شناسهٔ خبر: 68313755 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تریتیکاله؛ بهترین گزینه برای تولید غذای دام با آب‌های شور در گلستان

مریم شریفی

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان کشت تریکاله را گزینه طلایی برای تامین غذای دام ارزان و با استفاده از آب‌های شور برشمرد و گفت: اگر تنها دو درصد از خاک گلستان را به کشت تریتیکاله اختصاص‌ دهیم بیش از یک میلیون تن غذای دام تولید خواهیم کرد.

صاحب‌خبر -

احمد قلندری امروز پنج شنبه اول شهریور در نشست خبری کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان با اشاره به اینکه گلستان استان کشاورزی دارد و ۵۰ درصد مردم گلستان به کشاورزی مشغول هستند، گفت: کشاورزان در استان گلستان تنها مانده‌اند که بخشی مربوط به دولت و برخی مربوط به خود کشاورز است.

وی ضمن تأکید بر استفاده از ظرفیت پژوهشگران، کارشناسان کشاورزی و اساتید حوزه کشاورزی گفت: گندم اولین محصول استراتژیک گلستان است اما هنوز به بهره‌وری و عملکرد مطلوب در تولید گندم دست پیدا نکرده‌ایم و گلوتن گندم استان که شاخص کیفیت برتر گندم این استان نسبت به سایر مناطق کشور بود نیز درحال کاهش بوده که باید نسبت به رفع این معضل نیز چاره‌اندیشی شود.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان با تأکید اینکه کشاورزی به تنهایی پاسخگوی اقتصاد استان نیست، اضافه کرد: کشاورزان به دلیل نارضایتی در کشت محصولاتی نظیر ذرت، کلزا، جو و گندم در سال‌های اخیر به کشت برنج روی آوردن و این مسأله خسارت زیادی به منابع آبی ما وارد کرده است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان ضمن انتقاد از کم کاری‌ها در حوزه دامپروری در استان بیان کرد: طبق آمارها سال ۱۳۶۴ یک میلیون و ۱۴۰ هزار هکتار مرتع داشتیم اما در حال حاضر به ۷۶۰ هزار هکتار رسیده است که این مراتع به افراد غیر بومی اهدا و تبدیل به زمین کشاورزی شدند.

قلندری دامداری را پایه اصلی کشاورزی دانست و افزود: در سال‌های گذشته در مجلس طرحی به تصویب رسید مبنی بر خروج دام از جنگل که باعث مهاجرت تعداد زیادی از افراد دامدار از مناطق جنگلی و مراتع به سمت شهرها شد و در نتیجه این تصمیم اشتباه اکوسیستم خاک فقر و مراتع سرسبز استان تبدیل به خرابه شد.

وی با اشاره به اینکه محصول تریتیکاله از جمله محصولات کم هزینه، کم‌آب‌بر و پربازده محسوب می‌شود که می‌تواند در سالی که با چالش کم‌آبی رو به رو هستیم غذای دام را برطرف کند، گفت: سال گذشته سه هزار هکتار تریتیکاله در استان کشت شد و اگر بتوانیم تولید آن را ۳۰ هزار تن برسانیم بیش از یک میلیون تن غذای دام در استان تولید خواهیم کرد.

انتهای پیام

نظر شما