شناسهٔ خبر: 68316930 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

الزام تدوین اقتصاد دریامحور متناسب با زیست بوم گیلان

صاحب‌خبر -

استاندار گیلان، با بیان اینکه سرمایه گذاری در بنادر را باید به سمت دانش بنیان ها ببریم، گفت: توسعه اقتصاد دریامحور باید متناسب با زیست بوم گیلان باشد.

الزام تدوین اقتصاد دریامحور متناسب با زیست بوم گیلان
تین نیوز

اسدالله عباسی امروز، اول شهریورماه در شورای توسعه اقتصاد دریامحور، با اشاره به نقش منطقه آزاد انزلی در اقتصاد دریامحور استان گیلان، اظهار کرد: ظرفیت های حمل و نقل ترکیبی از جمله زمینی و دریایی و ریلی در منطقه آزاد انزلی فراهم شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، عباسی با تاکید بر لزوم وحدت رویه دستگاه های اجرایی استان برای تحقق اهداف اقتصاد دریامحور، افزود: همه مدیران در راستای اسناد بالادستی و سیاست های ابلاغی رهبر انقلاب و برنامه هفتم عمل کنند.

استاندار گیلان اقتصاد دریامحور را یکی از راهبردهای گیلان دانست و تصریح کرد: باید سهم گیلان در تولید ناخالص ملی را با استفاده از ظرفیت دریا بالا ببریم و جمعیت ساحل نشین گیلان از اقتصاد دریامحور درآمد داشته باشد.

عباسی با بیان اینکه اقتصاد دریامحور گیلان محدود به صید و صیادی در نیمه دوم سال شده است، خاطرنشان کرد: دانشگاه ها و مراکز علمی باید نقش خودشان را در اقتصاد دریامحور ایفا کنند.

وی به تجارب ۷۰ ساله دنیا در حوزه اقتصاد دریامحور اشاره کرد و متذکر شد: بسیاری از کشورهای توسعه یافته اقتصاد دریامحور با محوریت آبزی پروری، انرژی های تجدیدپذیر، گردشگری دریایی، تکنولوژی های مرتبط با آب و استخراج معادن را پیشران اقتصادی خود قرار داده اند.

استاندار گیلان دریای خزر را دارای معادن نفت و گاز دانست و تاکید کرد: دریا یکی از نعمت های الهی است و باید از ظرفیت های آن استفاده کنیم. عباسی خواستار کشف استعدادهای سرزمینی شد و اضافه کرد: به ازای هر شغل مستقیم دریامحور، پنح شغل غیرمستقیم ایجاد می شود و لذا باید سهم خودمان را از دریا افزایش دهیم.

وی بر لزوم تقویت حمل و نقل بار و ترانزیت کالا از طریق دریا تاکید و عنوان کرد: بندر انزلی ظرفیت ۱۵ میلیون تنی تخلیه و بارگیری کالا دارد که در حال حاضر حدود ۲۰ درصد آن فعال است و باید تا پایان برنامه به ۷۰ درصد برسد.

استاندار گیلان با اشاره به فعالیت سه بندر آستارا، انزلی و کاسپین، افزود: نیازمند بنادر تخصصی هستیم که در حال حاضر بندر ویژه کشتی سازی در انزلی آغاز به کار کرده؛ یک سرمایه گذار دانش بنیان نیز آماده راه اندازی بندر قایق های خورشیدی است.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در بنادر را باید به سمت دانش بنیان ها ببریم تا علاوه بر اشتغالزایی، ارزآوری داشته باشد، گفت: توسعه اقتصاد دریامحور باید متناسب با زیست بوم گیلان باشد.

عباسی یکی از ظرفیت های اقتصاد دریامحور را در حوزه انرژی های تجدیدپذیر(بادی، خورشیدی و آبی) دانست و اظهار کرد: افزایش مصرف برق، موجب ناترازی در تولید شده و باید سهم خودمان را از دریا برای تولید انرژی افزایش دهیم.

وی خواستار برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در حوزه اقتصاد دریامحور شد و تصریح کرد: اقتصاد دریامحور باید مبتنی بر آمایش سرزمین و سازگار با زیست بوم گیلان باشد.

استاندار گیلان با بیان اینکه عملیات اجرایی راه آهن رشت - آستارا آغاز شده و در حال تملک و آزادسازی اراضی هستیم، خاطرنشان کرد: برای توسعه حمل و نقل ترکیبی، اتصال بنادر به شبکه ریلی مهم است و به زودی مطالعات خط ریلی خمام - انزلی را با رعایت مسائل زیست محیطی دنبال می کنیم.

وی با اشاره به پیشگامی منطقه آزاد انزلی در اقتصاد دریامحور، تاکید کرد: شاهد افزایش ظرفیت حمل و نقل هوایی در گیلان هستیم و باید هواپیماهای کارگو(باری) را توسعه دهیم که در این راستا افزایش حریم فرودگاه رشت را دنبال می کنیم و لذا باید از بلندمرتبه سازی در اراضی پیرامون فرودگاه جلوگیری شود.

عباسی اقتصاد کشاورزی، گردشگری و دریامحور در گیلان را به هم پیوسته دانست و افزود: گیلان برخوردار از کوه و جنگل و دریاست و باید این استعدادها را به نفع مردم کشف و شکوفا کنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

نظر شما