌ای دارد.

 تشکیل کنسرسیومی از دانش‌بنیان‌ها برای رفع چالش نیروگاه شازند اراک

مهدی نوربخش دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط زیست معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در خصوص راهکارهای رفع چالش آلودگی های نیروگاه شازند اراک گفت: حل مسئله آلایندگی شازند تنها نمی توان به یک راه حل بسنده کرد بلکه مجموعه‌ای از کارها باید در کنار هم انجام شود از این رو اقدام به تشکیل کنسرسیومی از شرکت های دانش بنیان کردیم و این شرکت ها راهکارهای فناورانه که از ورودی نیروگاه که شامل اصلاح سوخت است شروع می شود تا حل مسئله مشعل، بویلر، اصلاح آلایندگی های خروجی های گاز، CO2 کپچر و افزایش راندمان تا توسعه فضای سبز مورد نیاز اطراف نیروگاه را شامل می شوند را ارائه خواهند داد.

رفع چالش آلودگی تالاب انزلی 

یکی از شرکت‌های دانش بنیان که سامانه نانوکلر خود را برای تصفیه پساب در تاکستان استان قزوین پیاده سازی کرده، توانسته آب مورد نیاز اراضی کشاورزی را تامین کند و حالا استفاده از این روش برای رفع آلاینده های تالاب های کشور را در دستور کار تحقیقاتی خود دارد.

خنک کاری تراشه‌ها با فن یک میلی متری

یک فن یک میلی‌متری که می‌تواند روی تراشه‌ها قرار گیرد، قادر خواهد بود در انواع و اقسام گجت‌های بسیار نازک تعبیه شود تا مانع از داغ کردن آنها شود.

این یک فن با ارتفاع یک میلی‌متر روی تراشه‌ای است که می‌تواند دستگاه‌های بسیار نازکی مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها را به طور فعال خنک کند.

تجهیز ۱۰۰ گلخانه با فناوری نانو حباب 

عماد احمدوند دبیر ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با بیان اینکه در مجموع ۱۹ شرکت در حوزه نانو سامانه های مانو حیاب فعال شده اند، گفت: از این تعداد ۶ شرکت موفق شدند سامانه‌های خود را در صنایع مختلف به بهره برداری برسانند.

احمدوند با بیان اینکه بالغ بر ۱۰۰ گلخانه در کشور مجهز به تجهیزات نانو حباب شده اند، گفت: بزرگترین گلخانه‌های کشور مجهز به فناوری نانو حباب شده اند. اینها حوزه هایی هستند که به صورت عملیاتی از این فناوری بهره برداری کرده اند.

اثرات طولانی مدت ضربه مغزی هرچند خفیف

تحقیقات جدید نشان داده است که حتی یک ضربه مغزی خفیف چند ساله می‌تواند اثرات طولانی مدتی بر عملکرد و رفتار مغز در افراد سالم داشته باشد. این مطالعه به درک رو به رشد آسیب‌های مغزی می‌افزاید.

ضربه مغزی شکل خفیفی از آسیب تروماتیک مغزی(TBI) است که در اثر حوادثی مانند سقوط، تصادف اتومبیل، ورزش‌های تماسی یا حمله به وجود می‌آید. اغلب تصور می‌شود که اختلال آن در عملکرد مغز موقتی است. با این حال، شواهدی در حال افزایش است که آسیب تروماتیک مغزی یک عامل خطرزا برای زوال عقل است و تحقیقاتی به رهبری دانشگاه کمبریج در بریتانیا چگونگی عملکرد مغز را در دراز مدت پس از آسیب تروماتیک مغزی خفیف، بررسی کرده است.

نتایج این بررسی‌ها نشان داد که خونریزی‌های میکروبی مغزی و خونریزی‌های کوچک و مزمن مغزی در حدود یک نفر از هر شش شرکت‌کننده(۱۷.۷ درصد) شناسایی شد. در مقایسه با افراد بدون آسیب تروماتیک مغزی، تعداد میکروبلیدها در شرکت‌کنندگانی که آسیب تروماتیک مغزی قبلی داشتند، از جمله آنهایی که آسیب تروماتیک مغزی خفیف داشتند، بیشتر بود. تعداد بیشتر وقوع آسیب تروماتیک مغزی با خواب ضعیف‌تر، اختلالات راه رفتن، علائم افسردگی بیشتر و کمبود حافظه همراه بود. گروه دچار نوع خفیف آسیب تروماتیک مغزی خواب، افسردگی و راه رفتن ضعیف‌تری داشتندا ما هیچ اثر شناختی وجود نداشتند.

«ارشمیدس استینگ» معرفی شد، تسلا سایبرتراک نظامی با ژنراتور سوخت جت!

شرکت ارشمیدس دیفنس (Archimedes Defence) که در زمینه تولید خودروهای ضدگلوله و نظامی تخصص دارد، نسخه نظامی از تسلا سایبرتراک را با نام ارشمیدس استینگ معرفی کرده است. این خودرو طی همکاری میان شرکت‌های ارشمیدس دیفنس و آپ‌فیت (Up.Fit) توسعه یافته است.

انتهای پیام

نظر شما