شناسهٔ خبر: 68315076 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

ژنرال اسرائیلی: جنگ ادامه یابد؛ اسرائیل یک ساله فرو می‌پاشد

ژنرال بازنشسته ارتش رژیم صهیونیستی اسحاق بریک امروز پنجشنبه اذعان کرد که اگر جنگ فرسایشی کنونی با حماس و حزب‌الله ادامه یابد، اسرائیل ظرف یک‌سال فرو می‌پاشد.

صاحب‌خبر -

فارس نوشت: ژنرال اسحاق بریک درباره «فروپاشی اسرائیل در ظرف یک سال» در صورت تداوم «جنگ فرسایشی» علیه حماس و حزب الله هشدار داد.

این ژنرال بازنشسته نیروهای ذخیره ارتش و کمیسر سابق شکایات سربازان در ارتش طی یادداشتی در روزنامه هاآرتص نوشت که یوآو گالانت وزیر جنگ اسرائیل در حال درک این حقیقت است که «اگر جنگ منطقه‌ای به دلیل عدم دستیابی به توافق در مورد غزه آغاز شود، اسرائیل در تنگنا خواهد بود».

در ادامه این یادداشت آمده است که اغلب اظهارات گالانت در مورد اهداف جنگ در نوار غزه هنوز محقق نشده است. وی پس از ورود ارتش به شهر غزه گفت: ما شهر و تونل‌های آن را تحت کنترل درخواهیم آورد و حماس را شکست خواهیم داد. امری که بسیار بعید بود. وی در هنگام حمله به خانیونس در جنوب نوار غزه نیز ادعا کرد که یحیی السنوار به تنهایی در داخل تونل‌ها است و کنترل نیروهایش را از دست داده. این هم صحت نداشت

در باتلاق غزه غرق می‌شویم
وی افزود: «گمان می‌کنم گالانت اکنون متوجه شده است که جنگ هدف خود را از دست داده و ما در باتلاق غزه غرق می‌شویم و سربازان خود را بدون هیچ شانسی برای دستیابی به هدف اصلی جنگ که سرنگونی حماس است، از دست می‌دهیم».بریک تصریح کرد که اظهارات گالانت و هرتزی هالوی و بنیامین نتانیاهو مانند خاکستری است که به چشم اسرائیلی‌ها پاشیده می‌شود، دو سطح سیاسی و نظامی، اسرائیل را در آستانه پرتگاه قرار می‌دهند. تغییر نتانیاهو و شرکای راست‌گرای او ممکن است «اسرائیل را از یک گرداب موجودیتی که ممکن است به زودی به نقطه بی بازگشتی برسد، نجات دهد»

نتانیاهو مانع‌تراشی می‌کند
درباره توافق آتش‌بس در نوار غزه، نیز این ژنرال بازنشسته ارتش اشغالگر نوشت که رئیس‌دفتر سیاسی حماس یحیی السنوار و دبیرکل حزب‌الله لبنان سید حسن نصرالله به خوبی در جریان وضعیت دشوار اسرائیل هستند. لذا آنچه که می‌توانست درباره این توافق در گذشته حاصل شود و به آزادی اسرا منجر شود، به دلیل شرایط جدیدی که نتانیاهو وارد توافق کرده، دیگر غیرممکن است.

وی افزود که اقدام اسرائیل در ترور رهبران حماس در تهران و حزب الله در بیروت منطقه را وارد وضعیت جدیدی کرده است و این اقدام که توسط مشتاقان آتش‌افروزی یعنی نتانیاهو، گالانت و هرتزی هالوی بدون در نظر گرفتن عواقب آن صورت گرفت، می‌تواند آتشی را در خاورمیانه شعله‌ور کند. 

نظر شما