شناسهٔ خبر: 68312472 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

ورود بیش از ۲ میلیون کیت برای تشخیص تب دنگی و هپاتیت به کشور

حسین فرشیدی در حاشیه مراسم ترخیص و تحویل کالاهای سلامت محور اهدایی سازمان های بین المللی به وزارت بهداشت گفت: در برخی موارد اقلام و کالاهای اهدایی سازمان های بین المللی به کشورمان بر اساس تعداد اتباع خارجی است که متاسفانه به دلایل مختلف در گذشته، ماندگاری این کالاها در گمرک مقداری طولانی بود اما با دخالت رییس جمهور و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گمرک و وزارت صمت، فرایندهای زائد در امر ترخیص برطرف شد. 

صاحب‌خبر -

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وبدا،  حسین فرشیدی در حاشیه مراسم ترخیص و تحویل کالاهای سلامت محور اهدایی سازمان های بین المللی به وزارت بهداشت گفت: در برخی موارد اقلام و کالاهای اهدایی سازمان های بین المللی به کشورمان بر اساس تعداد اتباع خارجی است که متاسفانه به دلایل مختلف در گذشته، ماندگاری این کالاها در گمرک مقداری طولانی بود اما با دخالت رییس جمهور و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گمرک و وزارت صمت، فرایندهای زائد در امر ترخیص برطرف شد. 

وی افزود: در بین این کالاها و اقلام، دارو برای درمان سل به ویژه سل های مقاوم به درمان وجود دارد. همچنین تعداد قابل توجهی کیت تشخیصی در بین این اقلام به کشورمان اهدا شده چراکه جمهوری اسلامی ایران از سال گذشته میلادی اعلام کرده که قصد ریشه کنی هپاتیت سی را دارد و خوشبختانه تعداد قابل توجهی که بیش از یک میلیون کیت تشخیص هپاتیت و نیز یک میلیون کیت تشخیص تب دنگی است به کشورمان وارد شد. 

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: خوشبختانه کیت های تشخیصی اهدا شده تاریخ انقضای مناسبی دارد که قطعا آنها ظرف سه چهارماه آینده در کشور مصرف می شود. برنامه های وزارت بهداشت در کنترل بیماریهای واگیر در سالهای اخیر، کاملا مشخص است و بر اساس نیازسنجی، محصولات مورد نیاز تامین و به مراکز بهداشتی و درمانی با اولویت های تعیین شده منتقل می شود. 

فرشیدی ادامه داد: از مدیران وزارت کشور، صمت، گمرک و آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران که در تسریع و ترخیص این کالاها تلاش ویژه ای کردند، تشکر می کنیم و مشاهده میدانی این مدیران از انبارهای وزارت بهداشت که کالاها بر اساس نیازسنجی تامین می شود، می تواند کمک بزرگی در ارتقای تعاملات بین المللی داشته باشد. 

وی با اشاره به اعلام وضیعت اضطراری آبله میمونی از سوی سازمان جهانی بهداشت افزود: از سال 2022 که بحث این بیماری مطرح شد برای آن برنامه داریم، بر اساس نیاز کشور و پیش بینی برای سالهای آینده با سازمان های بین المللی هماهنگی می شود تا کالاهای مورد نیاز تامین شود، ارتباطات نزدیک با سازمان های بین المللی برای کنار زدن تحریم و نقش مخرب آن در حوزه سلامت مفید است، خوشبختانه ارتباطات و تعاملات بسیار نزدیکی بین وزارت بهداشت، سازمان جهانی بهداشت و آژانس پناهندگان سازمان ملل وجود دارد که منجر به تامین تجهیزات، دارو و واکسن در کشور شده است. 

معاون بهداشت وزارت بهداشت در پایان تصریح کرد: کالاها و اقلام بهداشتی اهدا شده با اولویت مناطقی که بیماری های واگیر مانند سل، مالاریا و تب دنگی در آنها شیوع بیشتری دارند توزیع می شود. بخشی از این اقلام اهدایی اورژانسی هستند و در زمان بحران ها مانند سیل و زلزله کاربرد دارند. ارزش کالاهای اهدایی سازمان های بین المللی به کشورمان که به تازگی ترخیص شده حدود 27 میلیون دلار است. 

نظر شما