شناسهٔ خبر: 68317012 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دیدار و رایزنی نخست‌وزیر چین با لوکاشنکو در بلاورس

اکرم ترابی

نخست‌وزیر چین امروز (پنجشنبه) گفت چین مایل به تقویت همکاری‌های چندجانبه با بلاروس است. مینسک هم اعلام کرد یک قرارداد تجارت آزاد با چین برای خدمات و سرمایه‌گذاری امضا خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «لی چیانگ» نخست‌وزیر چین امروز گفت که چین مایل است همکاری‌های چندجانبه با بلاروس را بیشتر تقویت کند، توسعه سیستم حکمرانی جهانی را در جهتی عادلانه‌تر و معقول‌تر ترویج کند و از منافع مشترک کشورهای در حال توسعه محافظت کند.

لی این اظهارات را هنگام دیدار با «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس در کاخ استقلال بیان کرد.

او به دعوت «رومن گولوچنکو» نخست‌وزیر بلاروس امروز برای یک سفر رسمی وارد مینسک شد. لی با تاکید بر دوستی دیرینه بین چین و بلاروس، پس از ورود خود خاطرنشان کرد که روابط دوجانبه از زمان برقراری روابط دیپلماتیک در ۳۲ سال پیش به سرعت پیشرفت کرده است.

به گفته او، در سال‌های اخیر، تحت رهبری «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین و «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس، روابط دوجانبه به طور مداوم به یک مشارکت راهبردی همه‌جانبه ارتقا یافته است، با تداوم تقویت اعتماد متقابل سیاسی، همکاری باکیفیت کمربند و جاده به طور مستحکمی پیشرفت می‌کند، ارتباط مردم با مردم و تبادلات فرهنگی به طور فزاینده نزدیک می‌شوند و همکاری بین‌المللی به نتایج ثمربخشی می‌رسد.

نخست‌وزیر چین افزود: «دیدار سران ۲ کشور در ماه ژوئیه، جهت‌گیری استراتژیک و ترتیبات جدیدی را برای آینده روابط چین و بلاروس ارائه کرد.»

لی گفت چین آماده همکاری نزدیک با بلاروس برای اجرای اجماع مهمی است که سران ۲ کشور به دست آورده‌اند؛ امری که همسویی استراتژی‌های توسعه را بیشتر تقویت می‌کند، همکاری‌های متقابل سودمند را عمیق‌تر می‌کند، فرصت‌های توسعه را به اشتراک می‌گذارد و به منظور ارتقای مستمر رفاه ۲ ملت و کمک بیشتر به صلح، ثبات، توسعه و شکوفایی منطقه‌ای و جهانی به نتایج عملی بیشتری دست یابد.

سفر لی به بلاروس پس از ریاست مشترک او در بیست و نهمین نشست منظم بین روسای دولت چین و روسیه در مسکو و سفرش به روسیه صورت گرفت.

در همین حال رئیس‌جمهور بلاروس در جریان دیدار با لی چیانگ، گفت بلاروس در حال پیشبرد بحث در مورد ۱۵ پروژه سرمایه‌گذاری بزرگ با چین است که مجموعا ۳ میلیارد دلار ارزش دارد و در حال بررسی فعال با شرکای چینی است. به گفته رئیس‌جمهور بلاروس، شرکت‌هایی که در بلاروس ساخته می‌شوند، به نفع اقتصاد چین هم خواهند بود.

دیدار و رایزنی نخست‌وزیر چین با لوکاشنکو در بلاورس

امضای توافقنامه تجاری چین و بلاروس

بلاروس که به دلیل حمایت از روسیه در جنگ اوکراین تحت تحریم‌های غرب قرار گرفته است، امروز اعلام کرد یک قرارداد تجارت آزاد با چین برای خدمات و سرمایه‌گذاری امضا خواهد کرد.

ریاست جمهوری بلاروس در بیانیه‌ای در وب‌سایت خود اعلام کرد مینسک و پکن در جریان سفر لی مجموعه‌ای از موافقت‌نامه‌های مشارکت دوجانبه را امضا خواهند کرد.

به گزارش بلتا، در همین خصوص لوکاشنکو گفت: «یکی از آنها را می‌توان به طور قطع تاریخی نامید؛ توافقی در مورد ایجاد منطقه آزاد تجاری برای خدمات و سرمایه‌گذاری.»

مینسک می‌گوید این قرارداد «قوانین شفاف و قابل پیش‌بینی» ایجاد می‌کند که صادرات بلاروس به چین را حداقل ۱۲ درصد و سرمایه‌گذاری چین در بلاروس را ۳۰ درصد طی پنج سال آینده افزایش می‌دهد.

در همین حال، چین در حال افزایش قدرت اقتصادی خود در سراسر اوراسیا از طریق پروژه‌های زیرساختی و مالی گسترده است و به دنبال تقویت قدرت نرم خود در یک برنامه سرمایه‌گذاری است که غرب را نگران کرده است. بلاروس و چین هر ۲ متهم شده‌اند که از حمله نظامی مسکو به اوکراین حمایت می‌کنند. لوکاشنکو گفت که می‌خواهد طی سال‌های آینده شاهد «نفوذ گسترده فناوری چینی» به بلاروس باشد.

انتهای پیام

نظر شما