شناسهٔ خبر: 68315588 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در بندر ریگ؛

کتابخانه شخصی محمد حجی، شهردار کتابدوست جنوبی اهدا شد

بوشهر- کتابخانه شخصی محمد حجی، شهردار فقید بندرریگ که یکم تیر امسال در پی آتش‌سوزی منزلش جان باخت، به کتابخانه عمومی شهید پولاد این شهر اهدا شد.

صاحب‌خبر -

مجتبی حجی، برادر زنده‌یاد محمد حجی در این باره به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: محمد از کودکی به کتاب علاقه داشت و همیشه در خانه و ساعت تفریح در مدرسه کتاب‌به‌دست و در حال مطالعه بود. او با افتتاح کتابخانه عمومی بندریگ، در نوجوانی به عضویت این کتابخانه درآمد و به یکی از اعضای فعال آن مبدل شد.

وی ادامه داد: او کتابخوان حرفه‌ای بود و نه تنها کتاب می‌‎خرید، بلکه کتاب زیاد هدیه می‌داد. او در سال‌های اخیر با خرید آثار نویسندگان بومی نظیر تاریخ بندرریگ تألیف حمید اسدپور، تصحیح شش فصل به کوشش علیرضا خلیفه‌زاده، برنوشتی بر امثال و حکم و چکیده‌های خامه نوشته حسین جواهری و تصحیح دبیزه بلوکات به کوشش محمد مذکوری و… در تلاش بود تا نسل امروز را هم با فرهنگ کتابخوانی پیوند بدهد و هم آن‌ها را نسبت به تاریخ و جغرافیای این بندر آگاه کند.

حجی یادآور شد: طبق گفته مسئولان کتابخانه عمومی شهید پولاد بندرریگ، محمد حامی همیشگی برنامه‌ها و طرح‌های فرهنگی به‌ویژه کتابخوانی بوده و حضور فعالی در این مراسم داشته است. او در دوران حیاتش به هر شهری که سفر می‌کرد کتاب هدیه می‌برد. او هر بار از نویسندگان بومی ۱۰۰ جلد کتاب برای هدید دادن، خریداری می‌کرد. درست یک روز قبل از درگذشتش، ۱۰۰ نسخه کتاب تاریخ بندرریگ را برای بار دوم سفارش داده بود اما این سفارش پس از مرگ وی به دست ما رسید.

برادر زنده‌یاد محمد حجی درباره انگیزه‌شان از اهدای کتابخانه شخصی وی ادامه داد: با توجه به اینکه محمد در طول زندگی‌اش همواره به کودکان و جوانان کتاب هدیه و آن‌ها را به خواندن کتاب‌های خوب توصیه می‌کرد، ما تصمیم گرفتیم همزمان با سالروز تولدش؛ ۳۱ مردادماه، بهترین ثروتش را که همانا کتابخانه‌اش بود، به کتابخانه عمومی شهید پولاد هدیه کنیم که این تصمیم با استقبال خوب مسئولان کتابخانه همراه شد.

حجی تأکید کرد: به‌زودی با کدگذاری کتاب‌های اهدایی کتابخانه محمد که شامل ۳۰۰ جلد با موضوع‌های تاریخ، ادبیات، فلسفه، جامعه‌شناسی و… بود، بخش ویژه‌ای به نام زنده‌یاد محمد حجی در این کتابخانه فعال خواهد شد. البته شمار دیگری از کتاب‌های وی که دست دیگران نیز امانت است، جمع‌آوری و به این بخش اضافه خواهد شد.

به گزارش ایبنا، زنده‌یاد محمد حجی، دانش‌آموخته رشته مهندسی برق -گرایش کنترل و ابزار دقیق و همچنین حقوق در مقطع کارشناسی و مدیریت اجرایی در مقطع کارشناسی ارشد بود. وی از سال ۱۴۰۰ با کسب حداکثر آرای شورای شهر بندرریگ به‌عنوان شهردار این شهر منصوب شده بود. حجی تیرماه امسال بر اثر آتش‌سوزی منزلش درگذشت.

نظر شما