شناسهٔ خبر: 68316300 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آفت مگس زیتون در باغ‌های طارم پایش می‌شود

زنجان - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی طارم گفت: آفت مگس زیتون باغ‌های این شهرستان با حضور ۲۵ کارشناس در ۳۰ ایستگاه کنترل و پایش می‌شود.

صاحب‌خبر -

منوچهر یارمحمدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:‌ آفت مگس زیتون در صورت کنترل نشدن تا ۸۰ درصد به کمیت و کیفیت این محصول خسارت می زند.

وی با بیان اینکه کنترل و پایش باغهای زیتون شهرستان طارم از نیمه فروردین ماه امسال آغاز شده است، اظهار داشت: این اقدامات کنترلی تا پایان برداشت زیتون ادامه خواهد یافت.

یارمحمدی تصریح کرد: اطلاع رسانی و آموزش های لازم از سوی کارشناسان جهاد کشاروزی شهرستان برای مقابله با آفت مگس زیتون به باغداران ارایه می شود.

وی یادآور شد: شهرستان طارم مرکز فرآوری و فروش زیتون محسوب می‌شود و مراکز فرآوری و روغن‌کشی مختلفی در این شهرستان وجود دارد و این عامل موجب می‌شود هرساله شهرستان طارم میزبان زیتون‌کاران استان‌های دیگر برای فرآوری و فروش زیتون باشد.

یارمحمدی خاطرنشان کرد: شرایط کشت زیتون(سال آوری) و وضعیت جوی فصل تابستان زمینه را برای افزایش آفت مگس زیتون افزایش داده است، از همین رو با توجه به ظرفیت بالای خسارت آن باغدارها باید طبق دستور العمل و اطلاع رسانی از سوی جهاد کشاوری با این آفات مبارزه کنند.

این مسئول با بیان اینکه هرس، مبارزه با علف‌های هرز و پایین آوردن رطوبت در کاهش جمعیت آفت بسیار موثر است، تصریح کرد: دما و رطوبت دو عامل تاثیرگذار در افزایش جمعیت آفت مگس زیتون است و هرچه هوا خنک‌تر شود، فعالیت آفت نیز بیشتر خواهد شد.

یارمحمدی با بیان اینکه آفت مگس در زمان سفت شدن هسته که میوه نیز گوشتی می‌شود، بیشتر خسارت می‌زند، ادامه داد: مردادماه، شهریورماه و مهرماه که میوه زیتون برای روغنی شدن در درخت باقی می‌ماند، باید حساسیت ردیابی‌ها را بالا ببریم.

وی افزود: در این راستا کارشناسان جهاد کشاورزی و مراکز، ردیابی‌ها را انجام می‌دهند و آمار آن هر پنج روز رصد اعلام و در صورت بالا رفتن، اطلاعیه برای مبارزه با آفت صادر می‌شود.

آفت مگس در دمای بالای ۳۷ درجه کم‌کم غیرفعال می‌شود، البته دمای بالا در صورتی تاثیر دارد که هرس درختان به خوبی انجام شود تا نور نفوذ کند و اگر علف‌های هرز نیز به خوبی از بین نرود، مگس‌ها در دماهای بالا و در لایه‌های علف مخفی می شوند و در خنکی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

شهرستان طارم دارای بیش از ۲۱ هزار هکتار باغ زیتون بوده که بیش از ۱۶ هزار هکتار آن بارده است.

هشت هزار و ۷۰۰ نفر بهره‌بردار زیتون در این شهرستان هستند و ۴۰ درصد زیتون مورد نیاز کشور در طارم تولید می‌شود.

نظر شما