شناسهٔ خبر: 68313501 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

میزان مصرف گوشت در ایران کاهشی است

صاحب‌خبر -
گروه اقتصادی: قیمت و میزان مصرف گوشت در دو سال اخیر باعث کاهش مصرف و تعجب مصرف‌کنندگان شده است. اگرچه واردات اخیر گوشت مقداری بازار را ثابت نگه داشته، اما کماکان گوشت قیمت قابل توجهی دارد. میزان مصرف گوشت در ایران نیز در سال گذشته کاهشی بود، اما با افزایش واردات، میزان مصرف به حالت قبل بازگشته است.
به گزارش سایت انتخاب، مسعود رسولی، دبیر انجمن صنعت گوشت و مواد پروتئینی، درباره نوسانات قیمت گوشت گفت: قیمت گوشت در یکماه اخیر مقداری کاهشی بوده است و قیمت مصوب دولتی گوشت از اسفند ۱۴۰۱ تغییری نکرده است. گوشت آزاد کاهش قیمت داشتیم و مخصوصا گوشت گوساله کاهشی بوده است. لاشه گوساله به ۴۵۰ هزار تومان رسیده بود که الان ۳۵۰ هزار تومان رسیده است. گوشت گوسفندی لاشه هم ۶۰۰ تومان شده است. البته توجه کنید که این قیمت‌ها متعلق به گوشت عمده است. گوشت بدون استخوان در قصابی قطعاً با این قیمت‌ها تفاوت دارد. راسته و قلوه گاه و گوسفندی هم متفاوت است.
جزئیات قیمت گوشت باید مشخص شود. ما وقتی می‌گوییم قیمت کاهش یا افزایش یافته، منظور قیمت گوشت لاشه عمده است.
وی درباره افزایش قیمت گوشت در یک ماه پیش رو بیان کرد: به نظرمن قیمت گوساله در ماه پیش رو کاهشی باشد، چون واردات زیاد شده است. گوشت گوسفند هم افزایش خیلی جدی نخواهد داشت. در نیمه دوم سال مصرف گوسفندی بیشتر می‌شود و بره‌ها هم تا مهرماه هستند، اما با این وجود ثابت نسبی وجود دارد. البته افزایش قیمت بستگی به کشش بازار دارد.
دبیر انجمن صنعت گوشت و مواد پروتئینی در رابطه با میزان واردات گوشت اظهار داشت: برنامه این است که امسال حدود ۵۰ هزار تن گوشت گرم وارد شود و ۲۰۰ هزار تن هم گوشت منجمد وارد شود. حدوداً این حجم ۱۵ درصد نیاز کشور است. گوشت گرم از کشور‌هایی مثل استرالیا و روسیه وارد می‌شود، گوشت منجمد هم از استرالیا و برزیل وارد می‌شود.
رسولی درباره میزان مصرف گوشت در ایران گفت: مصرف گوشت قرمز در ایران حدود ۱ میلیون و صدهزار تن در سال است. تولید دام زنده ما بیشتر است که ۵۰ درصد آن لاشه می‌شود. آمار ما مقداری در سال ۱۴۰۳ بالا رفته است. سال ۱۴۰۲ خیلی کاهش مصرف داشتیم، با واردات گوشت مقداری حجم مصرف بالا رفت. امسال ۸ تا ۱۰ کیلو به ازا هر فرد در سال است. مصرف ما از استاندارد جهانی معمولاً مقداری بیشتر است. میانگین جهانی در گوشت مرغ ۲۵ کیلو است که در ایران ۳۳ کیلو مصرف می‌شود. گوشت قرمز در جهان آمار‌های متفاوتی دارد. باید مقداری دولت همکاری کند و با افزایش واردات گوشت و ثابت نگه داشتن قیمت مرغ، مصرف را همین میزان نگه دارد و مقداری هم افزایش یابد.

برچسب‌ها:

نظر شما